یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تفاوت علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غیر اسلامی در مسئولیتی است که بر دوش انسان نهاده شده و یکی از آثار اهتمام به علوم انسانی اسلامی، مسئولیت پذیری در قبال جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اراک، آیت‌الله محسن اراکی در همایش تجلیل از مقام علم، عالم و سرآمدان آموزشی دانشگاه اراک با اشاره به این نکته که آغاز تمام علوم انسانی ریشه در مسئولیت انسان دارد، اظهار داشت: تفاوت علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غیر اسلامی در مسئولیتی است که بر دوش انسان نهاده شده و یکی از آثار اهتمام به علوم انسانی اسلامی، مسئولیت پذیری در قبال جامعه است.

وی افزود: حقیقتاً حوزه‌های علمیه ایران برترین و بهترین حوزه‌های علمیه در حوزه تولید علم هستند و تولید علم بی‌نظیری در آنها شکل گرفته و لذا انتظار می‌رود که درب دانشگاه‌ها به سوی علم تولید شده در این حوزه‌ها، باز شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه مسئولیت انسانی در منابع دینی سه پایه اصلی دارد، بیان کرد: اولین مسئولیت آن است که از عقل و خرد انسانی نشأت می‌گیرد و زمانی که انسان با عقل و خرد خود راه صحیح و ناصحیح را تشخیص دهد، نسبت به رفتار و پذیرش خود مسئول است.

وی اضافه کرد: دومین خاستگاه، علم است و علمی که در تشخیص خوب و بد انسان نقشی نداشته باشد، علم مفید نخواهد بود و علمی که انسان را در راه کمال هدایت می‌کند، علم مفید است.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه دنیای فعلی، دنیای دانایی است و در این جهان، جهل جایگاهی ندارد، اظهار کرد: وقتی انسان با عقل و خرد خود راه صحیح و ناصحیح را تشخیص دهد، نسبت به رفتار و پذیرش خود نیز مسئول است.

وی یادآور شد: استاد شهید مطهری در دهه آخر حیات خود، تحول و جهش جدیدی را در ساختار فکری خود پدید آورد، به‌طوری که جهت گیری عملی در تولیدات علم داشتند که زیرساخت یک دانش عملی است و این رفتار نشان می‌دهد انسان در هر درجه‌ای از علم باید دانش را فراگیرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha