پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در قرآن آمده خدا ربا را محو و نابود می‌کند، هر کجا ربا باشد مال نابود خواهد شد و آتش می‌گیرد ولی خدا صدقات را رشد داده و افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی صبح امروز در دیدار با سید سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: خداوند فرموده «ان تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا» یعنی اگر به بندگان خدا قرض نیکو دهید خدا برای شما چندین برابر گرداند و ضروری است این معنا در میان مردم ترویج شود.

وی ادامه داد: زمانی که ما قرض می‌دهیم در حقیقت به خدا قرض می‌دهیم و به همین خاطر خداوند فرمود من این را برای شما چند برابر می‌کنم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند مشخص نکرده چند برابر مالی که قرض می‌دهیم را به ما برمی‌گرداند، برخی جاها از دو برابر سخن گفته، برخی جاها گفته ده برابر، برخی جاها هم گفته هر چند برابر که خواستم به شما بر می‌گردانم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: این افزایش بستگی دارد به اینکه آن آدمی که قرض می‌دهد در چه شرایطی قرض می‌دهد، گاهی یک نفر آنقدر پول و سرمایه دارد که اگر برای مثال صد میلیون هم به یک نفر قرض بدهد مشکلی برایش پیش نمی‌آید اما یک نفر خودش در تنگناست و از همان اندک مالی که دارد قرض می‌دهد و قطعاً پاداش این دو یکسان نیست

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: در قرآن آمده خدا ربا را محو و نابود می‌کند، هر کجا ربا باشد مال نابود خواهد شد و آتش می‌گیرد، ولی خدا صدقات را رشد داده و افزایش می‌دهد.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: مال با رزق متفاوت هستند، خداوند در قرآن هر کجا از مال حرف می‌زند می‌فرماید مال فتنه و وبال گردن است اما این مال می‌تواند تبدیل به رزق شود، خیلی‌ها مال دارند اما آرامش، آسایش، امید و خوشی ندارند و در مقابل آن‌هایی که رزق دارند همه چیز دارند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: آن چیزی که خدا ما را به آن تشویق کرده رزق است، رزق بدون حلال بودن امکان ندارد، مال ممکن است خیر باشد یا خیر نباشد، ولی رزق صددرصد خیر است.

وی ادامه داد : اگر می‌خواهید در حوزه رزق درست عمل کنیم، خداوند راه آن را نشان داده و می‌گوید بیایید تعالیم دینی را قطره قطره بچشید، آن‌ها را به عزیزانتان هم بچشانید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین قزوین با بیان اینکه خدمت به مردم عبادت است، اظهار کرد: خداوند در آیه ۵۶ سوره ذاریات فرمود «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، یعنی ما شما را جز برای عبادت خلق نکردیم، ستون همه عبادت‌ها نماز و روزه است اما عبادت فقط نماز و روزه نیست و دامنه آن گسترده‌تر است، خدمت به مردم و درست انجام دادن کارمان در هر شغلی که هستیم نیز عبادت محسوب می‌شود

وی اظهار کرد: تصریح کرد: وقتی خدا این را می‌گوید ما ممکن است در دلمان بگوییم ما نیاز به خوراک، پوشاک و مسکن هم داریم، اگر فقط عبادت کنیم این‌ها چه می‌شوند؟ خداوند می‌گوید هر کاری که انجام می‌دهید برای رضای خدا باشد، برای مثال زمانی که یک کشاورز دانه‌ای می‌کارد، خداوند می‌گوید گندم را من آفریده‌ام، فهم کشاورزی را من به شما داده‌ام، سازگاری آب و خاک و گندم را من ایجاد کرده‌ام، باران و ابر را من می‌فرستم و اگر این نگاه را در هر کاری داشته باشیم در حقیقت عبادت کرده‌ایم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند می‌فرماید شما فقط عبادت کنید، یعنی وقتی در زمین کشاورزی هم می‌روید نیت کنیم با خدا ارتباط بگیریم، بگوییم خدایا من فقط وظیفه دارم این گندم را کشت کنم اما همه چیز دست تو قرار دارد و این همان عبادت است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: انفاق کردن و قرض دادن برای آن کسی که انفاق می‌کند یا قرض و زکات می‌دهد به مراتب خوشحال‌کننده‌تر از آن کسی است که این‌ها را دریافت می‌کند، به عبارت بهتر آن کسی که قرض می‌دهد یا انفاق می‌کند خودش نیازمندتر از کسی است که به او قرض می‌دهد چون ما نیازمند قرض دادن هستیم تا برکاتش شامل حالمان شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: مسئولان امر قرض‌الحسنه اگر بخواهند کارشان اثر، برکت و نفوذ داشته باشد باید خودشان در این امور پیشقدم باشند.

هر کجا ربا باشد مال نابود می شود

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha