دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر گفت: در سلسله مراتب مدیریتی باید مدیر نسبت به منابع انسانی خود آگاه باشد و از پیش نیازهای اساسی مدیریت اسلامی حرکت جهادی منابع انسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه "سی و چهارمین هم اندیشی تخصصی ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نَجما ۳۴)" با موضوع «مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و ارکان عرش تدبیر و فرماندهی نظام خلقت» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پورفر رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قم با حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر مدیریت اسلامی را در سه سطح معرفی و گفت: مدیریت اسلامی در سه سطح مدیریت مسلمین،مدیریت مومنین و مدیریت اهل یقین جریان دارد، مدیریت مسلمین لازم ولی کافی نیست و برای تحقق منویات متعالی اسلام، حداقل سطح مدیریتی که مورد رضایت خداوند است مدیریت اهل ایمان است.

وی به مولفه های مدیریت اسلامی اشاره و بیان کرد: مولفه های مدیریت اسلامی، مدیریت جهادی و منابع انسانی کارآمد است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه مطرح کرد: یکی از پیش نیازهای اساسی مدیریت اسلامی این است که منابع انسانیِ حاکمیت اسلامی حرکت جهادی داشته باشند چرا که ارزش‌های نظام اسلامی باید در اهل ایمان تجلی یابد.

وی ادامه داد : مدیریت جهادی مدیریتی است که باید در اهل ایمان و اهل یقین باشد و از شاخصه های مدیر جهادی می‌توان عقلانیت الهی و سلامت خانوادگی را نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر به شاخصه های مدیریت جهادی نیز اشاره و افزود: مدیریت قربة الی الله،مدیریت نور علی نور که ترکیبی از نور عقل و وحی است،مدیریت قرآن محور و خانواده محور و مدیریت ولایی الهی و....از شاخصه های مدیریت جهادی است.

این استاد حوزه به ضرورت دقت به منابع انسانی توسط مدیر اشاره و عنوان کرد: در سلسله مراتب مدیریتی باید مدیر نسبت به منابع انسانی خود آگاه باشد و ضرورت دارد مدیر حتی از وضعیت خانوادگی کارکنان خود مطلع باشد چرا که عقبه هر کارمند در خانواده در نحوه خدمت او تأثیر دارد.

وی اضافه کرد: مدیران هم عندالله و هم از نظر انسانی موظف هستند که با کارکنان خود مراوده داشته باشند و از آن‌ها سرکشی داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به آیات قرآن کریم بیان کرد: با دقت در آیات در می‌یابیم مدیریت، مدیریت ضابطه محور است نه رابطه محور و تاکید دارد امر و نهی الهی جاری شود و ضابطه الهی نیز رعایت شود که در این صورت جذب و گزینش ها اصلاح می‌شوند.

وی در ادامه افزود: این موضوع حرکت انقلابی فوق العاده را می‌طلبد تا بتوان منابع انسانی حاکمیتی را اصلاح کنیم.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه عنوان کرد: در حاکمیت اسلامی مدیریت و رهبری دارای جایگاه ویژه هستند و شأنیت نفوذ در دلها را دارد و مدیر و رهبر علاوه بر اقدامات مدیریتی باید سعی در ارتقا سازمان در مسیر رشد و تعالی داشته باشد.

وی با اشاره به آیات و روایات تأکید کرد: وقتی ما ضابطه محوری را رعایت نکنیم به میزان رکود سازمانی مسئولیت داریم و در آخرت باید جوابگو باشیم چرا که احکام بسیار سخت و سنگینی در انتظار مدیران اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر ضمن اشاره به سوره عصر مطرح کرد: در این سوره مبارکه به ۴ویژگی و رسالت مومن اشاره می‌کند و تاکید دارد که تنها ایمان و عمل صالح کافی نیست و بر رسالت سازمانی و اجتماعی افراد اشاره دارد و از زندگی فردی نهی می‌کند و می‌فرماید از جهل بیرون بیا و اطرافیانت را نیز توصیه کن.

وی در ادامه به رکن حمد اشاره و تصریح کرد: رکن یکی از مولفه های اساسی ارکان تدبیر و فرماندهی است که حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا با عبارت ما رأیت الّا جمیلاً این رکن را به خوبی معنا کرد که باید در هرحال چه سختی و چه راحتی شکر گزاری پروردگار باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم به دو اصل در مدیریت اشاره و عنوان کرد: ۲ اصل شاخص در اصول مدیریت یعنی اعمال مدیریت بر اساس اختیار و بصیرت نیروها در منابع انسانی بسیار اساسی است و روش هایی که اصل اختیار و بصیرت را زیر سوال ببرد طبق آیات قرآن کریم روش های مشرکانه است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: لازم است در حاکمیت اسلامی بین مدرک تحصیلی و حوزه کاری و اشتغال تناسب باشد تا نتایج بهتری را شاهد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha