دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، مدارس آموزش ‌و پرورش را میدان ایفای نقش طلبگی دانست و گفت: تربیت مبلّغ برای آموزش‌ و پرورش باید متناسب با ویژگی‌های تربیتی باشد تا منجر به تحول و آشنایی و عشق دانش‌آموزان به معارف دینی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در اولین جلسه ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش ‌و پرورش خراسان رضوی در سال جدید، گفت: اسناد بالادستی و دستورالعمل‌های اجرایی وقتی به هدف می‌رسند که همکاری و تعامل دستگاه‌های مرتبط و مسئول، بخصوص دو دستگاه مهم تربیتی حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش با قدرت صورت گیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: به‌تصریح رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه دارای سه رسالت اصلی است که شامل هدایت و تربیت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی می باشد و میدان آن، جامعه، نظام اسلامی و عرصه بین‌المللی است؛ اگر اولویت‌بندی کنیم، جامعه اولین جایی است که حوزه باید دین خود را ادا کند و اولویت اول نیز آینده‌سازان آن هستند.

وی با اشاره به آشوب‌های اخیر نیز گفت: چند روز قبل رهبر معظم انقلاب کسانی که در آشوب‌ها شرکت کردند را سه دسته دانستند؛ اول دست‌نشانده‌های استکبار جهانی که از کار خود دست نمی‌کشند و طبق آیات قرآن، تا زمانی که تحت لوای اسلام ناب و در جهت استقلال و آزادی حرکت کنیم، دست از دشمنی برنمی‌دارند و باید در مقابل آن‌ها محکم بایستیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: گروه دوم فریب‌خوردگان هستند یا گروه‌هایی که با جهان‌بینی‌های خاص خود طمع رسیدن به اهداف ویژه‌ای را دارند، اما گروه سوم افرادی هستند که مشکل فرهنگی، آگاهی و بصیرتی دارند که در بحران جدید، بخشی از قشر دانش‌آموز و دانشجو و نسل نوپایی را شامل شد که سنگرهای تعلیم و تربیت به‌درستی برای آن‌ها بیان نشده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: همه در هدفی مشترک نسبت به هر سه گروه مسئولیم، اما به‌صورت ویژه نیز تقسیم کار شده و مسئولیت گروه آخر، با حوزه علمیه، آموزش‌وپرورش و دانشگاه است؛ یعنی بخش‌هایی که وظیفه ذاتی آن‌ها تربیت و تعلیم نسل جوان و نوجوان است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: بنابراین نگاه، هدف و ساز و کارها یکی و مسئولیت مشترک است و همه این موارد می‌تواند در سندی جامع تنظیم شود و بر اساس نیازهای میدانی، توافق نامه‌ای باشد که از امور نظری فراتر رفته و به عمل تبدیل شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان توضیح داد: بخشی از این وظایف به تربیت نیروی انسانی برمی‌گردد که به‌عنوان مربی و مبلّغ وارد میدان می‌شوند، اما این تربیت نیز الزاماتی دارد که اگر در نظر گرفته نشود، طلبه نمی‌تواند به درستی نقش ایفا کند و شاید حتی از هویت خود هم خارج ‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مدارس آموزش ‌و پرورش را میدان ایفای نقش طلبگی هر طلبه می‌دانیم، گفت: اولین الزام، مسئله پذیرش است که باید نخبگانی صورت گیرد و سلامت جسمی و معنوی، انگیزه، استعداد و... در طلبه سنجیده شود و بعد از آن، تربیت مبلّغ متناسب با نهادهای مختلف محل خدمت صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نسبت به شهرهای کوچک و بزرگ محل حضور طلبه نیز باید تربیت متفاوتی صورت گیرد، ابراز کرد: تربیت مبلّغ برای آموزش‌ و پرورش نیز باید متناسب با ویژگی‌های تربیتی لازم باشد تا منجر به تحول و آشنایی و عشق دانش‌آموزان به معارف دینی شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان، مرحله آخر را نظارت و ارزیابی مبلّغان حاضر در مدارس آموزش‌وپرورش دانست تا نقش طلبگی انجام شود و دانش‌آموز، معلم و مدیر استقبال کنند چراکه دین در فطرت بچه‌ها و خانواده‌ها است و آشنایی بیشتر آن‌ها با دین، به کار طلبه بستگی دارد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha