جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
گردهمایی ائمه جمعه و جماعت استان اصفهان

حوزه / رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر این که تعداد جلسات تفسیر در اصفهان اندک است، گفت: باید بیشتر به قرآن توجه می‌کردیم و موجبات ترویج آن را به انحای مختلف در جامعه فراهم می‌ساختیم، متأسفانه امروز سهم قرآن را ادا نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی امروز در جمع ائمه جماعات، فضلا و روحانیون حوزه علمیه اصفهان در مدرسه صدر بازار علوم دینی، با اشاره به اهمیت به صحنه آوردن قرآن کریم، اظهار داشت: مشکل اصلی ما این است که می‌دانیم اما تصمیم نمی‌گیریم، همچنان که درباره قرآن تسلیم نشدیم و در این‌باره قرآن کریم می‌فرماید "خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ" یعنی قرآن را جدی بگیرید.

وی با بیان روایتی از رسول خدا(ص) و دادن پرچم به دست حافظ قرآن کریم، گفت: متاسفانه عزل و نصب‌های ما بر اساس قرآن نیست و لذا باید به قرآن بازگردیم و مسائلی که قرآن کریم مطرح می‌کند، باید از آن جزییات را استخراج کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، مسجدی را که در آن مسائل سیاسی مطرح نشود، مسجد مقدسین عنوان کرد و افزود: در مسجدی که مرگ برآمریکا نمی‌گفتند علت را جویا شدیم، گفتند اینجا مسجد مقدسین است، در حالی که قرآن می‌فرماید " أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ۖ تَراهُم رُکَّعًا سُجَّدًا" یعنی در این مسجد رکعا و سجدا وجود دارد، اما اشدا علی الکفار وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما این است که قرآن محور نیستیم، در حالی که کلمات قرآن اخلاقی است، خاطر نشان کرد: در برابر افرادی که قرآن را علم نمی‌دانند باید گفت "مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلینَ و الآخِرینَ فَلْیُثَوِّرِ القرآنَ".

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، به تعبیر قرآن کریم در رابطه با احسان به والدین اشاره کرد و یادآور شد: قرآن کتابی است که هر حرف آن مطلبی برای گفتن دارد، به عنوان نمونه چهار مرتبه می‌فرماید " وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً "اما یک بار نفرموده وبالوالدینا انفاقا، پس مشخص است مسئله اصلی محبت به پدر و مادر است.

وی به تشریح ارتباطات قصص قرآنی با وقایع کربلا پرداخت و گفت: درباره حضرت قاسم(ع) است که فرمود "احلی من العسل" یعنی فرمود، من عاشق هستم و نفرمود صبر می‌کنم، در نمونه قرآنی نیز مشاهده می‌کنیم که خداوند دستور داده که تمام پولداران دنیا مأمور هستند به حج بروند، طواف کنند و حجر اسماعیل را زیارت نمایند و آن هم به دلیل این است که حضرت اسماعیل زمانی که می‌خواست قربانی شود فرمود " یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ ".

وی خاطر نشان کرد: یک نوجوان ۱۳ ساله در مکه تسلیم شد و در پی آن امام زمان(عج) در هر حج دور آن نوجوان طواف می‌کند و این یعنی نمونه همه امور ما در قرآن کریم وجود دارد.

این کارشناس دینی، با تأکید بر این که تعداد جلسات تفسیر در اصفهان اندک است، اظهار داشت: باید بیشتر به قرآن توجه می‌کردیم و موجبات ترویج آن را به انحای مختلف در جامعه فراهم می‌ساختیم و لذا متاسفانه امروز سهم قرآن را ادا نکرده‌ایم.

استاد حوزه با اشاره به اینکه توانایی در تدریس موضوعی قرآن و تسلط بر آیات قرآن جدا از هم است، گفت: اکنون مساجد به دلیل اینکه به چند آیه از قرآن عمل نکرده‌ایم، خلوت شده، امروز پیش‌نماز یک پیرمرد محترمی است که رمق ندارد با نسل جوان ارتباط بگیرد، در حالی که چاره آن را قرآن فرموده، وقتی به موسی امر شد برای تبلیغ برو، فرمود هارون، دو نفری برویم، و لذا اکنون در کنار خیلی از روحانیون مسن باید یک روحانی جوان حضور داشته باشد و تبلیغ شریکی داشته باشیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: محتوای قرآن را باید حتی بر سر سفره‌های خود بیاوریم، تقلید بی‌جا هم نکنیم، در سخنرانی‌های خود کوتاه و مفید سخن بگوییم و حتما از آیات قرآن بهره ببریم، و حتی متاسفانه روضه و منبر روحانیون، تحلیل سیاسی، روایت اجتماعی و تعبیر خواب هم دارد ولی خبری از بیان تذکرات قرآن نیست.

وی تاکید کرد: امروز شایسته است اگر سه هزار جلسه عزاداری در اصفهان برپا می‌شود، حتما ۳ هزار جلسه تفسیر قرآن هم برگزار شود، چرا که اصلا نباید بین قرآن و اهل بیت(ع) جدایی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه امروز باید بر تفسیر موضوعی قرآن بیشتر تمرکز کنیم، گفت: این روزها صحبت از اخبار جعلی و بازار داغ شایعات در فضای مجازی است، آیه مرتبط با این وضعیت «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ ...» است که در آن تاکید دارد نسبت به اخباری که از راویان فاسق به ما می‌رسد تحقیق کنیم، به راستی پیام‌هایی که این روزها منتشر می‌شود از سوی چه کسانی هستند؟ هدف آنها و نیت آنان چیست؟

وی با اشاره به اینکه قرآن باید در صحنه جامعه جاری شود، یادآور شد: تفسیرهای قرآنی که اکنون نوشته شده، بیشتر برای خواص جامعه است، قرآن می‌فرماید "هذا بیان للناس" این یعنی باید به نحوی تفاسیر را نگارش کنیم که برای عوام مردم هم قابل فهم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: هر مطلبی برای طلاب و غیر طلاب بیان می‌شود، باید چهار شرط داشته باشد، در غیر این صورت در قیامت رد خواهد شد و از ما بازخواست می‌شود، یا باید واجب باشد یا مستحب یا مشکل جامعه را حل کند یا مشکل فرد را حل کند.

وی متذکر شد: برای بهبود اوضاع و شرایط در ادامه مسیر انقلاب، باید قرآن را جدی در صحنه جامعه به شکلی عملی، اجرا کنیم، به معنای دیگر باید عزل و نصب‌ها، سیاست گذاری‌ها و ازدواج بر اساس قرآن صورت گیرد.

این کارشناس دینی در ادامه به مثال‌هایی از آیات قرآن پرداخت و گفت: امروز باید نیازهای جامعه استخراج و مطابق قرآن و روایات پاسخ داده شود، ما هر روز چندین مرتبه در نماز خود عبارت «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» را می‌خوانیم، آیا می‌دانید چه کسانی هستند؟ طبق آیات قرآن عباد صالحین، یاران امام زمان(عج) هستند یا هر حرکت، اختراع و هنری که دشمن را عصبانی کند، عباد الله الصالحین است.

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید "یغیظ الکفار" هر عملی چون موشک‌های سپاه، شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن که آمریکا را عصبانی کند نیز جز مکتب عبادالصالحین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه سیره حضرت امام(ره) در برخورد با طلاب جوان باید در حوزه علمیه بکار گرفته شود، گفت: مدارا در رأس است، همچنین تعطیلات را کم کنید، به خاطر دارم که آیت الله العظمی مکارم ما را دعوت کردند و گفتند تعطیلات حوزه زیاد است، هفته‌ای سه ساعت از تعطیلات حوزه کم کردیم و یک دور تفسیر نمونه تألیف شد که تا به امروز به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و نکته دیگر نیز که باید به آن توجه کرد این است که حضرت علی(ع) در حوزه علمیه غریب و مظلوم است و باید تدبیری عاجل کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha