جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتابداران مدارس علمیه خواهران  یزد از کتابخانه تخصصی تفسیر بازدید کردند

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد به همراه کتابداران مدارس علمیه خواهران یزد از «کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی» بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، سید مهدی شاهدی، مسئول کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در بازدید از کتابداران مدارس علمیه خواهران یزد از کتابخانه تخصصی تفسیر، گفت: این کتابخانه از جهت تعداد کتاب در موضوعات قرانی در استان و مرکز اولین کتابخانه و از لحاظ سراسری دومین کتابخانه است و این کتابها حاصل جمع آوری سی ساله کتب قرانی است.

وی گفت :کشور سودان در زمینه کتب قرآنی بسیار فعال بوده و بالاترین آمار حافظ قران را دارد؛ این کشور بیش از ۲میلیون نفر حافظ قران دارد که با ۱۴ روایت و ۷ قرائت آن را حفظ می کنند و در دانشگاه علوم قرانی گرایش رسم الخط یا گرایش وقف و ابتدا دارند و هزاران نفر در این دانشگاه ها حافظ قران تحصیل می کنند.

شاهدی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۵ حوزه علمیه ای با نام امام جعفر صادق(علیه السلام) از طرف ایران در سودان تاسیس شد، افزود: شرط ورود به این حوزه حفظ کل قران با ۷ نوع قرائت بود و در کشور سودان کتابخانه های تخصصی قران بسیار مجهز وجود دارد و من با تاسی از آن کشور به جمع آوری کتب قرانی و تاسیس کتابخانه قرانی پرداختیم.

وی اضافه کرد: از سراسر دنیا و کشور های مختلف کتب قرآنی جمع آوری شد که اکنون حدود ۱۵ هزار جلد کتاب قرانی در این کتابخانه موجود است که البته منابع روایی را هم از تفاسیر قران جمع آوری کردیم همانند وسائل الشیعه و وافی ..که این کتب جزء کتابهای تفسیر قران به حساب می آیند و «آیات الاحکام» هم که مبین تفسیر قران است جزء کتب قرانی به حساب آورده ایم.

مسئول کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرانی یزد با اشاره به اینکه این کتابخانه در خرید کتاب، تامل نمی کند، اظهار داشت: متاسفانه جای قران در کتابخانه های امروزی خالی به نظر می رسد و محوریت کتب کتابخانه های کشور و به خصوص حوزه باید کتب قرانی باشد و تا زمانی که منطق و ادبیات و فقه و اصول جزء دروس اصلی حوزه هست باید قران محور این دروس باشد .

وی با بیان روایتی از امام معصوم که می فرمایند: «کسی که دنیا را بخواهد و برای آن تلاش کند ما به او دنیا می دهیم و کسی که آخرت را طلب کند ما به او آخرت را می دهیم.»، افزود: ما باید برای طلب دنیا و آخرت به دین و به قران ملتزم باشیم اگر جایی حقی از کسی ضایع شد آنرا جبران کنیم و خسارات را بر اساس اصول و قوانین قرانی جبران کنیم تا بتوانیم دنیا و آخرت را براساس تعالیم قرانی به دست آوریم.

شاهدی تصریح کرد: در کشورهای اسلامی همانند کشور یمن، «مطب دار القرآن» وجود دارد که بر اساس آیات قران، دردها را درمان می کنند و در موریتانیا و تیمبوکتو کتابخانه های بزرگ قرانی وجود دارد و محور سایر علوم حساب می شود.

وی با با بیان اینکه هزاران روایت در مورد قرائت قرآن، حفظ و عمل و اینکه تلاوت قران برکات بسیاری بر زندگی ما دارد، وجود دارد و یکی از معصومین در این مورد می فرماید:کسی که در خدمت به قران باشد هیچ وقت نیاز به مردم پیدا نمی کند.

شاهدی ادامه داد: در طی چندین سال ندیدم فردی که در خدمت قران باشد، به کسی نیازمند باشد؛کسی که با اراده و نیت غنا سوره واقعه را بخواند خداوند به او نفس قانعی می دهد که احساس نیاز به کسی ندارد و غنای نفس یعنی به هر غذای کمی راضی است و احساس نیاز به کسی نمی کند وکسی که دوراز قران باشد ممکن است میلیاردها ثروت داشته باشد و اما چون مناعت طبع ندارد ، فقیرانه زندگی می کند.

وی گفت: متأسفانه مشکلات بسیار زیاد ما در جامعه امروزی به خاطر عدم انس خانواده ها و مردم با قران است و اگر قران در متن زندگی باشد،آمار طلاق و رذایل اخلاقی همچون کینه و حسادت و غیره به این حد زیاد نخواهد شد همچنان که در سوره دهر خداوند می فرماید: «آیات قران تذکره است برای کسی که می خواهد به طرف خدا حرکت کند و مشمول رحمت خاص خدا می شود .»

وی در پایان افزود: امروزه در کشورهای مختلف، جمعیت شیعیان رو به افزایش است و این به برکت قران است، بنابراین لازم است تلاش کنیم قران را محور همه امور زندگی خود قرار دهیم تا از برکات آن در عرصه های مختلف سود ببریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha