یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
درس اخلاق مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه

حجت الاسلام حسن زاده گفت: نبودن نظم و تشکیلات در یک مجموعه، فشار کاری، فعالیت های متنوع و چند شغله بودن و نبود ابزار کار از مواردی است که فرد را بعد مدتی سر در گم کرده و به بی‌خیالی و تنبلی و اهمال می کشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از از ارومیه، حجت الاسلام محمدباقر حسن زاده شامگاه یکشنبه در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه که در حسینیه این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: از نگاه دانشمندان علم النفس، تنبلی و اهمال کاری یک آسیب روانی است که موجبات سقوط اراده، تلاش و همت انسان می شود و طبق آمار، ۹۵ درصد مردم به تنبلی و اهمال کاری مبتلا هستند.

وی افزود: انجام کاری را که باید انجام شود، به آینده موکول کردن را تنبلی بیان کرده اند واگر کسی کارهای امروز را به فردا موکول می کند در واقع در حال تجربه تنبلی می باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه تصریح کرد: شکل گیری رفتار تعلل ورزیدن، سبک انگاشتن و شانه خالی کردن از مسئولیت، از نشانه های تنبلی در افراد است و مربوط به تمام ساحات زندگی می باشد و فردی اگر در درس خواندن تنبلی به خرج می دهد، در عبادت و انجام وظائف خود نیز این عمل را خواهد داشت، و لذا تنبلی به تمام ساحات زندگی تسری پیدا خواهد کرد.

وی گفت: تسویف و فشل معادل عربی تنبلی هستند و در روایات و ادعیه هم به خداوند از تنبلی پناه می بریم و امروز و فردا کردن یک آسیب نفسانی و ای بسا اختلال روانی محسوب شده است و به جهت این که تنبلی نوعی ناسپاسی نعمت ها می باشد، خلاف فطرت آدمی نیز هست.

وی به عوامل تنبلی اشاره کرد و افزود: عدم علاقه به قبول زحمت، ترس از شکست، داشتن عزت نفس پایین و عدم انجام وظیفه به امروز و فردا کردن کار منتهی می شود.

حجت الاسلام حسن زاده تصریح کرد: اطلاعات ناکافی از مجموعه ای که مأمور به آن شده ایم، مشخص نبودن اولویت ها، ناتوانی در درک و تحلیل و اقدام به جا می تواند مدیر یا هر کسی که در مجموعه ای مسئولیت پذیرفته است، را به تنبلی بکشاند.

وی شرایط محیطی را یکی دیگر از عوامل تنبلی عنوان کرد و ادامه داد: نبودن نظم و تشکیلات در یک مجموعه، فشار کاری، فعالیت های متنوع و چند شغله بودن و نبود ابزار کار از مواردی است که فرد را بعد مدتی سر در گم کرده و به بی خیالی و تنبلی و اهمال می کشاند.

مدیر مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه شرایط جسمی را از دیگر عوامل تنبلی دانست و گفت: وجود بیماری خاص، چاقی، اختلالات مزاجی از مواردی است که به سستی و عدم انجام کار و امروز و فردا کردن منتهی می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha