شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست مشترک مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه و مؤسسه امام خمینی(ره)

حوزه/ در نشست مشترک مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مقرر شد، تفاهم نامه ای جهت برنامه ریزی برای همکاری های هرچه بیشتر این دو نهاد علمی و آموزشی طراحی و تدوین گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست مشترک مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با هدف ارتقای سطح همکاری های مشترک این دو نهاد علمی و آموزشی برگزار شد.

برگزاری ۱۳ مدرسه شبهه پژوهی تاکنون/ راه اندازی ویکی پاسخ با ۱۸۰۰ مدخل

حجت الاسلام سیدمصطفی دریاباری، معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه در این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز پرداخت و گفت: طراحی و تدوین برنامه پنج ساله مرکز، فعالیت در زمینه بین الملل و تنوع زبانی از محورهای فعالیت های مرکز بوده است. راه اندازی پاسخ کده های دینی، آینده پژوهی شبهه، نشست های علمی متعدد، دوره های روش پاسخگویی، آثار مکتوب، راه اندازی سامانه رصد و میزهای تخصصی از جمله دیگر فعالیت های مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات تاکنون است.

وی افزود: مدارس شبهه پژوهی که از حدود یک سال و نیم گذشته تا کنون در حال برگزاری هستند، با هدف گفتمان سازی و مشارکت نخبگانی در مسائل و شبهات جاری و آنی با محوریت یک موضوع همچنان نیز دنبال می شوند. آشنایی با مسائل و شبهات نوپدید و ابعاد و زوایای مختلف آن و همچنین توانمندسازی جامعه نخبگانی در زمینه پاسخ گویی به آن ها از جمله اهداف راهبردی این مدارس می باشد. تاکنون موفق به برگزار ۱۳ مدرسه شبهه پژوهی با موضوعات مختلفی همچون حکومت دینی، کرونا، عاشورا تا اربعین، سلوک فاطمی، خرافات، عفاف و حجاب، غدیر، وهابیت معاصر و توسل بوده ایم و در هفته آینده نیز مدرسه شبهه پژوهی با موضوع جنگ ترکیبی برگزار خواهد شد.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه خاطرنشان کرد: راه اندازی سایت ویکی پاسخ با حدود ۱۸۰۰ مدخل یکی دیگر از اقدامات مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه است که با ۱۰ زبان زنده دنیا همچون فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیایی، اردو و مالیایی در حال فعالیت می باشد.

وی تولید آثار مکتوب را یکی دیگر از فعالیت های محوری مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه دانست و گفت: تاکنون کتاب های متعددی با موضوعات مختلف و همچنین نشریه پاسخ را به تولید و چاپ رسانده ایم.

حجت الاسلام دریاباری برگزاری میزهای تخصصی مرکز را با هدف رصد و شناسایی مسائل و شبهات روز برشمرد و تصریح کرد: تاکنون ۱۴ موضوع همچون الهیات و هوش مصنوعی، آینده پژوهی شبهه، آینده وهابیت، نقد احمد بصری، جهاد تبیین، شعر پاسخ، جمعیت، استاد فکر، ادبیات داستانی، اربعین و الحاد معاصر در قالب میزهای تخصصی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به راه اندازی پویش مطالعاتی ویژه دانشجویان و طلاب جوان از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه افزود: این پویش در قالب نشریه «شبهات» با محوریت شبهه شناسی، گفتمان سازی و پاسخ گویی به شبهات در حال اجراست.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه برگزاری نشست های علمی تحت عنوان «تأملات» را یکی دیگر از برنامه های جاری مرکز دانست و بیان داشت: تاکنون موضوعاتی همچون طالبان و داعش، سقط جنین، قمار آنلاین، پرسمان اربعین در دوران کرونا، بررسی شبهات رؤیت هلال ماه، بررسی شبهات فقهی نگهداری حیوانات خانگی، حجاب؛ ناموس و غیرت و جمعیت؛ بررسی اخلاقی سقط جنین از جمله موضوعات مورد بررسی در این نشست ها بوده است.

وی گفت: تألیف و چاپ نشریه ای با عنوان «امواج آلوده» که به صورت ماهانه منتشر می گردد یکی دیگر از فعالیت های مرکز و حاصل تلاش های آن در زمینه رصد شبهات روز است.

حجت الاسلام دریاباری اظهار کرد: مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه آماده همکاری با مؤسسه امام خمینی(ره) در زمینه های متعددی همچون ویکی سازی، برگزاری نشست های تخصصی، پذیرش و انتشار پایان نامه، انتشار مجموعه مقالات، تولید مشترک چندرسانه ای، برگزاری دوره های نخبگانی، کشف و معرفی استعدادهای علمی، تشکیل میزهای تخصصی شبهه محور، کرسی های آزاداندیشی و پشتیبانی از فعالان عرصه پاسخ گویی به شبهات می باشد.

دریافت حدود ۱۷۰۰ اثر توسط دبیرخانه جشنواره پاسخ برتر

حجت الاسلام سیدعباس سیدنژاد، مدیر واحد سمعی و بصری مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه در این نشست گفت: تا کنون برنامه های زیادی برای عرضه و پاسخ گویی به شبهات در قالب های چندرسانه ای داشته ایم. حوزه های علمیه در سطح نخبگانی حضور فعال داشته اما متأسفانه از توده جامعه تا حدی غافل شده است.

وی افزود: تلویزیون اینترنتی «پاسخ» از عید غدیر سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و با برگزاری برنامه های مختلفی به پاسخ گویی به شبهات روز می پردازد. این تلویزیون اینترنتی تاکنون پاسخ به شبهات مرتبط با موضوعات مختلفی همچون غدیر، محرم، موانع وحدت و راه های رفع آن ها، نقش حوزه در تولید علم، دانشجو و دانشجو طلبه، شبهات پزشکی روز، شبهات پیرامون وحی، گونه شناسی شبهات و بررسی عوامل گرایش به مدرنیته را در کارنامه خود داشته است.

مدیر واحد سمعی و بصری مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه خاطرنشان کرد: این معاونت در فضای مجازی نیز ورود کرده و صفحه پاسخ ۳۱۳ را در اینستاگرام راه اندازی کردیم که به دلیل وقایع اخیر فعلاً دسترسی به پلتفرم آن امکان پذیر نیست.

وی برگزاری جشنواره پاسخ برتر را یکی دیگر از فعالیت های مهم مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه دانست و گفت: این جشنواره با هدف ترغیب طلاب به پاسخ گویی به شبهات راه اندازی شده است که در سال گذشته مرحوم آیت الله مصباح یزدی به عنوان چهره نمونه در این عرصه انتخاب شدند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

تقویت، گسترش و ساماندهی ظرفیت های پاسخ گویی به شبهات از مهمترین اهداف راه اندازی پاسخ کده های دینی است

علی درگاهی مدیر ارتباطات مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه گفت: راه اندازی پاسخ کده های دینی در استان های مختلف، که با دعوت برخی فعالان این عرصه از ۱۰ استان کشور و از برخی مراکز تخصصی حوزوی و برگزاری کارگاه آموزشی برای آن ها تاکنون پیگیری شده است. هدف از این کار جلو بردن سنگرهای پاسخ به شبهات می باشد.

وی ادامه داد: در سال جدید مقرر شده است ۱۰ استان دیگر نیز به آن ها اضافه شود تا مراکزی برای پاسخ گویی به شبهات در استان های مختلف راه اندازی گردد.

درگاهی ایجاد، تقویت، گسترش و ساماندهی ظرفیت های پاسخ گویی به شبهات را از اهداف مهم راه اندازی پاسخ کده های دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این راستا کارگاهی دوره با حضور اساتید مطرح حوزه برای مدعوین از استان ها و مراکز تخصصی حوزوی برگزار شد.

تلویزیون اینترنتی «پاسخ» زمینه خوبی برای هم افزایی است

سپس حجت الاسلام جواد گلی دبیر گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: پاسخ گویی به شبهات امری مهم در شرایط امروز جامعه ماست. مؤسسه امام خمینی(ره) در این زمینه دارای ظرفیت های بزرگی است و می تواند همکاری های خوب و ثمربخشی را با مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه داشته باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات مؤسسه امام خمینی(ره) نداشتن تریبون و تلویزیون است که استفاده از ظرفیت های تلویزیون اینترنتی پاسخ می تواند زمینه خوبی برای همکاری این مؤسسه با مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات باشد.

دبیر گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ظرفیت های خوبی در فضای حوزه و مراکز و مؤسسات تخصصی آن وجود دارد، اما نیازمند پشتیبانی، انسجام و جهت دهی می باشد.

چرا محتوای فرهنگی به دست مخاطبین با سلایق مختلف نمی رسد؟

در ادامه این نشست علیرضا جوادزاده، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به ایراد سخن پرداخت و گفت: خوشبختانه تولید محتوا از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات به خوبی انجام گرفته است؛ اما باید دید به طور کلی این گونه محتواها چرا به مخاطبین با سلایق مختلف نمی رسد؟

وی ادامه داد: نشر گسترده تولیدات اسلامی و انقلابی در پلتفرم های مختلف راهبردی است که باید دلسوزان انقلاب در پیش گیرند. ما حرف برای گفتن زیاد داریم اما در انتقال آن از طریق تکنولوژی های روز دچار ضعف هستیم.

استادیار گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی(ره) تولید محتوای جذاب را یکی دیگر از راهبردهای مهم در فعالیت های تبلیغی و فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید حرف های خود را متناسب با سلیقه جوان امروز به سمع و نظر او برسانیم تا مورد استقبال واقع شود.

وی گفت: لازم است در پاسخ گویی به شبهات، شبهات روز و آنچه در سطح جامعه مطرح شده مورد جواب دهی قرار گیرد و پاسخ ها نیز، مستدل و قوی باشد.

اعزام بیش از ۲۰ هزار مبلغ به دانشگاه های کشور توسط کانون «طلوع»

عرب، مدیر روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این نشست گفت: این مؤسسه از ظرفیت های عظیمی برخوردار است؛ پاسخ گویی به شبهات یکی از فعالیت های محوری مرحوم علامه مصباح یزدی است که در قالب پنج جلد کتاب طراحی و تدوین شده است و برای مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه نیز قابل استفاده می باشد.

وی افزود: کانون طلوع با اعزام بیش از ۲۰ هزار مبلغ به دانشگاه های مختلف کشور، یکی از واحدهای فعال مؤسسه امام خمینی(ره) می باشد که دارای ظرفیت های خوبی برای همکاری با مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات می باشد.

مدیر روابط عمومی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: امیدواریم تفاهم نامه جامعی برای همکاری مؤسسه امام خمینی(ره) با مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات طراحی و تدوین گردد تا از ظرفیت های این دو نهاد به صورت هم افزایانه استفاده شود.

لزوم هم افزایی مراکز حوزوی و فرهنگی کشور در عرصه جنگ نرم

سپس حجت الاسلام دهشیری مدیر منشورات دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه امام خمینی(ره) نیز به ایراد سخن پرداخت و خاطرنشان کرد: همواره ساختن از تخریب پیچیده تر و دشوارتر است. دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی در حال حاضر با انتشار دروغ ها و اتهام زنی به دنبال تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی در پایان این نشست: لازم است مراکز حوزوی و فرهنگی کشور با هم افزایی به مقابله با شبهات و دروغ های مطرح شده از سوی رسانه های معاند بپردازند و با تولید محتوای چندرسانه ای در جنگ نرم حضور فعال تری داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha