چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 1054782
۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
جلسه طلاب شهرضا

حوزه/ فرازهای دعای کمیل مملو از آموزه‌های متعالی خداشناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و امام‌شناسی است که باید همراه با ایمان و اخلاص بدان تمسک جست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام نادم در جمع طلاب و فضلای شهرضایی مقیم قم، ضمن اشاره به تلاش‌های بزرگان فقاهت و دین و ندای حق‌طلبی و پیشتازی ایشان در عرصه خدمت‌رسانی به مردم و نظام اسلامی، ابراز داشت: علمای فرزانه شهرضا در تمام شرایط انقلابی بودند، انقلابی زیستند و انقلابی ماندند.

سخنران این مراسم با بیان این که جلسه دعای کمیل و مجلس عزای طلاب شهرضایی مقیم قم قدمتی بیش از نیم‌قرن دارد، اظهار داشت: ادعیه‌ای که از اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به ما رسیده مهم‌ترین وجهه تمایز ما با ادیان و دیگر مذاهب اسلامی است.

وی بر اهمیت بهره‌مندی از آموزه‌های معرفتی اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: سخن‌گفتن با خداوند از زبان اهل‌بیت علیهم‌السلام لذتی دارد که در هیچ‌چیز نمی‌توان یافت؛ این گنجینه‌های معارفی را در هیچ کجای عالم نمی‌توان یافت.

این استاد حوزه در ادامه ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت‌های ایران بعد از انقلاب اسلامی و با بیان این که حوزه پزشکی از برجسته‌ترین و چشم گیرترین عرصه‌های پیشرفت ایران اسلامی است، اظهار داشت: ادعیه اهل‌بیت علیهم‌السلام نعمت بزرگی است که پیروان آزاده ادیان و مذاهب مختلف اسلامی را شیفته خودساخته است.

حجت‌الاسلام نادم به نقلی از آیت‌الله بهاءالدینی در رابطه‌ با فرازهای نورانی دعای کمیل اشاره کرد و ابراز داشت: دعاهای اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام تجلی واقعی امام معصوم(علیه‌السلام) است و بر اساس مبانی روایی برپاکنندگان مجالس دعا، همواره مورد رحمت و عنایت ذات اقدس الهی قرار دارند.

وی ضمن اشاره به روایت «فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» و با تأکید بر این که همه کلمات اهل‌بیت علیهم‌السلام احسن بوده است اظهار داشت: ادعیه از مصادیق بارز کلام احسن ائمه اطهار علیهم‌السلام است که باروح و جان آدمی ارتباط برقرار می‌کند و دعاها در عین تغییر در نوع نگاه انسان به هستی، مسیر سرنوشت انسان را متحول می‌سازد. اگر انسان می‌خواهد بنده خوب خدا باشد، باید اهتمام روز افزونی به دعا و راز و نیاز با خداوند متعال داشته باشد.

از "دعا" بیشتر بدانیم

سخنران این مراسم افزود: دعاهایی که نوع درخواست از ذات اقدس الهی را به ما می‌دهند را باید با طمأنینه همراه سازیم و خود را در جایگاه انسان محتاج فقیر در محضر الهی بدانیم؛ در این صورت قطعاً ارزشمندی و نورانیت دعا را در جای‌جای زندگی مشاهده خواهیم نمود.

وی دعا را سرمایه‌ای ارزشمند برای تجلی عبادت واقعی توصیف کرد و با بیان این که دعا تعالی‌بخش و هدایت گر است؛ خاطرنشان ساخت: دعا و درخواست هدایت از ذات اقدس الهی، نخستین و مهم‌ترین گام حرکت در مسیر تعالی است.

حجت‌الاسلام نادم با بیان این که دعا آرامش‌بخش آدمی در مواجهه با مشکلات و ناملایمات است، تصریح کرد: دعا درس‌نامه تعلیم‌وتربیت مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است؛ دعا مهم‌ترین پایه تربیت آفرین انسان متدین و متعالی است.

وی دعای کمیل را یکی از غرر ادعیه اهل‌بیت علیهم‌السلام توصیف کرد و ابراز داشت: فرازهای دعای کمیل مملو از آموزه‌های متعالی خداشناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و امام‌شناسی است که باید همراه با ایمان و اخلاص بدان تمسک جست.

حجت‌الاسلام نادم در پایان سخنان خود، دعا را تجلی سخنان عاشقانه خالق و مخلوق دانست و عبور از هستی و عنابه به ذات اقدس الهی را از مهم‌ترین پایه‌های دعا برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha