دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ارتش جمهوری اسلامی ایران

رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزشی هوانیروز شهید وطن پور گفت: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مفتخر است علاوه بر دفاع از مرزهای اعتقادی و جغرافیایی ایران پا را فراتر گذاشته و با حضور ناوگروه های خود در آبهای آزاد و ارتباط با کشورهای دوست و هم پیمان، پیام صلح و دوستی ایران را منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، تأسیس عقیدتی سیاسی در ارتش جمهوری اسالمی ایران به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۲۴ مهر سال ۵۸ یکی از تدابیر ارزشمند و دوراندیشی هایی بود که به حق باید آن را از برگ های زرین تاریخ ارزشمند انقلاب اسلامی ایران به ویژه ارتش همیشه قهرمان دانست.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و بروز تغییر و تحولات در همه ارکان کشور، گروهی از نیروهای مذهبی و انقلابی به همراه عده ای از کارکنان مؤمن ارتش در ستاد مشترک جمع شدند و کمیته نظامی امام خمینی (ره) را تشکیل دادند. از طرف دیگر، بدخواهان و دشمنان انقلاب خواستار انحلال ارتش و ایجاد ارتش به اصطلاح خلقی بودند. اما خوشبختانه با هوشیاری حضرت امام خمینی (ره) از انحلال ارتش جلوگیری شد و به ابتکار رهبر معظم انقلاب، فکر ایجاد نهادی فرهنگی - اسلامی در ارتش شکل گرفت و طی حکمی در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۵۸ دستور ادامه کار در زمینه طرح سیاسی ایدئولوژیک در ارتش و اقدامات لازم برای پیاده کرده آن را صادر فرمودند و ۲۴ مهر به عنوان روز عقیدتی سیاسی ارتش ثبت شد.

به همین مناسبت با حجت الاسلام رضا کیانی، رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزشی هوانیروز شهید وطن پور اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را می خوانید:

از مخالفین و موافقین ورود روحانیت در ارتش جمهوری اسلامی ایران بگویید؟

در شرایطی که کشور و نظام از سوی معاندین و افکار غیر اسلامی تهدید می شد، مخالفان انقلاب به هیچ وجه تمایل نداشته و راضی نبودند که روحانیت در ارتش حضور داشته باشد و تشکیلات منظم و سازمان یافته مذهبی در درون ارتش شکل بگیرد. با همه این موانع و مشکلات، عقیدتی سیاسی یا همان سیاسی ایدئولوژیک آن زمان، به رغم مخالفت بنی صدر، کار مقدس خود را آغاز کرد

با گذشت چهار دهه، این حضور روحانیون در ارتش موثر بوده است؟

با نگاهی گذرا به تاریخ پرافتخار این نهاد مقدس که به عنوان بازویی توانمند در ارتش انجام وظیفه می کند می توان دریافت که حضور روحانی درکنار همکاران و فرماندهان متعهد و موفق نظامی که سبقه مذهبی و انقلابیشان در حفظ آرمان های انقلاب، بسیارچشمگیر بوده باعث شده که در بحران های دوران انقلاب به ویژه سال های ابتدایی پیروزی دوران دفاع مقدس و پس از آن، کارنامه ای درخشان برای ارتش جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

گواه این ادعا حضور مقتدرانه ارتش در نجات مردم شریف و مناطق و استان ها و شهرهای کشور در اقصی نقاط میهن اسلامی از جمله پاوه، گنبد، کردستان، و انجام عملیاتهای بزرگ دفاع مقدس وتقدیم بیش از ۴۸ هزار شهید والامقام و بیش از ۲۰۰ هزار جانباز به تاریخ سراسر افتخارآمیز ایران اسلامی است.

دشمنان انقلاب نسبت به ایجاد عقیدتی- سیاسی در بدنه ارتش قهرمان چه واکنشی داشته اند؟

دشمنان این نظام که به جایگاه و نقش ارتش در حفظ و اقتدار نظام اسلامی آگاه بودند، دست از توطئه برنداشتند و نقشه های شومی برای تضعیف پیوند ارتش و روحانیت و انقلاب در طول چهاردهه گذشته کشیدند، اما با هر حرکتشان بر عزت ارتش نزد مردم، امام و رهبری افزودند.

حضور روحانیون معزز و فعالیت های عقیدتی سیاسی از سالهای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی موجب شد با وجود زمینه های مذهبی و اخلاقی موجود در پیکره و بدنه ارتش، مسیرِ معنویت محوری ارتش با سرعت بیشتری ادامه یابد، به طوری که ما در ابتدای جنگ تحمیلی شاهد حضور مؤثر و داوطلبانه صدها دانشجوی دانشگاه افسری امام علی علیه السلام برای دفاع از خرمشهر به فرماندهی شهید نامجوی این فرمانده مؤمن و ولایتمدار و همچنین پرواز کم نظیر ۱۴۰ فروند جنگنده های نیروی هوایی ارتش در روز اول مهرماه ۵۹ و حضور مقتدرانه نیروی دریایی و پیچیدن طومار نیروی دریایی دشمن در ابتدای جنگ و جانفشانی سایت های پدافندی در انهدام هواپیماهای دشمن بودیم.

وسعت حضور و تأثیر روحانیون عقیدتی- سیاسی ارتش در دوران دفاع مقدس چگونه بود؟

در طول سالهای دفاع مقدس روحانیت و عقیدتی سیاسی همراه فرماندهان و رزمندگان پرتوان ارتش ایران حضوری فعال داشتند و جمع کثیری به شهادت رسیدند و بسیاری نیز در شمار جانبازان قرار گرفتند.

این حضور روحانیون و گسترش فضای معنوی و اعتقادی در بدنه ارتش به حدی بود که ملت بزرگ ایران استحضار دارند که اولین شهید ترور از مسئولان نظام، شهید سپهبد محمد ولی قرنی رئیس ستاد مشترک ارتش بود. او فرماندهی مؤمن و عاشق امام و انقلاب بود که به دست کوردلان منافق به شهادت رسید و با خون پاکش سند ولایتمداری و اعتقاد و ایمان ارتش را امضا کرد و افتخاری دیگر برای تثبیت دلدادگی ارتش به امام و انقلاب بود

امروز دامنه نقش و سهم روحانیون عقیدتی- سیاسی در جنگ فرهنگی دشمن چه میزان است؟

دشمنان این مرز و بوم که از انجام عملیات های نظامی برای ضربه زدن به پیکره نظام اسلامی ناامید شدند، کمر همت خود را با انجام جنگ نرم و شبیخون فرهنگی برای مقابله با تفکرات اسلامی مردم ایران بستند که برای مقابله با این تفکرات شوم، نقش برجسته ارگان های فرهنگی و مذهبی به ویژه نهاد مقدس عقیدتی سیاسی در ارتش بیش از پیش روشن شد.

که رهبر فرزانه انقلاب در بیاناتی خطاب به کارکنان خدوم این نهاد انقلابی فرمودند: "نقش شما برادران عقیدتی سیاسی در رساندن ارتش به نقطه مطلوب، نقش بسیار مهم و ارزشمندی است". تردیدی نیست که در ادامه همان نگاه بود که ایشان، در سالهای نه چندان دور ارتش را با واژه« طیبه» خواندند و این مدال افتخار، ثمره همدلی، اتحاد و ایثار فرماندهان ولایتمدار و روحانیت بوده است

چه رسالتی امروز در منظومه ماموریتی عقیدتی- سیاسی ارتش ترسیم شده است؟

مهمترین راهبردهای عقیدتی سیاسی ارتش در راستای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا تعالی معنوی و ولایتمداری؛ کارکنان آجا و خانواده های آنها براساس تعالیم، فرهنگ و ارزش های دین مبین اسلام؛ تقوا؛ رشد و توسعة فضائل اخلاقی و بینش و بصیرت انقلابی و سیاسی از طریق جهت دهیِ فعالیتهای فرهنگی و عقیدتی سیاسی با رویکرد هم افزایی میان سازمان های عقیدتی سیاسی ارتش و نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر متولیان امور فرهنگیِ نیروهای مسلح و کشور بوده که با لطف و عنایات حضرت حق و رهنمودهای راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی و پشتیبانی و همدلی فرماندهان مؤمن و متعهد ارتش جمهوری اسلامی ایران توفیقات بسیاری در اعتلای معنوی، فرهنگی و ارتقای روحیه رزمی دلاورمردان ارتش به دست آمده است.

امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مفتخر است علاوه بر دفاع از مرزهای اعتقادی و جغرافیایی ایران عزیز پا را فراتر گذاشته و با حضور ناوگروههای خود در آبهای آزاد و ارتباط با کشورهای دوست و هم پیمان، پیام صلح و دوستی ایران را منتقل می کند که در این راه ارزشمند، حضور روحانیون مبلغ در کنار کارکنان خدوم بسیار چشمگیر است.

دفاع از حریم آل الله در کشورهای مظلوم سوریه و عراق و تقدیم شهدای مدافع حرم در کنار برادران خود در سپاه پاسداران، از دیگر افتخارات این نهاد مقدس به شمار می آید که در سایه تقویت اعتقادات و ایمان راسخ کارکنان غیور و فرزندان ملت بزرگوار در ارتش به دست آمده است

درباره اعزام مبلغین و فعالیت های روحانیون در ارتش توضیح دهید

گرایش جوانان عزیز ایران اسلامی به خدمت در ارتش جمهوری اسالمی ایران چه در قالب نیروهای پایور و چه وظیفه بستر مناسبی را برای تربیت این چهره های جوان و استفاده از این ظرفیت معنوی به دست آورده است که نهاد مقدس عقیدتی سیاسی با اعزام بیش از هزار روحانی مبلغ در طول سال و در ایام ماه مبارک رمضان، ماه محرم الحرام، اردوهای معارف جنگ شهید صیاد شیرازی، دوره های رزم مقدماتی دانشجویان دانشگاههای افسری و درجه داران، یگانها و مراکز آموزشی این مهم را فراهم کرده است.

در راهیان نور نیز با اجرای فعالیت های فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین جامعه و به خصوص نسل جوان و راه اندازی ایستگاه فرهنگی در ایام راهیان نور در مناطق عملیاتی از این بستر مهم و ارزشمند استفاده می شود.

از مهمترین برنامه ها و اقدامات سازمان عقیدتی سیاسی در ارتش می توان به تقویت و مصون سازی کارکنان پایور، جوانان و خانواده ها برای کاهش آسیب های ناتوی فرهنگی دشمنان در سطح ارتش از طریق برنامه ریزی مدوّن برای ترویج مستمر فرهنگ اسلامی و ایرانی همراه با آموزشهای لازم تقویت ارزشها و باورهای دینی کارکنان و بصیرت افزایی اشاره کرد.

حضور اکثریت کارکنان آجا و خانواده های آنان در دوره های بصیرت افزایی دینی و ارتقای سطح معنوی و اعتقادی و بینش و بصیرت سیاسی و تألیف، چاپ و انتشار صدها عنوان کتاب در توصیف سیره و سیمای شهدا، عملیات های دوران دفاع مقدس، خاطرات پیشکسوتان، ایثارگران و آزادگان ارتش جمهوری اسلامی ایران و مشارکت در تولید فیلم های ارزشی از جمله اقداماتی دیگر است که در راستای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سالهای گذشته برای تقویت بینش و بصیرت انقلابی و ترویج درسهای دفاع مقدس انجام گرفته است.

در حوزه تقویت مباحث بنیانی واصولی دینی چون نمازو قرآن چه اقداماتی انجام گرفته است؟

به لطف خدا ارتش به مدد عقیدتی –سیاسی خود، در احیا و احداث مساجد از پیشگام ترین دستگاهها به شمار می رود و امروز نماز در ارتش مورد توجه و عنایت ویژه قرار دارد. حضور نیروها و فرماندهان مخلص و خداجوی روحانیت در اقامه نمازهای جماعت در اوقات شرعی در پادگانها، مناطق عملیاتی و مراکز آموزشی در اقصی نقاط میهن اسلامی و اهتمام به امر نمازآموزی برای برادران سرباز و قرائت صحیح نماز از دیگر اقدامات فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی است.

سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسالمی ایران از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، یکی از سازمان های پیشگام در امر آموزش و ترویج معارف قرآنی اعم از: مسابقات، محافل، نمایشگاهها، مجامع قرآنی و ... در بین کارکنان ارتش بوده، به نحوی که هم اکنون براساس اطلاع رسانی مسئولان بیش از ۲۰ هزار فعال قرآنی در مسابقات قرآنی ارتش حضور مستمر دارند.

سازمان عقیدتی سیاسی ارتش مبتکر برگزاری جشنواره حدیث در ارتش و نیروهای مسلح و حتی کشور بوده است که برپایی ادوار مختلف جشنواره حدیث در سال های گذشته با حضور حد اکثری کارکنان پایور، جوانان و خانواده ها گویای اهتمام و عشق و علاقه خانواده بزرگ ارتش به سیره معصومین است.

امروز پرورش حافظان قرآنی از رسالتهای تعریف شده برای عقیدتی- سیاسی یگان های مختلف ارتش است که این عملکرد تحت عنوان طرح «رهپویان وحی» در حال انجام است. امروز سازمان عقدیتی- سیاسی مفتخر است که با راه اندازی نهضت قرآنی و تربیت و آموزش چهره های قرآنی در بیش از دویست دارالتحفیظ و کلاس تخصصی آموزش حفظ قرآن کریم؛ حافظان بسیاری در بین کارکنان پایور، خواهران شاغل، خانواده های کارکنان پرورش دهد.

امروز در ارتش جمهوری اسلامی ایران بدون استثناء در روزهای سه شنبه هر هفته کلاس های آموزش و روخوانی قرآن کریم و در روزهای پنجشنبه صبح، زیارت عاشورا در یگانها برپا است و نوای عشق و ارادت به سرچشمه وحی و عشق به اهل بیت علیهم سلام در محیط پادگانها شنیده می شود.

تاثیرات معنوی عقیدتی- سیاسی در ارتش؟

تأسیس مرکز آموزش عقیدتی سیاسی جهت آموزش تخصصی کارکنان در دوره های مقدماتی و عالی رسته ها، راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی در مرکز آموزش عقیدتی سیاسی برای ارتقاء سطح علمی کارکنان و توجه به برنامه های مجتمع های فرهنگی در کوی های سازمانی برای ارتقاء سطح فرهنگی و مذهبی خانواده ها و به خصوص فرزندان و همچنین آموزش چهره به چهره روحانیون مدعو با کارکنان آموزشی و فرزندان کارکنان از دیگر توفیقات این سازمان بوده است.

افزایش روزافزون برنامه های معنوی اعتکاف در مساجد کوی های سازمانی ارتش از دیگر نشانه های رشد معنویت در ارتش بوده که در سایه حضور مستمر و موثر روحانیون تحت قالب عقیدتی- سیاسی شکل گرفته است.

گفت وگو: سیدامیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابراهیمی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    از ماموریت های عقیدتی سیاسی ارتش، اصلاح و تدوین دستورالعمل های داخلی ارتش است، که در تمامی فعالیت ها و انجام وظایف یگان های ارتش، همانند ارتش قبل از انقلاب اقدام نکند! مثلا حفاظت ارتش مانند ساواک، جاسوسی و اقدام نکند، و یک نظامی فقط دستور را اجرا نکند و به شرع توجه نماید؛ در غیر اینصورت نه تنها با ارتش های جهان هیچ فرقی نداریم، بلکه بدتر هم هستیم! استراتژی امام خمینی(ره) در گذاشتن گل بر سر تفنگ سربازان ارتش سلطنتی، قدمی در جهت رشد فضایل اخلاقی در بین سربازان ارتش بود.
    • ! IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      0 0
      حفاظت لازم است که اشراف داشته باشد. با تعابیر کذایی تقبیح نکنید.
  • ابراهیمی IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    حفاظت باید اشراف داشته باشد ولی، آیا باید با هر وسیله ای به این هدف برسد؟ آیا خداوند متعال نفرموده جاسوسی نکنید؟ فرماندهی به سبک معاویه؟ چرا همچون امام علی(ع) از ناظر به جای جاسوس استفاده نمی کنید؟ اگر تخلفی از احدی بروز نماید ناظر گزارش می دهد و اگر لابی وجود نداشته باشد، انشاءالله امور اصلاح می شود. جاسوسی، خود قدم اول تباهی و فساد و گمراهی است.
  • زهرا IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    جامعه اسلامی شیعه، نیازمند ایجاد سازمان "نظارت رهبری" است، که از طریق ناظران خود و یا پیگیری گزارشات مردمی، خطاهای دستگاه های دولتی و نیمه دولتی را بلافاصله و مستقیم، به رهبر گزارش دهد و از کارشکنی قوای سه گانه، نهادها و سازمانها جلوگیری نماید.