جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
1

حوزه/ همزمان با سی‌اُمین دوره هفته کتاب، آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور کتابداران، اهالی کتاب و مسئولان استانی و با رونمایی از ۵ عنوان کتاب بریل ویژه دومین کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان قم با حضور جمعی از کتابداران و فعالان فرهنگی در سالن غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پیام حضرت آیت الله جعفر سبحانی به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار قرائت شد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، سخنران ویژه این مراسم پیرامون جایگاه علمی علامه طباطبایی گفت: مدتی پیش در محضر آیت الله جوادی آملی بودم و ایشان گفتند که در داخل و خارج کشور، در بین عوام و خواص و دانشگاهیان و حوزویان، علامه طباطبایی جایگاه ویژه ای دارند و این در حالی است که بسیاری از هم نسلان ایشان با وجود اینکه حتی از نظر عملی، برتر بوده اند، چنین جایگاهی را پیدا نکردند.

استاد فلسفه و عرفان افزود: این جایگاه و مقام علامه طباطبایی، به این دلیل بود که ایشان با وجود علم و دانش فراوان، فروتنی مثال زدنی داشتند و به معنای واقعی کلمه متواضع بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی تصریح کرد: کتاب المیزان، یگانه اثر شاخص علامه طباطبایی را که من ناسخ التفاسیر می نامم؛ چرا که در مقایسه با دیگر تفاسیر، حرف جدیدی دارد، با این حال این تفسیر با این عظمت در نزد ایشان قابل ذکر نبود.

در ادامه این مراسم، محمد اسفندیاری، نویسنده و پژوهشگر در سخنانی با عنوان از کتاب گریزی تا کتابخوانی گفت: حقیقت تلخ این است که میانگین مطالعه درکشور ما بسیار پایین است و این موضوع را می توان از آمار های ارائه شده از سال ۱۳۵۳ که اولین پژوهش پیرامون میزان سرانه مطالعه توسط یونسکو در ایران انجام شد و سرانه مطالعه ۱ ثانیه و نیم اعلام شد و تا سال ۱۳۹۶ که میزان سرانه مطالعه را ۱ دقیقه اعلام کرده اند، متوجه شد.

وی اضافه کرد: مردم را می توان از نظر کتابخوانی به چند دسته تقسیم کرد:یک کتابخوانان حرفه ای که علاقه مند به کتابخوانی هستند؛ دوم، بی سواد ها و کم سواد ها که امکان مطالعه ندارند؛ سوم، باسوادان دانشگاهی که جز کتاب درسی، چیزی نمی خوانند و چهار کسانی که با سواد هستند و کتاب نمی خوانند.

این پژوهشگر در ادامه پیرامون علل کتاب نخواندن مردم ابراز داشت: یکی از عوامل کتاب گریزی مردم، گرانی کتاب که یک واقعیت است، هرچند این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که اگر کتاب گران است، همه چیز گران است اما ما برای چیز های دیگر هزینه می کنیم اما برای رشد فکری و مطالعه هزینه نمی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل کتاب گریزی، کمبود کتابخانه عمومی است، هرچند که بعد از انقلاب تعداد کتابخانه های عمومی بسیار افزایش داشته است اما باز هم به تعداد کافی نیست؛ همچنین باید کتابخانه های سیار بیشتر شود.

اسفندیاری در ادامه ابراز داشت: کتاب های بازاری یا به اصطلاح زرد، در بازار کتاب زیاد شده است و باعث کتاب زدگی در بین مردم می شوند؛ همچنین کتاب های خوش خوان در حوزه های مختلف و به خصوص در حوزه دین بسیار کم است؛ برای مثال در موضوع حجاب پژوهشی داشتم که متوجه شدم ۲۰۰ کتاب در حوزه حجاب وجود دارد، اما اغلب آنها ضعیف بودند و شاید یکی از بهترین کتاب های در موضوع حجاب، «فرهنگ برهنگی، برهنگی فرهنگی» آقای حداد عادل که ۴۰ سال پیش نوشته شده است.

وی افزود: اصل ۴۳ قانون اساسی ما می گوید که ساعت کار در جامعه باید چنان باشد که هر کس علاوه بر کسب روزی، بتواند زمانی را برای خودسازی معنوی و علمی خود صرف کند؛ اما متاسفانه کمبود وقت و وضعیت اقتصادی موجود در کشور باعث می‌شود تا مردم ما کمتر بتوانند مطالعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha