سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
هفته کتاب

حوزه/ کتاب نعمت و بخشش بزرگ الهی، چراغ هدایت انسان و لطف بی‏‌پایان حضرت حق بر انسان است، کتاب آینه ‏ای است که حوادث غایب از نظر و معانی نهفته در درون آفریده ‏ها را روشن می‏‌کند و آن‏ها را از پسِ پرده مرور زمان و بُعدِ مکان حاضر می‏ سازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام تبریک حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه هفته کتاب وکتابخوانی۱۴۰۱ به این شرح است:

قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ
رهبرمعظم انقلاب : امروز کتابخوانی و علم ‏آموزی، نه تنها یک وظیفه ‏ی ملی، که یک واجب دینی است.
در ایران اسلامی (۲۱ تا۲۶ مهر) به نام هفته کتاب و کتابخوانی نام گذاری شده است و هدف از آن، ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مطالعه و کتابخوانی است . دراین میان ۲۴ آبان؛ روز کتاب و کتاب خوانی نامگذاری شده تا بهانه ای باشد برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش سطح سواد عمومی درهرکوی وبرزن و قدر شناسی از فعالان در این عرصه گرانسنگ فرهنگی ؛ اینک هفته کتاب ، مثل هرسال با گردش چرخ زمان ازراه رسید و دریچه های ازمهر ودانایی به سوی همگان گشود.
کتاب از برترین نعمت‏های الهی است که در پناهش بشر از حضیض و گرداب جهل به بلندای دانش می‏رسد و از تاریکی غفلت به روشنی دانایی پا می‏ نهد. ما نیز کتاب را بزرگ بداریم.
کتاب نعمت و بخشش بزرگ الهی، چراغ هدایت انسان و لطف بی‏پایان حضرت حق بر انسان است. کتاب آینه ‏ای است که حوادث غایب از نظر و معانی نهفته در درون آفریده ‏ها را روشن می‏کند و آن‏ها را از پسِ پرده مرور زمان و بُعدِ مکان حاضر می‏ سازد، گویی حوادث قرن‏ها قبل و هزاران فرسنگ دور، در این لحظه اتفاق می‏افتد. و این نشان عظمتِ نعمت الهی است که بر بشر ارزانی شده است. سپس باید که متواضعانه قامت بلند ذهن را در برابرش خم کنیم و گرامیش بداریم.
مباد که کتابخانه‏ آراسته، کتاب‏ها همه زرکوب و زرنگار و رنگ‏ها چشم‏نواز، قفسه‌‏های کتاب مرتب و مملو باشد و مهمان قدوم دانش پژوهان نباشد . هفته کتاب و کتابخوانی را با رونق بخشی و تردد عالمانه به بوستانهای دانش در رواق مدارس و مراکز علمی گرامی بداریم و آذین ‏ببندیم و بدانیم که کتاب‏های سودمندِ علمی، در حقیقت پل ارتباط فکری بین ما و پیشینیان و اندیشمندان معاصرند.
روزهای هفته کتاب و دانشورزی را درمسیر احیای نام ها وآرمان ها تلاش کنیم:
شنبه ۲۱ آبان: کتاب، کتابخوانی، هویت علمی طلاب ؛
یکشنبه ۲۲ آبان: کتاب، کتابخوانی، کتابخانه معیار ؛
دوشنبه ۲۳ آبان: کتاب، کتابخوانی، کتابداران تراز؛
سه شنبه ۲۴ آبان: کتاب، پژوهشگران دینی ، احیای تراث اسلامی ؛
چهارشنبه ۲۵ آبان: کتاب، کتابخوانی، پویایی دانش ؛
پنجشنبه ۲۶ آبان: کتاب، وقف، تکریم واقفان وتحسین کتابخوانان؛
هفته کتاب و روز کتاب و کتابخوانی بر باغبانان بوستان معرفت و ادب، نویسندگان و اندیشورانی که دانسته ‏ها و تجارب خود را در سفره اخلاص، بر صفحه ‏های سفید کاغذ می نهند،و بر کتابخوانان و به ویژه بر متصدیان کتابخانه ها و افراد و مراکزی که در عرصه پر زحمت چاپ و انتشار کتاب فعالیت دارند، خجسته و مبارک باد

ابوالقاسم مقیمی حاجی
معاون پژوهش حوزه های علمیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha