یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «امکان‌سنجی قاعده فقهی تعظیم شعائر الهی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، هاجر چنگانیان، طلبه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «امکان‌سنجی قاعده فقهی تعظیم شعائر الهی» با راهنمایی حجت الاسلام عبدالرسول قاسمی و داوری سید محمد هادی مهدوی دفاع کرد.

چنگانیان در دفاع از پایان نامه خود گفت: «تعظیم شعائرالهی» از دیرباز به عنوان یکی از دغدغه‌های پیشوایان دین الهی اسلام و پیروان آن ها بوده است و خداوند در قرآن کریم به شعائر الهی اشاره و بر تعظیم آن ها تاکید فرموده است. سرعت تحولات در دوران جدید زندگی بشر و نیازهای روز افزون و شکل‌گیری مکاتب گوناگون مادی در طراحی زندگی مطلوب، گواه روشنی بر ضرورت پرداختن به برخی از قواعد فقهی است، لذا اثبات قاعده‌مندی تعظیم شعائر الهی، برای تطبیق بر مصادیق غیر قرآنی لازم می‌شود.

وی بیان کرد: نمایاندن قدرت پاسخ‌گویی و تبیین کار آمدی مبانی و قواعد فقهی به مسائل نوپیدا و مستحدثه در زمینه فقهی و اجتماعی هدفی است که این قاعده فقهی تعظیم به دنبال خواهد داشت و با توجه به مفاد قاعده تعظیم، مراعات مرتبه شیء و رفتارکردن با آن طبق مقتضای شأن و مرتبه‌اش که در عرف و عادت و شرع وجود دارد، لازم است و ترک این نوع تعظیم اهانت و حرام می‌باشد و آن چه که حکم به وجوبش شده، قسمی از تعظیم است که با ترک ان اهانت محقق شود و آن چه که حکم به حرمت آن شده فقط ترک همین قسم از تعظیم است و مازاد بر این تعظیم‌ها مستحب بوده است. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه‌ای می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha