شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
ذ

حوزه / معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، تبیین، گفتمان سازی ودفاع از ارزش‌ها را تنها راه برون از مشکلات فعلی دانست و گفت: گرچه مسئولان در حوادث اخیر وظایف مختلفی دارند ولی در مقطع فعلی وظیفه اصلی به دوش روحانیت و قشر فرهیخته جامعه می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور روز گذشته در نشست با مدیران و معاونین پژوهش مدارس علمیه شهرستان‌های کاشان، آران وبیدگل، نطنز و نراق در مسجد قائمیه کوی جمال آباد کاشان، اظهار داشت: نظام آموزشی حوزه با برنامه‌ریزی باید پاسخگوی تمام ظرفیت‌ها و مسئولیت‌ها باشد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، به مباحث کلان درختواره رشته‌هایی که آیت الله اعرافی به آن تأکید دارند اشاره و تصریح کرد: اگر روحانیت بخواهد خود برای فعالیت‌های ویژه آماده کند باید کارآمد باشد که این نیز از طریق مطالعه خود درس‌ها محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، حوادث مختلفی را پشت سر گذاشت اما همواره برخی غفلت‌ها آسیب‌هایی را خواهد داشت، به کاهش دغدغه‌های آرمانی اول انقلاب اشاره کرد و گفت: گرچه بروکراسی اداری، روحانیت را درگیر شرح وظایف ساختاری نموده، ولی باید دغدغه‌مندی آزاد و فعال خودشان را نسبت به جامعه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، با بیان اینکه در شرایط حساس کنونی روحانیت باید به مسئولیت خود به درستی عمل کند، یادآور شد: دلیل اینکه مقام معظم رهبری چندماه پیش جهاد تبیین را یک واجب فوری و همگانی دانستند، به خاطر این بود که براساس تحلیل‌ها و اطلاعات، وقایع و حوادث اخیر را پیش بینی کرده بودند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، تبیین، گفتمان سازی و دفاع از ارزش‌ها را تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی دانست و خاطر نشان کرد: اگرچه مسئولان در حوادث اخیر وظایف مختلفی داشتند، ولی در مقطع فعلی وظیفه اصلی به دوش روحانیت و قشر فرهیخته جامعه است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و روحانیت با اشراف جامع به کوران حوادث، نباید خودشان را ببازند، گفت: روحانیت با روش هوشمندانه و تحلیل درست در روبرو شدن با حقایق و ارتباط با جوانان، از طریق ابزارهای جدید و سنتی باید از نظام اسلامی ایران دفاع کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، بر لزوم جذب جوانان به مساجد و برقراری ارتباط صمیمانه با آنها توسط روحانیت تأکید کرد و یادآور شد: همانطور که روحانیون در اول انقلاب به صورت شبکه‌ای در تمام محلات و مساجد با برقراری ارتباط چهره‌به‌چهره با افراد مختلف، الان هم با برقراری ارتباط چهره به چهره باید برای جوانان وقت بگذارند.

وی با بیان اینکه دشمن با الگوبرداری از روش چهره به چهره از طریق فضای مجازی، جوانان را جذب می‌کند، گفت: به صورت جمعی، کلان و ملی نمی‌توان جوانان را هدایت کرد، بلکه به گفت‌وگوی دو نفره با جوانان نیاز داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، با بیان اینکه حوزه علمیه دنبال تربیت عالمان فرهیخته و کارآمد است، مطرح کرد: طلبه برای رسیدن به درجات علمی بالا و اجتهاد ضمن اینکه نباید درگیری ذهنی داشته باشد، لازم است تا کلاس‌های درسی او نیز آموزش محور باشد.

وی بر لزوم ایجاد ارتباط عاطفی، اخلاقی و علمی استاد با شاگرد در کانون‌های علمی تأکید کرد و افزود: بعضی از اساتید درس خارج، به دلیل دغدغه‌ای که نسبت به نسل آینده دارند برای رفع اشکلات درسی طلاب در ساعات غیر اداری در مدارس حضور پیدا می‌کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، به سه درجه تنزیل علم استاد با شاگرد اشاره کرد و اظهار داشت: کانون‌های علمی به عنوان حلقه‌های واصل در کاهش درجه تنزیل علم استاد با شاگرد از طریق خواندن و نگارش، می‌توانند موثر واقع شود.

وی بر لزوم استفاده از ابزار نوشتاری در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: طلاب با سلایق مختلف از طریق ابزار نوشتاری ضمن آشنایی با علوم مختلف، می‌توانند به ترویج اسلام نیز کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، با بیان اینکه در کنار تحصیل علم برای موضوع حجاب، باید ۵۰ کتاب نیز داشته باشیم، عنوان کرد: متناسب با سنین‌های مختلف در موضوع حجاب باید کتاب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه منبری‌های ما برای بروز بودن باید به ابزار جمع‌آوری اطلاعات آشنا باشند، تصریح کرد: برای ایجاد انگیزه در بین طلاب، خروجی پژوهش‌های درسی و فعالیت‌های کانون‌های علمی می‌تواند به جشنواره علامه حلی و نشریه داخلی مدرسه تبدیل شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، بر لزوم برقراری نشست‌های علمی، کرسی‌های نظریه پردازی، آزاداندیشی و نقد مقالات علمی با استفاده از ابزارهای پژوهش در مکمل‌های آموزشی در مدارس تأکید کرد و یادآور شد: مدارس علمیه باید طلاب را به مقاله خوانی فقهی، ادبی، کلامی و اخلاقی از نوشته‌های افراد معتبر تشویق نمایند.

وی، در پایان به حمایت‌ها و گشایش‌های لازم در بحث پژوهش مدارس علمیه سراسر کشور اشاره کرد و گفت: طلبه‌ها برای اینکه روح تحقیق در آنها دمیده شود باید در مدارس با قلم و پژوهش بیش از پیش آشنا شوند.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha