دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه اردبیل

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: مانور اخیر سپاه در رود ارس تهدید مردم آذربایجان و اظهار قدرت و وارد شدن به خاک این کشور نبود بلکه یک حرکت تدافعی است نه تهاجمی، کما این که سالهای قبل اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل که در مصلای این شهر برگزار شد، با محکوم کردن جنایات تروریستی شیراز، اظهار داشت: این حادثه در چهلم خانم امینی اتفاق افتاد و آن هایی که این جنایات را طراحی کرده بودند فکر می کردند در چهلم این خانم کشور زیر و رو خواهد شد و در کنار آن یک قتل عام اگر اتفاق بیفتد بحران تشدید شده و انسجام ملی از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: ملت با بصیرت به فراخوان های خارج از کشور اعتنا نکرد و با اغتشاش گران همراه نشد و من از مردم اردبیل و آذری های ایران تشکر می کنم. رهبر انقلاب در سال های گذشته فرمودند؛ اگر صدها بار برای هوشیاری این ملت سجده شکر به جای آورده شود باز هم کم است.

امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: این حادثه موجب بصیرت عظیم شد و ملت ما به ماهیت و مرام و مقصد کسانی که در خارج از کشور برای اغتشاشات برنامه ریزی می کنند پی بردند؛ اندیشه ماکیاولستی در دشمنان کاملا مشهود است و آن ها برای رسیدن به هدف دست به هر اقدامی می زنند.

وی تصریح کرد: تا دیروز دشمنان اغتشاشگران را به حمله نظامی تشویق می کردند و امروز در کمال وقاحت می گویند؛ حادثه حرم شاهچراغ کار نظام است، نظامی اسلامی به خون انسان با آیه مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً؛ هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد بر روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته است و روایت پیامبر(ص) که فرمودند؛ اگر کسی بیگناه به قتل برسد و همه مردم در قتل او مشارکت کنند، خداوند همه آن ها را عذاب خواهد کرد؛ می نگرد.

نماینده ولی فقیه در اردبیل افزود: رویترز اعلام کرد که داعش مسئول حمله به حرم شاهچراغ(ع) است و کسانی که این گروه تروریستی را به وجود آوردند مسئول هستند. کلینتون در کتاب خاطرات خود می نویسد که ما به ۷۰ کشور سفر کردیم تا داعش را به وجود بیاوریم. در حادثه تروریستی شیراز کانال هایی که دروغ ها را نشر دادند و امروز اشک تمساح می ریزند، مقصر هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: در حادثه شیراز یک نکته جالب توجه است و این که قاتل با آن که یقین دارد کودک و زنی که مورد حمله قرار می گیرد بی گناه است اما با توجه به تعلیمی که به داده اند و قتل شیعه را مباح می دانند، اسلحه به روی کودک می کشد و آن ها را مظلومانه به شهادت می رساند.

وی با بیان این که رهبران وهابیت قتل شیعه را مباح می دانند افزود: بزرگان وهابیت در سوریه علنا اعلام کردند که آرزوی ما این است که همه ۳۰۰ میلیون شیعه در دنیا را یکجا بکشند تا صدای خون آن ها را ما بشنویم و آیا این کفایت نمی کند ما بیدار بشویم و بدانیم دشمن در کمین است؟

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: داعش در اطلاعیه خود اعلام کرد که هر جنایتی علیه شیعه باشد ما از آن حمایت می کنیم و این را علمای وهابیت به آن ها تعلیم دادند. اگر سپاه، سردار سلیمانی و مدافعین حرم نبودند امروز در همه کشورها این گونه هر روز مردم شاهد این ترورها بودند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: من از جوانان سؤال می کنم که پای داعش را چه کسانی به کشور باز کرد ؟ حادثه شاهچراغ(ع) نشان داد که اگر حفره های امنیتی یک کشور ضعیف باشد گروه های تروریستی وارد شده و دست به جنایت می زند .

وی بیان کرد: مرکز تحقیقاتی آمریکا در مورد ایران منشتر کرده است که جمهوری اسلامی همه نوع فاجعه را به غیر از طاعون تجربه کرده است، اما ایران به خوبی مقاومت و سنگرسازی کرده و امروز بسیار محکم است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه به رزمایش سپاه در مرز آذربایجان اشاره کرد و افزود: بعد از این مانور روزنامه ها، رسانه ها و شبکه های اجتماعی خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی نوشتند و امروز هم ادامه دارد و این مانور تهدید مردم آذربایجان و اظهار قدرت در برابر جمهوری آذربایجان و وارد شدن به خاک این کشور نیست، بلکه یک حرکت تدافعی است نه تهاجمی، کما این که سالهای قبل اتفاق افتاد و ایران هیچ وقت ارمنی را خط قرمز و ناموس خود نمی داند و خط قرمز ما قره باغ است.

وی تصریح کرد: هیچ کس به اندازه بنده از قره باغ دفاع نکرده و بارها از این تریبون گفته بودم که راه آزادی قره باغ مذاکره نیست، بلکه باید وارد جنگ نظامی شد و اینگونه نیز اتفاق افتاد و آن چه که از اراضی آذربایجان در دست ارمنستان باقی مانده باید به این کشور ملحق شود و این موضع رسمی جمهوری اسلامی است.

خطیب نماز جمعه اردبیل گفت: عیب است که یک کشور مسلمان به برادر مسلمان خود قدرت نمایی کند؛ قدرت نمایی ما به کسانی است که پشت پرده قرار دارند و به دنبال بر هم زدن امنیت کشورهای منطقه هستند. در گذشته بین ایران و آذربایجان توافق شده است که آذربایجان از طریق خاک ایران به نخجوان متصل شود و ما به این تعهد پایبند هستیم و سی سال است ایران خاک خود را سخاوت مندانه در اختیار آذربایجان قرار داده است.

وی افزود: می گویند ایران برادری دینی خود را فراموش کرده است، این گونه نیست ما به برادری خود پایبند هستیم و در هر دو جنگ قره باغ در کنار مردم آذربایجان که ایتام آل محمد هستند، بودیم و در آینده هم اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد ما در کنار مردم آذربایجان خواهیم بود. سیاست مداران آذربایجان صراحتا گفتند که اگر در جنگ اول قره باغ حمایت ایران نبود مردم این کشور هلاک می شدند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی خاطرنشان کرد: می گویند ایران جاه طلبی ژئوپلتیک دارد، اصلا این گونه نیست و حساسیت ایران فقط برای این است که مرزها به هم نخورد؛ سال ها قبل ارمنستان مرزها را به هم زد و نتیجه آن جنگ ۲۰ ساله شد و ما می خواهیم دوباره جنگ ها شروع نشود، در این صورت کشورهای بیگانه وارد می شوند و نتایج غیر قابل جبران به بار می آورند و خیلی خوب است که کشورهای به فکر تامین امنیت مردم خود باشند.

وی گفت: مانور اخیر، مانور صلح بود. برخی ها می گویند ایران آذربایجان مقتدر را نمی خواهد، از عمق جان و با اخلاص کامل می گویم؛ موفقت آذربایجان و پیشرفت این کشور پیشرفت ایران و امت اسلامی است و ما قدرت و پیشرفت های این کشور را برای خودمان تهدید نمی دانیم مگر ممکن است که کسی عزت برادر خود را برای خود تهدید بداند؟.

امام جمعه اردبیل تاکید کرد: مسئولین و مدیران ایران و آذربایجان باید با مذاکره ذهنیت ها را از بین ببرند و رابطه دو کشور قدرتمند شود و از ورود نامحرم ها و شیاطینی که می خواهند وارد شده و دو کشور را از هم جدا کنند، جلوگیری شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha