جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سعودی

حوزه/ بسیاری از سازمان های بین المللی چند روزی است که زنگ خطر اعدام های دسته جمعی جوانان سعودی را به صدا در آوردند و همزمان بسیاری از زنان فعال سعودی با تجاوز و شکنجه، معنای شعار زن، زندگی و آزادی را در زندان های آل سعود تجربه می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در ماه های اخیر که جمهوری اسلامی ایران در یک جنگ ترکیبی مورد حمله رسانه‌ای آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته برخی از کشورهای منطقه که به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی تفاوت بین صندوق رای و صندوق میوه را نمی شناسند با حمایت همه جانبه از اغتشاشات در ایران به دنبال بر هم زدن امنیت ام القری جهان اسلام هستند.

این در حالی است که سعودی ها کارنامه خونینی نه تنها در کشتار مردم منطقه در یمن و سوریه و عراق و پشتیبانی از جریان تکفیری و وهابی در جهان دارند، بلکه سابقه ننگینشان در سرکوبگری شهروندان خود و قلع و قمع مخالفان از کودک و نوجوان و زنان گرفته تا شیوخ و علما در اذهان عمومی مردم جهان همچنان ثبت شده است.

عربستان سعودی چند سالی است با تأسیس شبکه فارسی زبان اینترنشنال و تزریق میلیادرها دلار به این شبکه برای دخالت در امور داخلی ایران و به اصطلاح دفاع از حقوق زنان و حمایت از آزادی مردم ایران وارد کارزار فرهنگی و رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.

اتهامات دروغین برای اعدام چند نوجوان

بعد از سلسله اعدام هایی که در اوایل سال جاری میلادی توسط رژیم آل سعود انجام شد و در آن شماری از شیعیان به دلایل واهی و اتهام های دروغین اعدام شدند، اخیرا رژیم آل سعود درصدد اعدام چند شهروند دیگر بر آمده که هشت نوجوان و جوان شیعه در بین آنها است.

عبدالله الحویطی، عبدالله الدرازی، علی السبیتی، حسن زکی الفرج، جلال آل لباد، مهدی المحسن، جواد قریریص و یوسف المناسف نوجوانان و جوانانی هستند که عربستان حکم اعدام آنها را صادر کرده است.

پایگاه خبری مرآة الجزیره گزارش داده که دادستانی سعودی حکم محاربه را برای یوسف المناسف و دستکم پنج نفر دیگر صادر کرده است. سجاد آل یاسین نیز نوجوانی است که آل سعود اتهاماتی از این قبیل به او وارد کرده است: شرکت در تشییع جنازه کشته‌شدگان با گلوله نیروهای امنیتی، حضور در تظاهرات، سر دادن شعارهای ضد حکومتی، تلاش برای فتنه‌افروزی و بر هم زدن امنیت، تشویق به تحصن، اعتراض و اجتماعاتی که به ثبات سعودی خداشه وارد می‌کند، پیوستن به باند تروریستی و تیراندازی به سمت نیروهای امنیتی.

معنای شعار زن، زندگی، آزادی در زندان‌های سعودی

یک نوجوان سعودی پس از محاکمه مجدد در مورد جنایتی که در دوران کودکی به آن متهم شده بود برای دومین بار به اعدام محکوم شد.

همچنین، دادگاه عالی عربستان حکم اعدام قبلی خود را برای یکی از این جوانان لغو کرده بود، اما دادگاهی در عربستان بار دیگر مرد جوانی را به اتهام سرقت مسلحانه و قتل در دوران کودکی به اعدام محکوم کرد. گروه های حقوق بشر این حکم را یک "محاکمه به شدت ناعادلانه" توصیف کردند.

عبدالله الحویطی که ۱۴ سال دارد در سال ۲۰۱۷ به اتهام قتل و سرقت مسلحانه بازداشت شد. دیوان عالی سال گذشته محکومیت اصلی او را لغو کرده بود، فعالان حقوق بشر اعلام کردند که تصاویر دوربین های مداربسته نشان می دهد که او در صحنه جنایت نبوده و زیر شکنجه ناچار به امضای اجباری برای پذیرش اتهاماتش شده است. وی برای اولین بار در سال ۲۰۱۹م پس از آن که دادگاه کیفری و جنایی استان تبوک او را به کشتن یک پلیس در حین سرقت از یک جواهر فروشی در شهرک ضبا مجرم شناخته بود، به اعدام محکوم شد.

زنگ هشدار سازمان حقوق بشر برای جنایات سعودی به صدا در آمد

سازمان اروپایی حقوق بشر زنگ خطر اقدام ولیعهد سعودی در جنایتی که علیه ۴۷ شهروند از جمله شیخ نمر باقر النمرپیش از این انجام داده بود و اکنون در تدارک اجرای جنایتی شبیه به آن است را به صدا در آورد. در حال حاضر رژیم سعودی پس از محاکمه ساختگی و مخفیانه، اعدام ۵۳ شهروند که ۸ نفرشان کودک و نوجوان هستند را در دستور کار قرار داده است.

ناظران بر این باورند که عملکرد عربستان سعودی در تدارک موج جدیدی از اعدام‌ها علیه فعالان سیاسی و صاحب نظران چندان تعجب‌آور نیست، زیرا عربستان در طول تاریخ به اعدام، سرکوب و گردن زدن شهرت دارد. آنها گفتند که جنایت های محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، از حد گذشته است، چرا که همه نظام ها و معیارهای انسانی را زیر پا گذاشته است. بن سلمان برای نویسندگان، متفکران، علمای دین و حتی یک دانشجو اهمیتی قائل نیست.

سازمان حقوق بشر در توضیح جنایات بن سلمان اعلام کرد: یک توئیت در شبکه های اجتماعی علیه بن سلمان برای انداختن هر فردی به زندان کافی است و او سکوت جهانی را با پول یا نفت می خرد.

کارشناسان نیز به نوبه خود پرونده حقوق بشر در عربستان سعودی را یک پرونده بازاریابی توصیف کردند. آنها خاطرنشان کردند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از طریق پرونده حقوق بشری تلاش می کند تا میهمانی های رقص و نوشیدن مشروبات الکلی را ترویج دهد تا ناظران فکر کنند این کشور منادی دموکراسی و حقوق بشر است، اما او در عین حال تجاوزات آشکاری را در طول سالیان متمادی علیه صاحب نظران، متفکران و علمای دین و همچنین بیگانگان روا داشته است و به محض اینکه علیه بن سلمان توئیت کنند یا حتی موضع گیری علیه او در شبکه های اجتماعی انجام شود، سریعا دستور دستگیری و یا قتل آنها را صادر می کند.

آنها تأکید کردند که زمان بندی نقش مهمی در اعلام اعدام های دسته جمعی ایفا می کند، زمانی که بن سلمان کمپین اعدام های دسته جمعی را در مناطق شناخته شده ای مانند الاحساء و قطیف انجام می دهد که هدف از آن ارسال پیامی روشن به ایران و به ویژه شیعیان است و ثانیاً به همه مخالفان داخلی اعم از،سنی ها، شیعیان پیام می دهد که رژیم سعودی دست از نظام استبدادی بن سلمان بر نمی دارد.

حکم اعدام برای مسالمت آمیز ترین اعتراضات جهان عرب

از سوی دیگر، محققان هشدار دادند که قابل توجه ترین نکته در مورد اعدام های دسته جمعی عربستان این است که آنها به اتهاماتی که در سال ۲۰۱۱ متهم شدند محاکمه می شوند، در حالی که هیچ کشوری معترضان را به اعدام مجازات نکرده است، زیرا همگان می دانند که اعتراضات در عربستان سعودی صلح آمیزترین تظاهراتی بوده که جهان عرب شاهد آن بوده است.

معنای شعار زن، زندگی، آزادی در زندان‌های سعودی

شعار زن ، زندگی ، آزادی برای زنان در زندان های سعودی

در حالی که شبکه اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی در چند ماه اخیر به شدت اغتشاشات ایران را به بهانه حمایت از آزادی زنان در ایران دنبال می کند و با جعل اخبار و کشته سازی در کنار سایر رسانه های معاند به دنبال خلق تصویری از شرایط بغرنج زنان در ایران هستند که زنان سعودی به دلیل مخالفت با سیاست های رژیم آل سعود در زندان های عربستان با تجاوز و شکنجه روبرو هستند.

سازمان حقوق بشر عربستان سعودی حداقل بازداشت ۱۰۹ زن فعال سعودی را در سال‌های اخیر حکومت آل سعود مستند کرده است. همچنین سازمان حقوق بشر سعودی اروپا نیز گزارش داد که رژیم آل سعود ۴۴ زندانی زن را آزاد کرده و ۸ نفر دیگر در شرف محاکمه‌های خودسرانه قرار دارند.

یک نکته قابل توجه در نقض سعودی‌ها وجود دارد که توسط سازمان‌های حقوق بشری در بیانیه‌هایشان به ثبت رسیده که بسیاری از زنان سعودی شهادت دادند که زنانی که در زندان‌های عربستان دستگیر می‌شوند مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این بخشی جدایی ناپذیر از تحقیقات است. این مایه تاسف و تعجب است که رژیم قبیله ای اسلامی عربی چنین اقدامات هتاکانه ای را انجام دهد.

اعدام های دسته جمعی و قطعه قطعه کردن روزنامه نگاران و تجاوز و زندانی کردن زنان از سوی رژیم آل سعود در حالی صورت می گیرد که رسانه های مطرح جهان به سادگی از آن عبور می کنند و این در حالی است که در دوماهه اخیر پوشش اخبار اغتشاشات ایران با بهانه حمایت از آزادی زنان در ایران در صدر اخبارهای بین المللی قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha