پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
شیوه

حوزه/ مدیران و تصمیم گیران رسانه ملی باید باب مناظره و گفت و گو با حضور موافقان و مخالفان یک موضوع را همچنان باز نگه دارند تا زمینه مناسبی برای شنیده‌شدن دیدگاه ها و نظرات مختلف فراهم شود و از رهگذر این صحبت ها، بستری مهیا گردد که راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات ارایه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی تردید یکی از برنامه های موفق رسانه ملی در زمینه ترویج گفت و گو میان شخصیت ها به خصوص ناظر به تحولات هفته های اخیر کشور، برنامه"شیوه " بوده که همچنان نیز از شبکه چهارم سیما به روی آنتن می رود.

به تعبیر یکی از روزنامه نگاران" دیده‌شدن شیوه که نه دکور خاصی داشت و نه مجری ستاره و نه مهمانان سلبریتی و نه حتی ساعت و شبکه طلایی از نظر کنداکتور و برنامه‌سازی، یک‌بار دیگر این ادعا را اثبات کرد که برنامه خوب مسیر خودش را به‌خوبی پیدا می‌کند و هیچ چیزی مانند تبلیغات دهان به دهان و سینه به سینه در افزایش مخاطبان تاثیر نخواهد گذاشت، چنانچه پیش از این هم، همین شبکه چهار با «زندگی پس از زندگی» و قبل‌تر با «دوقدم مانده به صبح» و... این ادعا را اثبات کرده بود. "

از جمله برگ برنده های "شیوه" در مدت اخیر که آن را به عنوان یک برنامه گفت‌وگومحور نخبگانی مطرح و تثبیت کرده، تصمیم‌گیری سریع و صریح درباره موضوع روز کشور می باشد؛ موضوعی که جامعه را دست کم در این هفته ها به التهاب کشیده بود و از سوی دیگر تلاش شد تا به این بهانه کارشناسان مختلف با دیدگاه و طرز نگاه‌های گوناگون در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم گفت و گو کنند.

در این که "شیوه" ممکن است در همین وضعیت فعلی نیز دچار نقص ها و ضعف هایی باشد، بحثی نیست، با این حال نگرانی از این بابت است که این شیوه برنامه سازی در رسانه ملی که بیش از هر چیز باید دانشگاه عمومی ملت و قرارگاه بزرگ فرهنگی و رسانه ای باشد، استمرار پیدا نکند.

به تعبیر کارشناسان و صاحب نظران علم ارتباطات، چنانچه قرار باشد تأثیرات برنامه‌ای در ذهن مخاطب باقی بماند، شرط بدیهی اش استمرار و ایضاً تاکید بر تنوع و همچنین برخورداری از نعمتی چون اتاق فکر است تا به مرور زمان به برندی برای رسانه تبدیل شود و مهم تر از همه این که نه صرفاً در کوتاه مدت بلکه در بلندمدت، عامل جذب و اعتماد مخاطب عام و خاص باشد.

در حال حاضر برنامه شیوه، توانسته نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب نماید، چه آن که سازندگان آن با هوشمندی و زمان شناسی، درباره مفاهیم روز و مبتلابه جامعه با کارشناسان و صاحب نظران طیف های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی صحبت می‌کنند و چنین اتفاقی از زاویه دیگر، خط بطلانی است بر دیدگاه غلط و مغرضانه رسانه‌های معاند که معمولاً با فرافکنی سعی دارند بگویند رسانه‌ملی یکجانبه گرا و جناحی است.

نکته حائز اهمیت دیگر این که بخش‌های مختلف این برنامه در شبکه‌های اجتماعی به اصطلاح وایرال شده و تیترهای داغی از آن در فضای مجازی بازتاب پیدا کرده که همین مسئله نیز در واقع موفقیتی دیگر برای صداوسیما به شمار می رود.

مَخلص کلام هم این که، مدیران و تصمیم گیران رسانه ملی باید باب مناظره و گفت و گو با حضور موافقان و مخالفان یک موضوع را همچنان باز نگه دارند تا زمینه مناسبی برای شنیده‌شدن دیدگاه ها و نظرات مختلف فراهم شود و از رهگذر این صحبت ها، بستری مهیا گردد که راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات و بحران ها ارایه شود و از سوی دیگر شرایطی فراهم گردد که در بستری عقلانی و منطقی، عملکرد مسئولان و نهادها و دستگاه ها نقد و بررسی شده و همچنین مطالبه گری رسانه به شکل مطلوب و مورد انتظار محقق شود.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha