پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سیداحمد قره‌باغی

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: از اهداف دشمنان در اغتشاشات کور در کشور، مشغول کردن ایران به ناامنی‌های داخلی و تغییر مرزهای منطقه و جغرافیای سیاسی بود، که با عنایت الهی و تلاش بی‌وقفه‌ فعالان در حوزه‌ امنیت، اغتشاشات سودی برای آنان نداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام سید احمد قره باغی امشب در جلسه تبیینی فعالین فرهنگی ارومیه که به صورت مجازی برگزار شد، به تحرکات اخیر دولت آذربایجان و نقش صهیونیزم در آن اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری که درصد بیشتر مردم آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، بیشترین اشتراک را از لحاظ فرهنگی، قومی و مذهبی با جمهوری اسلامی ایران دارد و این کشور در طول تاریخ خصوصا بعد از استقلال خود، همواره مورد حمایت ایران بوده و در دو جنگ قره‌باغ، ایران با تمام توان از حق حاکمیت آن دفاع کرد.

ایران همیشه از حق حاکمیت جمهوری آذربایجان حمایت کرده است

وی افزود: در جنگ اول قره‌باغ، ایران در حمایت از حق حاکمیت جمهوری آذربایجان، نیروی نظامی و مستشاری به این کشور اعزام کرد، آوارگانش را در خاک خود پناه داد و همه امکاناتش را در اختیار این کشور قرار داد و تا مرز پیروزی هم پیش رفتند که در نهایت با خیانت ابوالفضل ایلچی‌بیگ، نیروهای نظامی ایران را از قره باغ بیرون و این منطقه را تقدیم ارمنستان کردند و آن‌ها نیک می‌دانند که اگر ایران در این جنگ در کنار آذربایجان نبود، ارمنستان تا باکو پیش‌روی می‌کرد.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: بعد از غصب قره‌باغ به دست ارمنستان، در طول حدود ۳۰ سال، ایران همواره در مجامع عمومی از حق حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ حمایت کرد و خواستار آزادی ۲۰ درصد از خاک این کشور شد و در جنگ دوم قره‌باغ که به همت جوانان شیعه آذربایجان موجب آزادی این منطقه شد، به صورت علنی از این کشور حمایت و بعد از جنگ نیز، دولت‌مردان این کشور علنا از ایران بخاطر حمایت در آزادسازی قره‌باغ قدردانی کردند، البته خاندان علی‌اف باید تا عمر دارند، قدردان باشند.

ایران همواره حق برادری در مورد آذربایجان را حفظ کرده است

وی گفت: ایران همواره حق برادری و همسایگی را در حق همه همسایه‌های خود خصوصا در مورد آذربایجان که آن‌ها را برادر خود می‌داند حفظ کرده است، اما در کمال تأسف این جمهوری آذربایجان است که در طول تاریخ، خصوصا در این چند سال اخیر، با سپردن مدیریت این کشور به رژیم اشغالگر قدس، آمریکا، عربستان و ترکیه درصدد توطئه علیه جمهوری اسلامی برآمده است.

حجت الاسلام قره‌باغی عنوان کرد: تلاش سی‌ساله دولت آذربایجان در کنار تجهیز و حمایت از جریان‌های قومی و تجزیه‌طلب در ایران، رونمایی از شیعه لیبرال مدل آذربایجانی بود که در زمان حیدرعلی‌اف شروع شد و اسلامی که همراه و همدل با صهیونیسم و وهابیت است، به جامعه عرضه کردند تا هم خواست آمریکا و اسرائیل تأمین شود و هم حکومت علی اف دوام یابد، که در این راستا به حذف نمادهای شیعه از جمله تخریب مساجد و ممانعت از عزاداری روی آوردند و با گذشت زمان شدت بیشتری یافت، تا بدانجا که حتی در جنگ دوم قره‌باغ اجازه نمی‌دادند مادران شهدا برای فرزندانشان مجلس عزاداری برگزار کنند.

وی ادامه داد: اسلام لیبرال در مدل آذربایجانی‌اش تلاش می‌کند ایران را در تضاد با اسلام معرفی کند و صاحبان تریبونِ مذهبی آن‌ها با زنان نیمه‌عریان به نوحه خوانی و اقامه نماز می‌پردازند و متأسفانه عده‌ای در ایران نیز دانسته و یا نادانسته پای این افراد را به ایران باز کرده و آن را به جوانان معرفی می‌کنند.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: دولت جمهوری آذربایجان با گذشت زمان این کشور را به حیات خلوت ترکیه، وهابیت و اسرائیل تبدیل کرده و به‌خصوص با سپردن مدارس و تعلیم و تربیت فرزندان شیعیان به وهابیت و صهیونیسم، عملا این کشور را به پایگاه ضد شیعی و ضد ایرانی تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: با افزایش نفوذ وهابیت، اسرائیل و آمریکا در جمهوری آذربایجان، فاصله دولتمردان این کشور از ایران نیز بیشتر و بیشتر می‌شود، البته در این ماجرا برخی مسئولان ارشد دولتی ایران در دولت‌های سابق نیز با سهل‌انگاری و عدم توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب، به‌کلی از موقعیت و ظرفیت جمهوری آذربایجان غافل شدند و آن را ناخواسته به دامن ترکیه و اسرائیل سوق دادند.

حجت الاسلام قره باغی گفت: جمهوری آذربایجان چندین میلیون دلار در اغتشاشات اخیر ایران سرمایه گذاری کرده و حمله اخیر به شاهچراغ که از جمهوری آذربایجان صورت گرفت، کاملا نشان داده که فعالیت گسترده و چندین ساله وهابیت و اسرائیل در این کشور در حال نتیجه‌دادن است و چنانچه تدبیر جدی صورت نگیرد، در آینده جمهوری آذربایجان به یکی از مهم‌ترین کشورهای تهدیدکننده‌ امنیت ایران خصوصا در منطقه‌ شمال‌غرب کشور تبدیل خواهد شد.

در جمهوری آذربایجان، جریان تکفیری و وهابیت "تروریسم دولتی" را شکل داده‌اند

وی تصریح کرد: در جمهوری آذربایجان جریان تکفیری و وهابیت "تروریسم دولتی" را شکل داده‌اند و تبلیغ، حمایت و پرورش این افراد، از جانب دولت علی‌اف انجام می‌شود، حتی آخوندهای درباری شیعه هم برای انجام مناسک مذهبی شیعیان، آزادی عمل ندارند، ولی وهابیون کاملا آزاد هستند و از زمان فروپاشی شوروی این روال وجود داشته است.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: حیدر علی‌اف نزدیک به ۲۰ هزار وهابی را جهت برهم زدن ترکیب جمعیتی جمهوری آذربایجان به این کشور آورد و بعدها با تبلیغات ترکیبی، بسیاری از شیعیان را جذب وهابیت کردند.

وی تأکید کرد: از زمان استقلال جمهوری آذربایجان، نقشه‌های غرب و در رأس آن آمریکا و اسرائیل برای نفوذ در این کشور به دلیل جایگاه خاص آذربایجان در انرژی و داشتن ۹۰ درصد جمعیت شیعه که می‌توانست به بازوی انقلاب اسلامی تبدیل شود، شروع شد و لذا به تأسیس سفارت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۲ در باکو اقدام کردند، البته در آن تاریخ، ایران نفوذ قابل قبولی در این کشور داشت تا جاییکه حتی مبلغ دینی نیز به آذربایجان اعزام می‌کرد، اما متأسفانه اقدام لازم برای مقابله با نفوذ یهودیت در این کشور صورت نگرفت.

حجت الاسلام قره باغی افزود: اسرائیلی‌ها صراحتا ابراز می‌کردند همان‌طور که لبنان به خطری برای ما تبدیل شده، در مقابل لازم است آذربایجان را به تهدیدی برای ایران تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار ترویج وهابیت و یهودیت در آذربایجان، ضلع سومی به عنوان ترویج فساد و بی بندوباری که به محوریت همسر رئیس جمهور این کشور یعنی مهربان علی‌اف، شروع شد و در یورو ویژن ۲۰۱۲"Eurovision Song Contest" علنا از آن رونمایی کردند که موجب اعتراض مراجع تقلید نیز شد و در کنار آن، فروش مواد مخدر به جوانان شیعه توسط خاندان علی اف در دستور کار رژیم باکو قرار گرفت.

به مطالبات رهبر انقلاب در مورد جمهوری آذربایجان جامه عمل پوشانده نشد

حجت الاسلام قره‌باغی با بیان اینکه برای مقابله با روند شیعه‌زدایی و ترویج وهابیت و لیبرالیسم در جمهوری آذربایجان با حمایت رژیم صهیونیستی، ترکیه و عربستان، باید ۳۰ سال پیش برنامه‌ریزی می‌کردیم‌ تا شاهد این وضعیت اسفبار در آذربایجان نمی‌بودیم، گفت: چنانچه رهبر حکیم انقلاب ۳۰ سال پیش دراین‌باره به صراحت فرمودند: «تمرکز نباید بر روی یادگیری شیوه‌ی عبادت، نماز و روزه باشد و اینها را خود مردم آذربایجان یاد خواهند گرفت، بلکه شما باید عمق بخشی کنید.» اما در عمل، این ترکیه، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و آمریکا بودند که این رویکرد را تحقق بخشیدند و میدان را تصاحب کردند.

وی افزود: البته امروز نیز می‌توان با استفاده از بستر رسانه، مردمی را که به شدت قربانی تحریف تاریخ و جعل هویت توسط وهابیت و رژیم صهیونیستی شدند، نجات داد، به شرط اینکه عزم قاطعی در این خصوص در میان سران محترم نظام و مسئولان وزارت خارجه شکل بگیرد و دستگاه دیپلماسی با همه‌ ظرفیتش در این موضوع ظاهر شود.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران تأکید کرد: باید با در نظر گرفتن سیاست‌های کثیف دولت جمهوری آذربایجان، بیش از پیش در کنار مردم این کشور باشیم و با تقویت جریان‌های مردمی و اسلام‌گرایان خصوصا حسینیون این کشور، شیعیان را از چنگال اسرائیل و وهابیت نجات دهیم و جایگاه مقاومت را در بین مردم آذربایجان ارتقا دهیم.

ترکیه به دنبال احیای نوعثمانی‌گری در منطقه و ایجاد سازمان و ناتوی کشورهای ترک‌زبان است

وی به تحرکات ترکیه در باکو اشاره کرد و گفت: ترکیه به دنبال احیای نوعثمانی‌گری در منطقه و ایجاد سازمان و ناتوی کشورهای ترک‌زبان است و در این راستا از جمهوری آذربایجان به عنوان ابزار استفاده می‌کند، البته دولتمردان ترکیه‌ای در دشمنی با ایران و شیعه، سابقه‌ دیرینه‌ای دارند که نمونه آن هم قتل عام مردم تبریز در ۱۵۸۵ میلادی و به شهادت رساندن ۲۷ هزار شیعه ترک در جنگ چالدران است.

حجت الاسلام قره‌باغی با بیان اینکه ترکیه به دنبال این است که با ایجاد دالان تورانی، نوعثمانی‌گری را در منطقه تقویت کند، افزود: ایران این مناطق را جزو خط قرمزی معرفی کرده که نباید مرزهای بین‌المللی و مرز ایران با ارمنستان که یک مرز چندهزار ساله است، تغییر کند، این موضع دقیق از سوی دولت ایران، برای ترکیه و رژیم صهیونیستی و انگلیس گران تمام شده، ‌ به این علت که یکی از اهداف جنگ اخیر قره‌باغ این بود که این برنامه‌ها اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: این‌ها می‌بینند که ایران در این مورد محکم ایستاده و در دو سال اخیر فکر می‌کردند که نگرانی در مورد کریدور مذکور صرفا در داخل ایران مصرف دارد و حتی در رسانه‌های خود می‌نوشتند که ایران هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، ولی مخصوصا با مانور اخیر سپاه پاسداران در کنار رود ارس، دیدند که مسئله مقابله‌ ایران با این کریدور، جدی است.

سخنان الهام علی اف علیه حاکمیت ملی ایران را اربابانش بر دهان او گذاشته‌اند

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران به سخنرانی اخیر الهام علی‌اف علیه ایران اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور آذربایجان در این چند روز گذشته در دو سخنرانی اخیر خود، یعنی در هشتم نوامبر و نشست سمرقند، به گنده‌گویی پرداخته و سخنانی را علیه جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت آن بر زبان رانده است که قطعا سخن وی نیست و اربابانش بر دهان او گذاشته‌اند، اما بهتر است این پرسش را از خودش بپرسد که چگونه می‌خواهد با ارتشی که در اولین رزمایش خود، ۱ کشته و ۶ زخمی تلفات داد، در برابر ایران مقتدر روبرو شود؟ البته ایران به هیچ وجه دنبال تقابل نظامی با آذربایجان نیست، لکن آیا بهتر نیست علی‌اف کمی بیشتر مطالعه کند و قبل از سخن، درباره‌ی عواقب حرف خود فکر کند!؟

وی تصریح کرد: علی‌اف در سخنرانی سخیف اخیرش، تُرک‌های ایران را به نداشتن آزادی متهم می‌کند و حال آن که شیعیان کشورش از داشتن حداقل آزادی یعنی انجام مناسک دینی و عزاداری برای امام حسین(ع) و حضرات معصومین محروم هستند و چندین مسجد شیعیان در این کشور به دست دولت تخریب شده‌ است.

حجت الاسلام قره‌باغی خاطرنشان کرد: بنده اقدام وزارت امور خارجه ایران در تذکر به‌موقع و حساب‌شده‌ به سفیر این کشور در ایران را تحسین می‌کنم، هر چند بعید می‌دانم این تذکرات، تأثیری در رییس‌جمهور پوچ و غرب‌زده‌ آذربایجان داشته باشد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا در طول ۳۰ سال اخیر تلاش کردند تا ضمن ایجاد نفرت بر ضد ایران در بین مردم آذربایجان، رابطه بین این دو کشور را تاریک کنند و لذا این روزها علنا دولت این کشور را به جنگ با ایران تحریک می‌کند که برنامه رزمایش ناتو در این کشور، نمونه بارز آن است.

فرق رزمایش نظامی ایران با باکو

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران اضافه کرد: شاید برای برخی‌ها سوال باشد که چگونه ایران می‌تواند در بیخ گوش آذربایجان رزمایش نظامی برگزار کند، اما دولت آذربایجان نه، باید توجه داشت که اولا ایران در خاک خودش و با نیروی خود رزمایش برگزار کرد، ثانیا این رزمایش نه تنها تهدید جمهوری آذربایجان نبود بلکه هشداری برای برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای بود که تلاش دارند آتش جنگ را در قفقاز روشن کنند.

وی ترور فعالین شیعه آذربایجان را یکی از اقدامات دولت آذربایجان برای مقابله با روند رشد شیعه در این کشور دانست و اظهار داشت: باکو امروز مجری برنامه‌های ناتو، رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه، خصوصا در موضوع کریدور جعلی زنگزور شده و عملا به استانی برای اسرائیل تبدیل شده و این امر برای امنیت آینده منطقه، بسیار خطرناک است.

حجت الاسلام قره‌باغی گفت: از نکات حایز اهمیت برای مسئولان امنیتی نظام، التفات به این نکته است که یکی از اهداف دشمنان از اغتشاشات کور در کشور، مشغول کردن ایران به ناامنی‌های داخلی و تغییر مرزهای منطقه و جغرافیای سیاسی بود، که با عنایت الهی و تلاش بی‌وقفه‌ فعالان در حوزه‌ امنیت، اغتشاشات سودی برای آنان نداشت و ما مطمئن هستیم که دشمن تجزیه‌طلب در این بخش نیز ناکام خواهد ماند.

انتهای خبر.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یحیی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 2
    واقعا لذت بردم. خدا امثال این عالم جوان و انقلابی و به‌روز را در حوزه زیاد کند.
  • جعفرپور IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 1
    جمهوری آذربایجان در اثر سهل انگاری به یک خطر جدی بیخ گوش ایران تبدیل شده است . استاد به درستی اشاره کرد که همان اندازه که ایران لبنان را به خطری برای اسرائیل تبدیل کرده،یهود و وهابیت هم آذربایجان را به خطری برای ایران تبدیل می کنه
  • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    من خودم از اصلاح طلبها متنفرم ولی از حق نگذریم درحوزه روابط بین الملل هرچه اصلاح طلبها ساخته بودن این نئو اصولگرایان برباد دادن رفت
    • ! IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      0 0
      اتفاقا نئوها مثل افسادطلبها، مشی وادادگی دارند، شما هم بر آنها واژه ساخته می نهی! رویه ترسویی به جای احیای عزت پاسبرد، خود وزیر خارجه هم ... دروغ نگید
  • علی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 1
    این علی اف باید برنامه طولانی مدت و اساسی ایران براش تدارک ببینه،راستی چرا ما مرجه تقلید از کشور آذربایجان نداریم؟!حداقل یکی مثل حکیم یا سیستانی باید تو قم برای اونجا پرورش پیدا کنه چرا تا الان مرجع تقلید اسم و رسم دار از کشور شیعه آذربایجان نداشتیم به نظرم حوزه علمیه قم هم مقصره
    • شاهی زاده IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 0
      مرحوم آیت الله دربندی، آیت الله بادکوبه ای، آیت الله فاضل و ... از آذربایجان بودند