دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای سازمان مدیریت بحران کشور با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم ترسیم پیوست حوزوی مدیریت بحران ناظر به رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: جهت‌گیری برنامه‌ریزی‌های اخیر حوزه‌های علمیه، به سمت تقویت کنشگری‌های فرهنگی، اجتماعی و نقش‌آفرینی رسالتی طلاب و حوزویان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار با رئیس و اعضای سازمان مدیریت بحران کشور، ضمن تقدیر از تلاش و مجاهدت خدمت‌رسانان به مردم و نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی و مردمی، نقش سازمان مدیریت بحران کشور و ادارات تابعه در ایجاد هماهنگی، جریان‌سازی و پیشگیری و مدیریت بحران را بسیار برجسته و درخور تحسین و تقدیر دانست.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه ۱۱۴ نهج‌البلاغه، با بیان این که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این خطبه بعد از دعوت به تقوا و پارسایی، تصویری از دنیا ارائه می‌دهند، اظهار داشت: آموزه‌های اسلامی، قرآن و منابع دینی، ما را به چهره‌ واقعی و حقیقت دنیا راهنمایی و هدایت می‌کنند.

آیت‌الله اعرافی سیمای ارائه شده از حقیقت دنیا را فصل مهمی از دین و نهج‌البلاغه توصیف کرد و اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در سلسله جمله‌ها و فرازهایی در تصویر سیمای حقیقی دنیا می‌فرمایند؛ «ثُمَّ إِنَّ الدُّنْیَا دَارُ فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِیَرٍ وَ عِبَرٍ».

وی به فناپذیری و ترسیم خط پایانی برای تمام انسان‌ها، موجودات و مخلوقات دنیا اشاره کرد و اذعان داشت: از هر منظر از ریزترین موجودات تا تمام هستی به این عالم بنگریم، خط پایانی دارد؛ این مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که انسان باید در جهان‌بینی بدان توجه داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: وقتی به عمق زندگی مادی نگاه می‌کنیم، تمام زیبایی‌ها و خوشی‌های عالم در سطوح مختلف فردی تا اجتماعی و عالمی با زشتی، سختی و دشواری درهم‌آمیخته است.

آیت‌الله اعرافی ناپایداری دنیا را یکی دیگر از تذکرهای امیرالمؤمنین علی علیه اسلام نسبت به دنیا دانست و اظهار داشت: هراندازه بشر به خوشی خود بیفزاید، نمی‌تواند به خوشی محض برسد؛ چرا که این دنیا ظرفی برای تجلی خوشی‌های محض نیست و تغییرات و دگرگونی‌های دائمی دنیا در تمام سطوح می‌تواند به سمت خوبی و بدی سوق پیدا کند.

وی ضمن اشاره به کلمه «وَ عِبَرٍ»، با تأکید بر این که جهان دار عبرت است، اظهار داشت: دنیا با تمام شگفتی‌ها و عظمتش، در مقابل عالم ملائکه و غیب ارزشی ندارد. اگر کسی به حقیقت عالم نگاه کند، دائماً تابلوهای راهنمایی و چشمک‌های نمایانی از عبرت‌ها را مشاهده خواهد نمود و انسان‌هایی که به نگاه متعالی و شناخت حقیقت عالم مجهز گردند، در عمل به وظایف به‌گونه‌ای دیگر عمل خواهند نمود.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت دانش مدیریت و شاخه‌ها و گرایش‌های متنوع آن اشاره و مدیریت بحران را از مهم‌ترین آن‎ها برشمرد و اذعان داشت: هدایت، انسجام‌بخشی و ساماندهی مدیریت‌های بحرانی که در سطوح مختلف اجتماعی شکل می‌گیرد، نیازمند توجه جدی است.

آیت‌الله اعرافی عاشورا را از بی‌نظیرترین و زیباترین جلوه‌ها و دربردارنده نظریات عمیق مدیریت بحران دانست و تصریح کرد: قدرت و عظمت روحی و ایستادگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در سخت‌ترین شرایط، ایشان را پرچمدار تبدیل تهدیدهای بی‌مانند تاریخی، به فرصت‌های عظیم نموده است.

وی به نظریه تاب‌آوری در مدیریت بحران اشاره کرد و اذعان داشت: نظریه تاب‌آوری در منطق اسلام، مبتنی بر افزایش توان تحمل و حضور نقش‌آفرین جامعه و افراد در صحنه‌های بحرانی معنی پیدا می‌کند؛ دو بال فکری، معرفتی و روحی به‌عنوان جنبه نرم‌افزاری و بال علمی، فنی، مهارتی و برنامه‌ای از مهم‌ترین پایه‌های ارتقای تاب‌آوری و بازسازی جامعه در مواجه با سختی‌ها است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که تاب‌آوری درونی، روحی و اجتماعی، بر سه محور مهم بعد اعتقادی و نگرشی؛ خصلت‌ها و روحیات و نظام رفتاری استوار است، اظهار داشت: انسان مؤمن در نظریه تاب‌آوری به تفسیر خوب و دقیقی از عالم مجهز است؛ هیچ یک از دو بال اعتقادی، اخلاقی، روحیات و فرهنگ و بال علم، دانش و فناوری جای یکدیگر را نمی‌گیرند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه رویکردهای علمی و مطالعاتی را نخستین رکن شکل‌گیری مدیریت موفق برشمرد و یادآور شد: باید علم و دانش به معنای دقیق و درست آن مبنای فعالیت‌ها و اقدامات قرار گیرد و نظام علمی کشور نیز در خدمت پیشگیری و مقابله با بحران‌ها، نظام فناوری مناسب را تولید نماید.

وی خاطرنشان ساخت: بارها ثابت کرده‌ایم که باهمت و تلاش در سخت‌ترین تحریم‌ها موفق شدیم تا قله‌های دانش را در نوردیدیم؛ عظمت علمی، دانشی و اراده‌ای ملت ایران، مهم‌ترین عنصر فائق آمدن بر بحران‌هاست؛ این مهم‌ترین نکته‌ای است که تمدن غربی آن را بر نمی‌تابد و همواره نگران فعال‌سازی ظرفیت‌های عظیم ایران هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت ترسیم و تقویت پیوست مواجهه با بحران در تمام نهادها و مجموعه‌های حاکمیتی تأکید کرد و اذعان داشت: ترسیم نقشه جامع مدیریت بحران کشور و فعال‌سازی ظرفیت‌های همگانی امر بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی برخورداری از نگاه کلان راهبردی، توجه به رویکرد اقناع همگانی و آگاهی‌بخشی عمومی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: حوزه‌های علمیه همواره در خدمت مجموعه‌های فعال در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی است.

آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم ترسیم پیوست حوزوی مدیریت بحران ناظر به رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: جهت‌گیری برنامه‌ریزی‌های اخیر حوزه‌های علمیه، به سمت تقویت کنشگری‌های فرهنگی، اجتماعی و نقش‌آفرینی رسالتی طلاب و حوزویان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha