دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید محمد علی صدری نیا - کارگردان

حوزه/ قرار است روایت دیدار برخی فعالان جهادی و گروه‌های خدمت‌رسانی به مناطق محروم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پنجمین قسمت از مجموعه مستند «غیر رسمی»، روز جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ از شبکه سوم سیما و رسانه KHAMENEI.IR پخش شود.

خبرگزاری حوزه - تهران/ یکی از برنامه‌های مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) که از سالهای گذشته برقرار بوده، برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبتها و درددل‌های حاضران می‌نشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۹۵ در قالب جلسات «پنج‌شنبه‌ای» برگزار شده است و مؤسسه‌ی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند «غیر رسمی» ارائه کرده است.‌

قرار است روایت دیدار برخی فعالان جهادی و گروه‌های خدمت‌رسانی به مناطق محروم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پنجمین قسمت از مجموعه مستند «غیر رسمی»، روز جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ از شبکه سوم سیما و رسانه KHAMENEI.IR پخش شود.

خبرنگار خبرگزاری حوزه نیز بر همین اساس در گفت‌وگویی به بررسی این موضوع می‌پردازد. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی سید محمدعلی صدری نیا، کارگردان مستند «غیر رسمی» با خبرگزاری حوزه است که به توضیح و تشریح این مستند پرداخته است.

* مستند «غیر رسمی» ۵ قرار است چه چیزی را روایت کند؟

غیر رسمی در هر کدام از چهار قسمت قبلی که پخش شده، به سراغ یک موضوع رفته و تلاش کردیم در هر قسمت سراغ یک زاویه روایت تازه برویم و به یکی از ابعاد و یکی از بحث‌های جلسات بپردازیم.

هم جلسات پنجشنبه رهبر انقلاب که با نخبگان حوزه‌های مختلف برگزار می‌شده است و هم به بهانه آن به برخی از ابعاد شخصیت رهبر انقلاب و نوع کارشان و ارتباطشان با نخبگان حوزه‌های مختلف بپردازیم.

در قسمت پنجم این مجموعه مستند دوباره تلاش کردیم که سراغ یک زاویه روایت متفاوت‌تری برویم و برویم سراغ روایت جلسه برخی از فعالان جهادی و اعضای گروه‌های خدمت‌رسانی به مردم محروم با رهبر انقلاب که در سال ۹۸ برگزار شده است و در آن جا دغدغه‌ها و بحث‌های مهمی بعد از قریب به دو دهه کار جهادی که این گروه‌ها انجام می‌دادند با حضرت آقا مطرح شد و حضرت آقا هم برای ادامه مسیر این گروه‌های جهادی نکات مهمی را در این جلسه گفتند که ظرفیت این را داشت که در یک مستند به آن پرداخته شود.

به بهانه پرداختن به این جلسه، ما به سراغ روایت برخی از موضوعات مرتبط رفتیم و بعضی از ناگفته‌ها و بعضی از تصاویری که تا الآن پخش نشده بود از برخی از اتفاقات در دهه‌های گذشته از رهبر انقلاب را برای اولین بار در این مستند داریم پخش می‌کنیم. هم تصاویر پخش نشده‌ای از حضور رهبر انقلاب در زلزله بم و بازدید سر زده ایشان از این شهر و هم قدیمی‌ترین تصویری که از رهبر انقلاب موجود است که مربوط می‌شود به زمان تبعید ایشان در ایرانشهر و امداد و خدمت‌رسانی ایشان به مناطق سیل زده ایرانشهر.

خود مستند چند فراز و چند بخش دارد که به نظر من به لحاظ موضوعی بخش‌های قابل توجهی است و حتما می‌طلبد که پس از پخش مستند در خصوص آن‌ها مفصل‌تر حرف زد و گروه‌های مختلف در مورد آن‌ها صحبت کنند که شاید آن چیزی که برای دوستان خبرگزاری حوزه و مخاطبان این خبرگزاری جذاب‌تر باشد، یکی از فرازهای مستند است که به صورت ویژه به اهمیت فعالیت‌های جهادی طلاب می‌پردازد و کمی در باب این نوع فعالیت‌ها صحبت می‌شود.

در مورد اهمیت آن و مسیری که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده و مسیری که در سال‌های آینده پیش روی این فعالیت است. به نظرم این مستند باید پخش شود که بعد بتوان مفصل‌تر در خصوص آن صحبت، تحلیل و بحث و گفت و گو کرد.

* چرا کلید واژه گروه‌های جهادی و فعالیت‌های جهادی؟ چرا دارید به این موضوع می‌پردازید؟ علت پرداختن به این موضوع و محور در این مستند چیست؟

در قسمت‌های قبلی غیر رسمی، یعنی از قسمت ۱ تا قسمت ۴ موضوعاتی که ما به سراغ آن رفتیم، تلاش کردیم که در هر قسمت سراغ یک زاویه و موضوع برویم.

در قسمت اول سراغ دیدار راویان دفاع مقدس رفتیم. در قسمت دوم که رونمایی از کلیه این جلسات بود و در واقع بحث کلی این جلسات مطرح می‌شد، شاید بیشتر به نوع ارتباط رهبر انقلاب با فعالان فرهنگی و هنری پرداخته شد و نکات و دغدغه‌های رهبر انقلاب و.. نخبگان این حوزه‌ها توجه کردیم. در قسمت سوم سراغ دیدار رهبر انقلاب با نخبگان حوزه‌های علمی و فناوری رفتیم و از زاویه دیگری به اهمیت موضوع علم و فناوری در نگاه رهبر انقلاب پرداختیم و دغدغه و پیگیری ایشان برای کارهای نخبگان. در قسمت چهارم سراغ دیدار طنزپردازان با رهبر انقلاب رفتیم و به واسطه آن به بعضی از دیدگاه‌ها و نگاه‌های فرهنگی رهبر انقلاب و تفاوت آن با برخی از دیدگاه‌های فرهنگی و هنری دیگر در جامعه پرداختیم. چون موضوعات مختلفی از همین جلسات باقی مانده که بنا داریم در قسمت‌های بعدی به سراغ آن برویم.

در قسمت پنجم بحث فعالیت جهادی و خدمت‌رسانی به مناطق محروم جزء موضوعاتی بود که به دلیل بحث‌هایی که در خود این جلسه مطرح شده بود، به نظر می‌رسید که در این بازه زمانی چند ماه گذشته تولید این کار اتفاق افتاد و شروع شد، یکی از موضوعاتی که می‌تواند دوباره کمک کند و می‌تواند اثر گذار باشد، پرداختن به همین موضوع اهمیت کار جهادی است. به دلیل موضوعات و فرازهایی که در جلسه مطرح شده و اهمیتی که از دیدگاه رهبر انقلاب نسبت به این موضوع وجود دارد، این موضوع یکی از موضوعات مهمی بود و تصمیم گرفتیم که به عنوان قسمت پنجم به آن بپردازیم.

خود مستند هم شهریور آماده شد و سیزدهم شهریور در جمع فعالان جهادی در شهر فردوس مشهد رونمایی و پخش شد. در این بازه دو ماهه این مستند اکران‌های میدانی و استانی آن برای فعالان فرهنگی ادامه داشت و حالا به بازه پخش تلویزیونی رسیدیم که جمعه ساعت ۱۵ از شبکه ۳ و ساعت ۲۰ از شبکه ۱ پخش می‌شود.

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha