پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ برگزاری اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی « بررسی اندیشه های تکفیری وهابیت » در مؤسسه دارالإعلام خوزستان

حوزه/ اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی «بررسی اندیشه های تکفیری وهابیت» با موضوع «نقد کتاب کشف الشبهات محمد بن عبدالوهاب»، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه خوزستان برگزار شد.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی اندیشه‌های تکفیری وهابیت» با موضوع «نقد کتاب کشف الشبهات محمد بن عبدالوهاب»، به همت موسسه تخصصی دارالاعلام خوزستان، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه خوزستان، روز گذشته برگزار شد.

در ابتدای این نشست آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از دانش پژوهان تلاوت گردید و پس از آن حجت الاسلام سیدحسن هراشی، یکی از فارغ التحصیلان موسسه دارالاعلام خوزستان، مبحث خود را پیرامون موضوع نشست ارائه داد.

وی مباحث خود را در دو قالب نقد و روش شناسی کتاب کشف الشبهات محمد بن عبدالوهاب بیان کرد که از جمله می‌توان به روش اتهامی و ساده گویی کتاب اشاره کرد.

پس از آن حجت الاسلام قاضی زاده معاون پژوهش موسسه دارالاعلام قم و مهمان ویژه این نشست، ضمن بیان نکاتی درباره ارائه حجت الاسلام هراشی، معرفی مختصری از کتاب و شروحی که بر این کتاب نوشته شده است ارائه داد.

وی خاطرنشان کرد: تهاجم به وهابیت، الگویی است که باید با این آیین جعلی در پیش گرفته شود و برای تهاجم لازم است تا چند محور را در نظر داشته باشیم.

معاون پژوهش موسسه دارالاعلام قم، افزود: محور اولی که برای هجوم به وهابیت باید در نظر گرفت این است که شروع این فرقه توسط ابن عبدالوهاب، برای بهره‌مندی از اموال کسانی بود که مورد تکفیر واقع می‌شدند و نشانه آن رونق بازار درعیه با حضور شیخ و یا تهاجم به اماکن مذهبی و غارت اموال آنها است، چنانکه داعش در دوران معاصر نیز اموال کشورهای اسلامی را به بهانه تکفیر تصاحب نمود.

وی یادآور شد: محور دوم این است که فرقه وهابیت فرقه‌ای ضد انسانی است که جایگاه انسان را از مقام خلیفة الله بودن به یک موجود با قوای طبیعی تنزل داده است.

حجت الاسلام قاضی زاده، بیان داشت: محور سوم این است که فرقه وهابیت از دو حال خارج نیست، یا وارد عنوان کفر به واسطه تکذیب آیات قرآن شده و یا متهم به شرک به واسطه نقش دادن به قدرت انسان‌ها در امور طبیعی است.

وی در ادامه گفت: چهارمین محور این است که توحید وهابی‌ها، بدلیل عمل نکردن به امر الهی با استناد به پنداره غلطی که از توحید دارند، شبیه به توحید ابلیس است.

معاون پژوهش موسسه دارالاعلام قم، ابراز داشت: آخرین محوری که باید به آن توجه داشت این است که فرقه وهابیت به واسطه «حکم به غیر ما أنزل الله» مشمول حکمی هستند که در آیات «حکم به ما أنزل الله» بیان شده.

بخش پایانی این نشست تخصصی، بصورت پرسش و پاسخ بین دانش پژوهان حاضر در نشست و حجت الاسلام قاضی زاده بود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha