جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمدرضا یوسفی شیخ رباط، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید

حوزه/ دبیرعلمی همایش بازخوانی تربیت دینی گفت: برای انتخاب عنوان همایش دو ویژگی مد نظر بود؛ اول اینکه مرتبط با دغدغه‌های شخصی مرحوم موسوی اردبیلی بوده و دیگر اینکه یکی از مسائل کشور مطرح شود و به‌روز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی شیخ رباط، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و دبیر علمی همایش، امروز ۵ آذرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله موسوی اردبیلی اظهارکرد: بعد از رحلت حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی تصمیم گرفته شد که سالانه همایشی را با موضوعات مختلف و مرتبط با مسائل روز برگزار کنیم و امسال هم همایش فوق در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: برای انتخاب عنوان همایش دو ویژگی مد نظر بود؛ اول اینکه مرتبط با دغدغه‌های شخصی مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی باشد و دیگر اینکه یکی از مسائل کشور مطرح شود و به‌روز باشد. خیلی از همایش‌ها صرفا برای تمجید و تشکر از یک شخصیت مرحوم برپا می‌شود، ولی همایش‌هایی که به مناسبت ارتحال ایشان برگزار شده مرتبط با مسائل روز مانند فقر، ارتداد و مباحث حقوقی بوده است. ایشان چندین سال در جایگاه ریاست قوه قضائیه و مقام دادستانی کل و مقام اجرا بودند و بعد در حوزه به تدریس مباحث حقوقی پرداختند و همایشها با این مسائل مرتبط بوده است.

دبیر علمی همایش بازخوانی تربیت دینی در نظام آموزشی کشور، تصریح کرد: ایشان ده سال قبل از انقلاب به تأسیس مدارس مفید پرداختند تا بتوانند مسیری را برای دانش‌آموزان و دانشجویان ایجاد کنند که هم افراد موفقی در حوزه شخصی و علمی و کاری باشند و هم افراد متدینی تربیت شوند. بعد از انقلاب اسلامی یکی از دغدغه‌ها در کشور این بود که نظام آموزشی طوری اداره شود که انسان‌هایی کارآمد و مفید برای کشور تربیت کنیم. از این رو برخی جایگاه‌ها و سمت‌ها در آموزش و پرورش مانند معاونت پرورشی تعریف شد و همچنین مراسم مذهبی و نماز جماعت در دستور کار قرار گرفت، ولی الان جامعه فاصله زیادی با آن اهداف دارد و این پرسش جدی وجود دارد که چرا با وجود این برنامه‌ها، ما مسیر دیگری را شاهدیم. سالگرد رحلت حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی سوم آذر بود و با یک هفته تأخیر این همایش دهم آذر با حضور ۴ تن از استادان حوزه و دانشگاه در دانشگاه مفید و با ارسال پیام از سوی یکی از مراجع تقلید برگزار خواهد شد.

وی افزود: اولین سخنران این همایش مهندس رفیعی است که مدتی با حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی همراه بود و در ایجاد و توسعه مدارس مفید نقش داشت و سه سخنران دیگر هم حضور خواهند یافت. آقای عبدالعظیم کریمی که صاحب تألیفات متعددی در حوزه تربیت دینی و روان‌شناسی است، به بحث «تربیت دینی چه چیز نیست» خواهد پرداخت. سخنران دیگر آقای مهدی فیض، رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی مفید و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، است که با موضوع حفظ حرمت حلال‌ها سخنرانی خواهد کرد. سخنران دیگر این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، روان‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، است و درباره عوامل دین‌گریزی و میل به دین بحث می‌کند.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز نظام تربیتی ما به دین پیوند خورده است، اظهار کرد: باید تعریف درستی از تربیت دینی داشته باشیم؛ اگر صرفا مراسم مذهبی برگزار کنیم و دانش‌آموزان در هیئت و نماز جماعت شرکت کنند، نمی‌توان گفت که تربیت دینی محقق می‌شود، بلکه تربیت دینی وقتی محقق می‌شود که فرزندان ما از دروغ گفتن، تمسخر دیگران، خلف وعده، خیانت در امانت و سایر گناهان متنفر باشند. در روایات پیامبر(ص) و امام صادق(ع) می‌بینیم که بر صدق در گفتار و ادای امانت به عنوان مهمترین مؤلفه‌های دینداری تأکید شده است و فرموده‌اند که برای قضاوت در مورد دینداری افراد به طول رکوع و سجود آنها نگاه نکنید.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha