پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر / حضور معاون وزیر ورزش در مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر

حوزه/ نشست مشترک اعضای مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر با مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، ظهر امروز نشست مشترک بین اعضا مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر با حجت الاسلام متقی‌فر مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و در آن گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این مجموعه در راستای مشاوره و کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط اعضا ارائه و بر لزوم حمایت‌ وزارت خانه ورزش و جوانان از مجموعه‌های مشاوره‌ای تاکید شد.

در شروع این دیدار خانم زهرا شایسته، از مشاوران مرکز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم جوانی جمعیت و افزایش جمعیت، اظهار داشت: در این راستا یکی از دغدغه‌های اصلی ما، مسائل مربوط به ازدواج و مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد.

وی با ابیان اینکه سفیران سلامت روان، یکی از مجموعه‌های فعال در عرصه خانواده و ازدواج است، گفت: برای موفقیت در عرصه ترویج ازدواج لازم است تا زمینه و بستر این مهم را در جامعه فراهم کنیم.

شایسته، یکی از اقدامات لازم در این عرصه را همسان گزینی در بین مجردها دانست و خاطر نشان کرد: این مرکز مجوزهای سازمان ورزش و جوانان و تاییده از سازمان تبلیغات اسلامی را دریافت کرده و در عرصه تحقق وظایف خود مشغول فعالیت است.

وی به تشریح اقدامات انجام شده توسط این مرکز پرداخت و یادآور شد: بعد از ثبت نام افراد، از آنها تست‌های شخصیت زیر نظر کارشناسان و روان شناسان متخصص گرفته می‌شود تا روحیات و ویژگی‌های شخصیتی آنها آشنا شویم.

این مشاور عرصه خانواده با اشاره به برگزاری کارگاه‌های انتخاب همسر برای اعضا شرکت کننده دراین مجموعه، مطرح کرد: از طریق قراردادهایی که با برخی از گل فروشی‌ها، آرایشگاه‌ها، شیرینی فروشی‌ها و حتی مراکز فروش و کرایه لباس عروسی و دیگر اماکن مورد نیاز مراسم عروسی، در روند برگزاری مراسم عروسی نیز در کنار زوجین خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بعد از ازدواج نیز تسهیلاتی برای زوجین در نظر گرفته شده است، گفت: عروسی، پایان همکاری و ارتباط ما با زوجین نیست و همانند یک پزشک خانوادگی، یک مشاور خانوادگی در کنار خانواده‌ها تا زمان بچه دار شدن حضور دارند.

تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی روستا با استفاده از روان‌شناسان متخصص با رویکرد مذهبی / تقدیر از همراهی امام جمعه همدان

سپس علی اکبر کامرانی صالح مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر، با بیان اینکه هدف ما ترویج انتخاب و ازدواج صحیح و درست بین جوانان است، اظهار داشت: در این راستا از ظرفیت متخصصین روان‌شناس، با رویکرد مذهبی و علمی بهره گرفته‌ایم که دستاوردهای خوبی را نیز کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز مشاوره‌ای و صیانت از خانواده در کنار مجموعه سفیران سلامت روان قرار دارند، گفت: همه مجموعه‌ها دارای هدفی یکسان هستند و آن کمک به مردم و جامعه آسیب پذیر استان همدان از طریق پیشگیری و درمان است.

مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر با اشاره به اینکه طبق آمار، ۶۵ درصد آمار طلاق به علت عدم انتخاب صحیح است، گفت: امروز نیازمند مشاوره‌هایی قبل از ازدواج به صورت مهارتی هستیم.

وی افزود: از آنجایی که برخی از افراد جامعه وارد دانشگاه نمی‌شوند، بنابراین لازم است تا از قبل از دانشگاه و در مدارس این آموزش‌های لازم به جامعه هدف ارائه شود.

کامرانی صالح با بیان اینکه یکی از مراکز مورد نظر مجموعه سایبان به صورت ویژه، روستاها می‌باشند، مطرح کرد: در برخی از روستاها در گذشته طلاقی وجود نداشت در حالی که در چند سال گذشته متاسفانه شاهد رشد این آمار در برخی از مناطق و روستاها هستیم.

وی با تقدیر از همراهی و همکاری نماینده ولی فقیه در استان همدان با مجموعه سایبان مهر، یادآور شد: مجموعه سایبان مهر با استفاده از ظرفیت ائمه جمعه، به صورت ویژه وارد این حوزه شده است و با قرار دادن دفاتر ائمه جمعه به عنوان پایگاه شهرستانی، کار خود را آغاز کرده‌ام.

مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر با اشاره به انجام شبکه سازی در روستاها، خاطر نشان کرد: در کنار استفاده از ظرفیت روانشناسان متخصص با رویکرد دینی و مذهبی و روحانیون مستقر و طرح هجرتی، در هر روستا ۲ نفر از اهالی را به عنوان رابط انتخاب کرده‌ایم تا آسیب‌های موجود در روستای خود را بررسی و به تیم ما اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در مدت گذشته ۳۰۰ روستا شناسایی شده است، گفت: تا به حال در ۵۰ روستا تیم مشاوره مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر حضور پیدا کرده و به دنبال آن هستیم تا در گام اول در ۳۰۰ روستای شناسایی شده و در ادامه در تمام روستاهای استان پایگاهی را تشکیل دهیم.

گزارشی از نشست دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیّت با اعضا مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر

کامرانی صالح به تشریح دیگر اقدامات انجام شده پرداخت و یادآور شد: انجام طرح محله محور با استفاده از ظرفیت مساجد و مدارس محله، از دیگر فعالیت‌هایی است که در دستور کار قرار رفته است.

برای موفقیت مجموعه‌های مردمی نیازمند حمایت مسئولان هستیم

حمید شعبانی از اعضا هیئت مدیره این مرکز نیز با تاکید بر لزوم همراهی دستگاه‌های متولی در حوزه جوانان و ازدواج با مجموعه‌های مشاوره‌ای، اظهار داشت: در شروع فعالیت سایبان مهر قول‌هایی در راستای مساعدت از طرف برخی از مدیران و دستگاه‌های متولی مطرح شد، که با گذشت نزدیک به یک سال بسیاری از آنها هنوز محقق نشده است.

وی با تقدیر از همراهی و همگامی نماینده ولی فقیه در استان همدان با مجموعه سایبان مهر، یادآور شد: در تمامی اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته بسیاری از اقدامات توسط خود اعضا و هزینه شخصی بوده است.

عضو هیئت مدیره مرکز سایبان مهر افزود: در مرحله کنونی برای رشد و توسعه فعالیت‌ها نیازمند همراهی ارگان‌های متولی با این مجموعه هستیم.

نیازمند انسجام در بین مجموعه‌های مشاوره‌ای هستیم

حجت الاسلام مهدی متقی‌فر مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان، نیز در پایان با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در این مرکز، اظهار داشت: پیگیر اجرای طرح مشاوره قبل از ازدواج با همکاری دولت و مجلس هستیم.

وی با بیان اینکه برای ترویج این فرهنگ در جامعه نیازمند بسیج همگانی همه دستگاه‌های متولی هستیم، یادآور شد: لازم است تا تمام توان‌ و زیر ساخت‌های موجود در این حوزه را با همت همگانی برای کسب موفقیت و رسیدن به اهداف موجود بسیج کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به اینکه در بین مجموعه‌های مشاوره‌ای نیازمند انسجام هستیم، گفت: لازم است تا به سمت الگوسازی در جامعه حرکت کنیم و با اقدامات تخصصی، نتیجه لازم را در کف میدان مشاهده کنیم.

گزارشی از نشست دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیّت با اعضا مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر

وی با گلایه از اینکه بسیاری از طرح‌های موجود در کشور قائم به افراد است، یادآور شد: با وجودی که برخی از طرح‌ها با دستاوردهای خوبی روبرو است، اما زمانی که نفرات اصلی از تیم جدا می‌شوند، کار دچار تزلزل می‌شود.

دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: لازمه اصلی در این عرصه، طراحی عملیات به صورتی است که قابل نشر و استفاده و دستیابی توسط دیگر مراکز باشد.

وی با بیان اینکه تلاش ما حمایت از مراکز موفق است، گفت: لازم است تا مدیر کل ورزش جوانان استان با مجموعه سایبان مهر، همکاری مناسبی داشته باشند.

حجت الاسلام متقی‌فر تصریح کرد: در مورد حمایت از مراکز، وزارت ورزش شاخص‌هایی دارد که باید آنها مورد نظر مراکز باشد.

گزارشی از نشست دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیّت با اعضا مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر

در پایان این نشست نیز معاون وزیر ورزش از کارگاه آموزشی ارتقا مهارت ارتباطی مبتنی بر سبک اسلامی ایرانی ویژه زوجین متقاضی طلاق که در این مرکز در حال برگزاری بود، بازدید کرد.

مجموعه‌ای برای ایجاد انسجام بین مراکز مشاوره در همدان

مرکز جامع تحکیم خانواده سایبان مهر با اعضا جدید و رویکرد جدید در طول مدت فعالیت خود، با استفاده از فعال کردن ظرفیت دفاتر ائمه جمعه، دستاوردهای خوبی را در عرصه کاهش آسیب‌های اجتماعی کسب کند و در کنار آن توانسته، با ایجاد هم افزایی مناسب، ۸ مرکز مشاوره‌ای از جمله انجمن مطالعات روان درمانی استان را برای دستیابی به اهداف موجود منسجم کند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha