سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
هفتمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور

رئیس جمهور با تاکید بر این که اغتشاش با نقد و اعتراض تفاوت دارد، گفت: در آمریکا که از سال ۲۰۱۵ هر ساله بیش از هزار نفر به دست پلیس کشته می‌شوند مدعی حقوق بشر و انسان شده است و عده‌ای را تحریک می‌کند تا امنیت مردم را به خاطر بیندازند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در هفتمین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم با اشاره به حضور میلیونی زائران ایرانی در آیین اربعین حسینی و نیز ایام شهادت امام رضا (ع) در روزهای پایانی ماه صفر گفت: قبل از هر چیز خداوند را شاکر هستم برای دو رویداد مهم فرهنگی که طی ۱۰ روز اخیر در سفر زائران اربعین و حرم رضوی اتفاق افتاد؛ در رویداد نخست که یک رویداد فرهنگی بزرگ بی نظیر بود، بیش از ۳ و نیم میلیون نفر ایرانی و بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائران امام حسین (ع) در عتبات عالیات نسبت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) عرض ادب و ارادت کردند و یک رویداد بزرگ را رقم زدند.

رئیس جمهور ادامه داد: در مشهدالرضا(ع) نیز بیش از چهار و نیم میلیون نفر از سراسر کشور و از جهان اسلام زائر امام رضا(ع) شدند که این رویداد فرهنگی بزرگ برگرفته از عشق مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت بود.

رئیسی با بیان اینکه دولت هم وظیفه خدمتگزاری به مردم، هم وظیفه تسهیل زیارت و هم بهره‌گیری از همه امکانات و ظرفیت‌ها را برعهده داشت، ادامه داد: البته میزبان خود مردم بودند؛ چه مردم عزیز عراق و اهل سنت کردستان عراق که از زائران عزیز ما در همه شهرهای این کشور به خوبی میزبانی کردند و چه مردم مشهد که در پذیرایی از زائرین و مهمانان حضرت رضا(ع) خدمت کردند.

رئیس جمهور اظهار کرد: رسالت دولت این بود که با همه ظرفیت در خدمت زائران و مهمانان امام حسین(ع) و علی‌بن موسی‌الرضا(ع) باشد و نسبت به این دو مناسبت باید خداوند متعال را شاکر باشم.

وی با یادآوری سخن معروف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه «همه ما ملت امام حسین هستیم» تاکید کرد: این عشق به اهل بیت(ع) در ۸ میلیون زائری که در این چند روز به کربلا و مشهد سفر کردند، رویدادهایی است که نمی‌شود به سادگی از کنار آنها گذشت. این توفیقی برای دولت در خدمتگزاری است و باید تلاش کنیم اگر کاستی‌ها، مشکلات و ضعف‌های زیرساختی در این مسیر وجود داشت و زائران گاهی اذیت شدند در سنوات دیگر مرتفع شود.

رئیس جمهور در ادامه به دستاوردهای دو سفر اخیر به سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای و سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان شانگهای مسئله و رویداد مهمی است.

رئیسی با بیان اینکه با عضویت کشورمان در سازمان شانگهای از نظر اقتصادی ایران به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا متصل شد، تاکید کرد: اعضای سازمان شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان و بخش مهمی از اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه اعضای اتحادیه اوراسیا و نیز شانگهای کشورهایی قابل توجه هستند، اظهار داشت: طبیعتا ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و با این زیرساخت‌ها حتما می‌تواند به توسعه تجارت و توسعه اقتصادی کشورمان کمک شایانی داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی سازمان شانگهای که سران کشورها حضور داشتند و عضویت رسمی ایران به طور رسمی اعلام شد، با رئیس جمهور چین هم دیدار داشتم که در این دیدار تصمیم و اراده دو کشور برای اجرای برنامه ۲۵ ساله بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

رئیسی خاطر نشان کرد: در این نشست توسعه همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی که همواره بین ایران و چین وجود داشته و نیز مسایل پولی و مالی برای فعال تر شدن تجارت دوجانبه مورد تاکید روسای جمهور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های مهم و اساسی مثل پروژه‌های ریلی در ایران است، اظهار داشت: در دیدار رئیس جمهور چین اراده بر آن شد که این موارد به صورت جد دنبال شود و بتوانیم همکاری دو کشور را در پروژه‌های ریلی بین دو کشور دنبال کنیم.

آیت الله رئیسی در ادامه تاکید کرد: ‌آنچه مسلم است، اینکه ما همکاری‌های خود را به صورت جدی و گسترده بین دو کشور ادامه دهیم.

رئیس جمهور در ادامه به توسعه همکاری‌های دوجانبه با روسیه اشاره کرد و افزود: از زمان سفرم به مسکو تا اجلاس اخیر شانگهای، روابط تجاری ما با روسیه ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیسی با بیان اینکه با روسیه در حوزه‌های مختلفی چون فضایی، نفت و انرژی و نیز حوزه تجاری و اقتصادی همکاری داریم، اظهار داشت: در اجلاس شانگهای نیز ارتباطات دوجانبه همچون کریدور شمال و جنوب مطرح شد که این مسیر ریلی بین سرخس و چابهار است.

وی به همکاری ایران با هند در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در دیداری که در حاشیه اجلاس شانگهای با آقای مودی نخست‌وزیر هند داشتم اراده دو کشور بر اینکه این همکاری با جدیت ادامه پیدا کند و سرعت آن بیشتر شود تاکید شد تا بتوانیم از این ظرفیت به طور کامل بهره‌برداری کنیم.

رئیسی خاطر نشان کرد: توسعه بندر چابهار و سواحل مکران نه فقط برای توسعه ایران منافع بسیاری می‌تواند داشته باشد، بلکه می‌تواند زمینه توسعه خوبی را برای منطقه فراهم کند.

رئیسی در ادامه به نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور به اجلاس شانگهای به میزبانی تاجیکستان اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون روابط اقتصادی و تجاری ایران با تاجیکستان در حوزه‌های مختلف ۵ تا ۶ برابر افزایش یافته و همکاری‌های مختلفی هم با کشورهای آسیای مرکزی داریم که این روابط در راستای تداوم سیاست همسایگی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: سیاستی که ایران با کشورهای همسایه دنبال می‌کند به اعتماد متقابل بین کشور ما و کشورهای عضو شانگهای منجر شده و اکنون باید به دنبال ارتقای این اعتماد باشیم. در مجموع سیاست همسایگی در تداوم همکاری‌های عینی و عملی بین ما و کشورهای همسایه جواب داده است.

وی به دیدارهای دوجانبه در حاشیه اجلاس شانگهای با سران ۱۰ کشور اشاره و تاکید کرد که عمده موضوعات مطرح شده در این دیدارها، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای منطقه بود.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه در مجمع عمومی سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا حضور نیافتم، اما به صورت مجازی در این اجلاس سخنرانی کردم و مواضع جمهوری اسلامی را بیان کردم، اظهار داشت: سفر امسال، نخستین سفرم به نیوریورک بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی «رضوان‌الله تعالی علیه» بود. استنباط ما این بود که باید آنجا صدای ملت ایران می‌بودم و مواضع به‌حق جمهوری اسلامی و ملت ایران و صدای مظلومیت و اقتدار ملت را آنجا در نطق و بیانات و ارتباطات خودم بیان می‌کردم و صدای ملت می‌بودم.

وی گفت: ملت ایران در اجلاس عمومی سازمان ملل شاهد بودند که تلاش شد تا مواضع به حق جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای و آنچه که از مظلومیت و اقتدار ملت ایران و مظلومیت سایر ملت‌ها و ضرورت اجتناب از سیاست‌های یکجانبه‌گرایی در عالم و اعمال استانداردهای دوگانه در مسائلی نظیر حقوق بشر، تروریسم، مسئله هسته‌ای از سوی کشورهای غربی شاهد هستیم و ملت‌های مستقل را تحت فشار قرار می‌دهند، بیان کنم.

رئیس جمهور درباره فراخوان های منافقین برای تجمع مقابل سازمان ملل گفت: این فراخوان ها هیچ تردیدی در من و همراهانم ایجاد نکرد؛ بعد از سخنرانی در مجمع عمومی به صورت پیاده به محل استقرار برگشتیم؛ معلوم شد که کارشان مثل همیشه بی اثر و بی رمق است.

رئیسی به بیان مواضع تعلیم و تربیتی جمهوری اسلامی ایران و مواضع آموزشی در اجلاس یونسکو نیز اشاره و تصریح کرد: در این اجلاس به طور مختصر درباره مواضع جمهوری اسلامی، از توجه به اسناد داخلی نظیر سند بنیادین آموزش و پرورش و نیز تعامل و گفتگو با همه کشورها و استفاده از تجربیات آنها سخن گفتم و اعلام کردم که ما، هم مبانی و اصولی داریم و در عین حال اعلام آمادگی کردیم تا با همه کسانی که در این رابطه صاحب نظر هستند، نشست و گفتگو و تعامل داشته باشیم.

پیگیری ماجرای مهسا امینی

رئیس جمهور در مورد ماجرای مهسا امینی، اظهار کرد: زمانی که اولین خبر را در این مورد شنیدم در سمرقند بودم که به من خبر دادند این حادثه اتفاق افتاده؛ من همانجا با مسئولین تماس گرفتم و به وزیر کشور و بخش‌های دیگر گفتم که با حساسیت و به نحوی که مشکلی ایجاد نشود این موضوع را دنبال کنید.

وی ادامه داد: وقتی من که از سمرقند برگشتم خبر فوت ایشان را به من دادند؛ با خانواده ایشان تماس گرفتم و با آنها ابراز همدردی کردم و گفتم این خبر نه برای من بلکه برای هر ایرانی تأثربرانگیز بوده است. به خانواده خانم امینی گفتم که این موضوع را حتماً دنبال می‌کنم که اگر قصوری در این زمینه رخ داده باشد حتماً مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رئیسی اضافه کرد: در این تماس تلفنی پدر مرحومه امینی و برادرشان به بنده ابراز محبت کردند و گفتند این تماس قوت قلبی برای ما است که بعداً نیز این مسئله را در گفت‌وگویی بیان کردند. این موضوع در دولت و مجلس پیگیری شد و پزشکیِ قانونی نیز کار را دنبال کرد و همچنان نیز پیگیری‌ها در حال انجام است.

رئیس جمهور بیان کرد: در ماجرای فوت این خانم که همه را متأثر کرد؛ وظیفه مدیریتی و انسانی ما این است که این موضوع را پیگیری کنیم و من هم به عنوان یک مسئول عرض می‌کنم قصد ما در این قضیه شفاف‌سازی و اجرای عدالت است.

منتظر نظر قطعی پزشکی قانونی هستیم

رئیس جمهور گفت: پزشکی قانونی که یک سازمان حرفه‌ای است کار را انجام می‌دهد و نظرش را اعلام خواهد کرد و ما منتظر آن هستیم.

رئیسی با بیان اینکه تاکنون گزارش‌هایی از بخش‌های مختلف به صورت مقدماتی در این باره به ما ارسال شده است، عنوان کرد:‌ ما منتظر می‌مانیم تا نظر قطعی از ناحیه سازمان پزشکی قانونی اعلام شود.

وی با بیان اینکه ظرف این مدت با اظهارنظرهایی در رسانه‌ها و در فضای حقیقی و مجازی نسبت به روش اجرای قانون مطرح شده است، گفت: پیشنهادات، انتقادات و نظراتی هست اما نگاه‌ها و نظرات و دیدگاه‌ها چه موافق و چه مخالف نباید از مطرح شدنش وحشت داشت.  

رئیس جمهور ادامه داد: به نظر من اشکالی ندارد که افراد و دستگاه‌های نسبت به اجرای قانون نظرات مختلف داشته باشند. بیان دیدگاه‌ها در این رابطه می‌تواند به ارتقای کار کمک کند. به نظر من مسئولین مربوطه باید نسبت به این دیدگاه‌ها توجه مثبت داشته باشند. البته این روشی که برای اجرای قانون وجود دارد ۱۰-۱۵ سال است که در حال  اجرا است و برای این یکی دو سال اخیر نیست اما  اشکالی ندارد که در این رابطه نظرات مختلف وجود دارد از آن در جهت بهتر شدن امور استفاده کرد.

رئیسی با اشاره به بیانات رهبر معظم رهبری درباره کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه و محافل علمی گفت: چه اشکالی دارد برای گفت‌وگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم مراکزی را قرار دهیم تا نسبت به برخی تصمیمات و روش‌ها اعتراض شود؟ معتقدم این قضیه به سلامت و ارتقای کار کمک جدی کند.

جان و مال مردم خط قرمز جمهوری اسلامی است

وی افزود: مسئولین در حوزه‌های مختلف چه حوزه‌های تصمیم‌سازی چه حوزه‌های تصمیم‌گیری باید این قضیه برای خودشان به عنوان یک امر کمک‌کننده در اجرای باصلابت کار در نظر بگیرند. باید از این نقدها به عنوان یک زمینه برای اصلاح استفاده کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود. امکان دارد یک اعتراض و سخن مخالفی وجود داشته باشد و هیچ اشکالی وجود ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح عمومی کمک می‌کند.

رئیسی تصریح کرد: کسانی که امروز مدافع امنیت کشور هستند از جمله پلیس و سپاه، شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جانشان را کف دست‌شان گذاشتند تا در کشور امنیت ایجاد شود. اینها جدا از مردم نیستند و جزو مردم هستند و حافظ امینت و جان و مال مردم هستند. تعرض به اینها قابل تحمل نیست؛ خط قرمز جمهوری اسلامی جان و مال مردم است.

کاهش آمار بیکاری

وی در ادامه افزود: دولت شب و روز دارد برای حل مشکلات اقتصادی تلاش می کند. رفع مشکلات از مسایل محوری در دولت است. حل مشکلات حوزه آب، انرژی و رونق تولید از مسائل محوری دولت است.

رئیسی تصریح کرد: صدهزار عضو هیئت علمی داریم.  اعضای هیئت علمی اتاق فکر دولت هستند و می توانند به دولت کمک کنند.

رئیس جمهور گفت: آمار بیکاری در حال کاهش است. صدها کارگاره تعطیل و نیمه تعطیل در حال فعال شدن است و بنای دولت کار در عرصه های مختلف است. دشمن اینها را می بینید و می خواهد جلوی این کارها را بگیرد.

کشوری که کودکان بومی خود را زنده به گور کرده، مدافع حقوق بشر است!!!

رئیسی بیان کرد: کشوری که خود کودکان بومی آنجا را زنده به گور کرده، امروز مدافع حقوق بشر شده و مردم را به اغتشاش در خیابان دعوت می‌کند. کشوری که در ۲۸ هفته ۸۱ زن به دست پلیس آن کشته شده است و هیچ کسی نسبت به این قضیه عارض نمی‌شود در این ماجراها مدعی شده است!

وی تاکید کرد: در آمریکا که از سال ۲۰۱۵ هر ساله بیش از هزار نفر به دست پلیس کشته می‌شوند مدعی حقوق بشر و انسان شده است و عده‌ای را تحریک می‌کند تا امنیت مردم را به خاطر بیندازند.

وی ادامه داد: رسانه‌های آنها امروز رسماً ایجاد ناامنی و اغتشاش و چگونگی ساخت مواد منفجره را تعلیم می‌دهند؛ در کجای دنیا می‌توان این قضیه را پذیرفت.

رئیس جمهور گفت: آنچه امروز برای ما خیلی مهم است این است که این دشمنان حدود ۴۳ سال در حال دشمنی با ما هستند و از همان ابتدای انقلاب گفتند؛ جمهوری اسلامی تا ۶ ماه دیگر نابود می‌شود ولی هم‌اکنون حدود ۹۰ شش ماه از آغاز جمهوری اسلامی می‌گذرد و جمهوری اسلامی قدرتمندتر از همیشه باقی است.

 تحریم و آشوب را دو روی یک سکه می‌دانیم

رئیسی افزود: امروز جمهوری اسلامی حرف اول را در منطقه می‌زند و در جهان نیز همه معتقدند که در جایگاه عزت و اقتدار قرار دارد.

وی با بیان اینکه امروز ما تحریم و آشوب را دو روی یک سکه می‌دانیم، عنوان کرد: عده‌ای امروز می‌خواهند در کشور آشوب و اغتشاش ایجاد شود و مسئله فوت مرحومه مهسا امینی را برای سلب امنیت کشور بهانه کردند.

تکمیل می‌شود ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha