دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
صدر

سید رضا صدرالحسینی کارشناس غرب آسیا گفت: رهبر معظم انقلاب با تیزبینی ستودنی این مساله، به جهان اسلام و بویژه جمهوری اسلامی هشدار دادند که مبادا در این شرایط کنونی که اکثرا حواسشان به جام جهانی هست، موضوعات دیگر امنیتی و مرزهای دیگر ما اعم از آبی، هوایی و مرزهای زمینی مورد غفلت واقع شود .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود در جمع بسیجیان به مباحث مهمی چون نقشه ۱۵ سال گذشته آمریکا برای ۶ کشور جهان با هدف تسلط بر ایران، اهمیت منطقه غرب آسیا برای آمریکا و کشورهای غربی و سوء استفاده قدرت های استکباری از فرصت جام جهانی برای پیشبرد اهداف شومشان پرداختند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با «سید رضا صدر الحسینی» کار شناس غرب آسیا به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت وگو به شرح ذیل است:

حوزه: رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود به اهمیت غرب آسیا برای کشورهای غربی از جمله آمریکا پرداختند. تحلیل شما از تاثیر انقلاب اسلامی بر منافع آمریکا و کشورهای غربی در این منطقه چیست؟

اهمیت منطقه غرب آسیا صرفا به ۴۰ سال گذشته مربوط نمی شود، بلکه حداقل در صد سال گذشته این منطقه یک منطقه بسیار راهبردی برای همه کشورها اعم از همسایگان و کشورهای استعمارگر بوده است. همچنین نباید فراموش کنیم که انگلیس، پرتغال و فرانسه به مجموعه این منطقه و به بخش هایی از آن چشم داشتند و استعمارگری کردند. نقش دولت استعمارگر انگلیس از همه آنها پررنگ تر و طولانی تر بود و قبل از انگلیسی ها، پرتغالی ها بودند که آثار استعمار آن ها امروز در بخش هایی از کشورعزیزمان بندر عباس و بوشهر دیده می شود. قطعا در زمان دو قطبی شدن جهان، یک قطب استعمار و امپریالسم آمریکا و یک قطب اتحاد جماهیر شوروی این منطقه اهمیت بیشتری داشت.

از جمله دلایل این اهمیت مسئله خط نفوذ کمونیسم در منطقه بود. آمریکایی ها تلاش می کردند که به هیچ عنوان پای شوروی به این منطقه باز نشود، به همین دلیل در دکترین دو ستونی نیکسون یک پایه آن ایران در زمان پهلوی و یک پایه آن عربستان بود. بر این اساس ایران ژاندارم خلیج فارس و عربستان تامین کننده نفت و انرژی بود. البته همان زمان ۶ میلیون بشکه نفت ایران از این منطقه می رفت و در بخش ژاندارمی از آنجا که این منطقه بسیار راهبردی و استراتژیک بود، امنیت آن با حضور ۴۰ هزار مستشار نظامی آمریکایی بر عهده محمدرضا پهلوی بود.

به غیر از بحث انرژی بسیاری از حرکت های انقلابی در طول ۱۰۰ سال گذشته در این منطقه رخ داده که اهمیت انقلاب اسلامی از همه آنها بیشتر بود. از سوی دیگر بازار خوبی در این منطقه وجود دارد و کشورهای منطقه غرب آسیا به دلیل فروش نفت و میعانات و گاز و وجود بنادر مردم وضعیتشان برای فروش محصولات و مصنوعات به غرب بهتر بود.

همچنین منطقه ما محل هبوط پیامبران بوده بویژه آنکه در این محدوده یکی از مذاهب بسیار شناخته شده به نام شیعه و اماکنی چون عتبات عالیات در آن وجود دارد. باید توجه داشته باشیم نکته دیگر جمعیت حاضر در این منطقه برای فروش محصولات برای غرب با اهمیت است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مفهوم تفکر انقلاب اسلامی می توانست برای سایر کشورها الهام بخش باشد.

بنابراین اهمیت این منطقه از قدیم بوده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت آن چند برابر شده است، بویژه اینکه جمهوری اسلامی توانست صاحب نفوذ شود و امروز جریان های مهم و موثر منطقه ای و بین المللی را در این منطقه ایجاد کرده است.

در کنار ایران، حزب الله نیز در قدرت منطقه تاثیر گذار بوده و تاثیرات بین المللی دارد. انصار الله در این منطقه تأثیر منطقه ای و بین المللی داشته و به خصوص بر روی مساله اقتصاد بین الملل و انرژی موثر واقع شده است.

بنابراین هر چقدر از طول انقلاب اسلامی می گذرد اهمیت این منطقه از دیدگاه های مختلف برای استعمار غرب افزایش می یابد. نکته دیگر اینکه آمریکایی ها امروز مهم ترین و قوی ترین دشمن خود را در جهان، چین می دانند و چین امروز در این منطقه نفوذ قابل توجهی دارد به طوری که هم خریدار بخش قابل توجهی از انرژی این منطقه هست و هم فروشنده کالاهای مختلف و شرکت های متعدد چینی امروز در حوزه های مختلف در این منطقه حاضر هستند و آمادگی این مساله وجود دارد که از آنها بیشتر دعوت شود تا حضور بیشتری در منطقه داشته باشند.

اهمیت این منطقه روز به روز برای غرب افزایش می یابد، چرا که باید به دنبال جلوگیری از نفوذ چین به عنوان بزرگترین دشمنش باشد. هر چقدر ایران قوی تر و پایدار تر می شود، برای جلوگیری از نفوذ فکری جمهوری اسلامی تلاش می کنند و نیاز به حضور دارند. با توجه به اهمیت منطقه غرب آسیا برای غرب، آنها به دنبال محاصره جمهوری اسلامی به طرق مختلف به شکل مستقیم و یا نیابتی هستند.

در واقع پیروزی انقلاب اسلامی موجب قطع دستان آن ها شد به طوری که آن زمان روزی ۶ میلیون بشکه نفت از ایران دریافت می کردند و اگر پهلوی مانده بود، امروز شاید به روزی ۱۰ میلیون بشکه نفت هم رسیده بودند.

اما زمانی که جمهوری اسلامی بازار فروش نفت را خودش معین می کند و درآمدی که از نفت به دست می آورد بر اساس استقلال خواهی و دیدگاه های خودش مصرف می کند، آمریکایی ها دیگر نمی توانند بگویند اگر ما نفت شما را خریدیم اسلحه ای که خواستیم به شما می دهیم.

درست است که در این سال ها برای فروش نفت تحریم بودیم و این موضوع بر فروش نفت تاثیر گذار بود و بازارهای جهانی از این منبع انرژی محروم شدند، اما واقعیت این است که انقلاب اسلامی توانست با استقلال خواهی بسیاری از مفاهیم استقلال طلبی را برای کشورهای منطقه تعبیر کند و آنها از ایران الگوبرداری کنند.

البته عربستان هنوز گاو شیرده آمریکا است و نتوانسته از ایران الگو برداری کند، اما آن گونه هم نیست که تمام کشورهای منطقه در خصوص فروش نفتشان بتوانند به مردمشان دروغ بگویند و بگویند نفت می فروشیم و هر چقدر خریداران غرب گفتند باید درآمد داشته باشیم.

تفکر جمهوری اسلامی موجب شد در این منطقه اوپک بتواند سقف تولید و قیمت را معلوم کند، بنابراین انقلاب اسلامی توانست دست پلید استعمار را از بخش انرژی این منطقه کوتاه کند و برای یمن و دیگر کشورها نیز این موضوع صدق می کند.

حوزه: رهبر انقلاب در سخنان‌شان به نقشه ۱۵ سال گذشته آمریکایی ها برای ۶ کشور جهان به عنوان مقدمه ای برای از بین بردن ایران اشاره کردند که جمهوری اسلامی با ورود به پرونده سه کشور لبنان، سوریه و عراق مانع از تحقق اهداف شوم آنها شد. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

۶ کشور (لبنان، سوریه، عراق، سودان، سومالی و لیبی) صادر کننده نفت بوده و از سوی دیگر زمینه های انقلاب در آنها وجود داشت. عراق دارای جمعیت قابل توجه و منابع نفتی است و اکثریت مردم آن شیعه و تحت تاثیر انقلاب اسلامی بودند.

پیش بینی آمریکا از جنگ ۱۰۰ ساله بین ایران و عراق بعد از جنگ تحمیلی

آمریکایی ها بعد از دفاع مقدس پیش بینی می کردند، حداقل ۱۰۰ سال جنگ و درگیری بین ایران در مسائل مختلف و در عرصه رسانه وجود داشته باشد، اما شاهد بودیم تمایل عراقی ها بعد از صدام به ایران افزایش یافت.

ارتش و مردم سوریه با کمک جمهوری اسلامی خود را از دهان تروریست ها، آمریکا و رژیم صهیونیستی نجات داد و از تقسیم و تجزیه سوریه جلوگیری کرد.

در لبنان با تقویت حزب الله که تفکر انقلاب اسلامی را به طور کامل قبول دارند، از تقسیم و تجزیه کامل این کشور و مسلط شدن عربستان یا فرانسه بر آن جلوگیری شد. بر اساس فرمایش رهبر انقلاب قرار بر این بود بعد از این کشورها سراغ جمهوری اسلامی بیایند.

نکته مهمی که در اینجا قابل تامل است در آن ایام آمریکایی ها مانده بودند، اول از عراق شروع کنند یا از ایران. حدود یک سال و نیم بعد از فتنه ۸۸ به دلیل توجه مسئولان جمهوری اسلامی و عدم موفقیت، آمریکایی ها این مساله را به عراق انتقال دادند و الحمدلله موفق نشدند اقدامی انجام دهند و نا امید شدند.

حوزه: اگر جمهوری اسلامی ایران در پرونده لبنان و سوریه ورود پیدا نمی کرد چه آینده ای در انتظار منطقه بود؟

اگر ایران وارد پرونده سوریه نمی شد، این کشور تجزیه می شد و مخالفت با رژیم صهیونیستی کنار می رفت و جنگ دائمی بین مذاهب مختلف و جریان های سیاسی حدود ۵۰ سال بوجود می آمد و تامین امنیت رژیم صهیونیستی افزایش می یافت.

اگر در لبنان حزب الله که سر پنجه انقلاب اسلامی است وجود نداشت شرایط به گونه ای پیش می رفت که خیال اسرائیل از مرزهای خودش راحت می شد و مردم مظلوم لبنان، مظلوم تر می شدند و همچون گذشته که در خیابان های لبنان سنگر بندی بود و جنگ داخلی شدید وجود داشت، مجددا این اتفاق می افتاد و هر نا امنی در لبنان به نفع رژیم صهیونیستی بود.

تجزیه عراق به ۳ بخش و درگیری دائمی در مرزهای ۱۴۰۰ کیلومتری با ایران

در عراق هم حداقل این کشور را به سه بخش کرد، شیعه و سنی تقسیم می کردند و خیال آمریکایی ها از دست عراق راحت می شد به طوری که مرزهای ایران از طرف عراقِ ۳ تکه همیشه نا امن بود و در عراق نیز دائما جنگ بین کردها، شیعیان و اهل سنت وجود داشت و این اتفاقات حضور آمریکا در پشت مرزهای ما و فروش اسلحه توسط شرکت های غربی راتسهیل و حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی را تامین می کرد.

تجزیه عراق موجب نا امنی و مشکلات زیادی برای ایران می شد و ملت ایران امروز نمی توانستند احساس کنند، کشور عراق، کشور برادر آنها است و با وجود استقلال کامل این کشور بسیاری از تعاملات مذهبی و اقدامات تجاری، آموزشی، رفاهی و علمی انجام می شود.

اگر جلوی نقشه شوم آمریکا را در عراق نمی گرفتیم، شرایطی بدتر از تجاوز صدام به ایران در انتظار ما بود، چرا که آن زمان دشمن بعثی با یک پرچم با ایران جنگید اما پس از تجزیه عراق درگیری های مرزی توسط گروه ها و جریانات اشرار مثل داعش، جبهه النصره و تمام گروه هایی که استهلاک ایجاد می کردند برای ایران و مردم بوجود می آمد و در گستره ۱۴۰۰ کیلومتری مرز مشترک با عراق درگیر بودیم. ما باید هزینه های سنگین و دائمی می دادیم و با عراق دچار مشکل می شدیم و مرزها هم نا آرام می شد.

حوزه: رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود به استفاده مستکبران از فرصت جام جهانی و غفلت ناشی از تمرکز همه چشمها به آن برای انجام کارهای دیگر (مانند دوره‌های قبلی این مسابقات) اشاره کردند. به نظر شما چه نکاتی در این هشدار مهم وجود دارد؟

واقعیت این است که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکایی ها در برخی مسابقات جهانی و بویژه فوتبال که همه حواس جهان به قاب تلویزیون ها و دوربین ها بود، جنایات بزرگی انجام دادند. با یک جستجو ساده متوجه می شویم، برخی از حملات صهیونیست ها به فلسطین و لبنان و جنایات سنگین آنها در ایام جام جهانی انجام شده است.

هشدار رهبر انقلاب، بیدار باشی بود برای کل امت اسلامی و ملت ایران

رهبر معظم انقلاب با تیزبینی ستودنی هشدار دادند که مبادا در این شرایط کنونی که اکثرا حواسشان به جام جهانی هست، موضوعات دیگر امنیتی و مرزهای دیگر ما اعم از آبی، هوایی و مرزهای زمینی مورد غفلت واقع شود و همچنین مردم نیز غرق در فوتبال نشوند به طوری که از برخی موضوعات جهانی غفلت کنند.

این هشدار رهبر انقلاب، بیدار باشی بود برای کل امت اسلامی، ملت ایران، مقامات و مسئولین در همه رده ها تا خدای ناکرده اتفاقی ناگوار در عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیفتد.

این هشدار متوجه امت اسلامی و ایران است و باید مراقب باشیم تا خدای ناکرده رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از فضای جام جهانی به منافع ملی ایران از زمین، هوا و دریا آسیب نرسانند و این هشدار به دوستان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت هم بود که باید مراقبت کامل صورت بگیرد تا دشمنان از غفلت ما استفاده نکنند، چرا که ممکن است این سگ هارِ منطقه‌ای آمریکا بخواهد از این فضا سوء استفاده کند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • . IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 3
    خوب
  • حسین پورخداداد IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    1 0
    باسلام واحترام رئیس محترم قوه قضائیه جناب اژه ای بیش از ۱۰ ماه است که رئیس جمهورمنتخب جناب دکتررئیسی لایحه دائمی شدن همسان سازی شاغلین بابازنشستگان راازمجلس محترم مستردنموده وقول دادندکه نظام عادلانه پرداخت کارکنان وبازنشستگان دولت رابزودی جایگزین وتقدیم مجلس محترم کنند!؟ اینک پس از ۱۰ ماه انتظارهنوزاین لایحه به مجلس محترم ارائه نشده است!!؟؟ بازنشستگان وشاغلین ازشمابزرگوارتقاضادارنددراولین جلسه بارئیس جمهورمحترم این مهم راپیگیری نموده وبفرمائیددستورفرمایندتاقبل ازبررسی برنامه هفتم توسعه وبودجه ۱۴۰۲ این لایحه اماده وبه مجلس محترم ارائه شود. ایامیدانیدبیش از ۶۰% افرادحائزشرایط رای دادن رااین عزیزان بهمراه خانواده های محترمشان تشکیل میدهند؟ که اینک درصف معترضین به حقوق قانونی خودهستند؟ بااجرای نظام عادلانه پرداخت میشوداعتمادازدست رفته این عزیزان رابدست اورد. باسپاس وقدردانی بازنشستگان وشاغلین دولت محترم
  • ترابی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    3 0
    هیچ کشوری نباید به شکل موذیانه در امور داخلی کشور دیگر مداخله کند، نام یک کشور حقانیت برای آن کشور به ارمغان نمی آورد و ارتباط کشورها باید شفاف و علنی باشد تا جبهه حق و باطل مشخص شود
    • تذکار IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      2 3
      مداخله نه. اما کمک آری. همکارهای امنیتی طبعا استتار طلبند.
    • میثم IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      2 0
      وقتی در روز و روشنایی نمی دانیم به دنبال چی هستیم، در تاریکی و استتار چه کاری از دستمان برمی آید؟ مگر با نیت کمک کردن قصد دزدی داریم!؟
  • یا شریک القرآن! CA ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 3
    سلام آقا جان، شما به ما گفتید:«در دوران جام ‌جهانی همه‌ی چشمها در دنیا به جام جهانی است که چند هفته هم طول میکشد. از این غفلت جهانی خیلی‌ها استفاده میکنند، یک کارهایی را انجام میدهند». یک کارهایی مثل امروز که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد این کشور با قطر در زمینه صادرات تسلیحات یک قرارداد یک میلیارد دلاری امضا کرده است.'این قرارداد شامل خرید سامانه ضد پهپاد و دیگر تجهیزات و مهمات نظامی و همچنین دوره‌های آموزشی می‌شود و بر توانایی قطر در رویارویی با تهدید‌های نظامی می‌افزاید'. با شیطان مشارکت نکنید! با شیطان بزرگ - که جز فریب به شما وعده نمی‌دهد - مشارکت نکنید! وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلَّا غُرُوراً | و هرکس از آنان را که می‌توانی با صدایت بر انگیز، و با (یاری) سواران و پیادگانت بر آن‌ها بتاز، و در اموال و فرزندان شریکشان شو، و به آن‌ها وعده بده - و شیطان جز فریب به آن‌ها وعده نمی‌دهد.» با موسی مشارکت بکنید! موسی انقلاب با چه زبانی بگوید عصای مقاومت که دریا شکافت با اوست؟ سید علی خامنه ای گفت بدانید خدا با ماست! آمریکا خودش توانایی ندارد چه برسد به آموزش دادن به دیگران! واقعاً دشمن ما میلیونها سلیمانی را در سرا سر جهان نمیبیند؟ دست قدرت خدا را نمیبیند؟ سردار قاآنی در جمع راهپیمایان روز قدس گفت:« چند ماه قبل خبری به این رژیم رسید که دو پهپاد ناشناس به سمت سرزمین اشغالی در حرکت است. 41 هواپیمای جنگی و شناسایی و پهپاد این رژیم غاصب از سر شب تا صبح مشغول شناسایی این پهپادها بودند، اما نتوانستند کاری کنند، بعد به مردم سرزمین خود دروغ گفتند که رزمایش برگزار کرده‌اند. این در حالی است که باید مرد می‌بودند و حداقل جواب مردم خود را می‌دادند. حزب‌الله قهرمان یک هواپیمای بدون سرنشین خود را حدود 100 کیلومتر داخل سرزمین اشغالی فرستاد تا دور بزند و فیلم و عکس بگیرد و برگردد، در حالی که رژیم صهیونیستی مدعی بود اگر پشه‌ای در آسمان سرزمین اشغالی حرکت کند، آن را خواهد زد.» «عقل و دلتان را به کار بیاندازید، عمر رژیم صهیونیستی دارد تمام می‌شود.»«این فهم را داشته باشید که روز قدس همچنان تا از بین بردن همه صهیونیست‌ها پابرجا خواهد بود و این جبهه مقاومت هر روز قوی‌تر از روز قبل می‌شود و تا شما را از بین نبرد، دست از کار بر نمی‌دارد.»
  • يَا صَادِقَ الْوَعْدِ CA ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 3
    با شیطان مشارکت نکنید! با شیطان بزرگ - که جز فریب به شما وعده نمی‌دهد - مشارکت نکنید! وعده سلیمانی ها، وعده صادق است! «ما انتقام خواهیم گرفت و ما باید به وعده خودمان صادق باشیم»! سلام يا مهدي! يا وعدنا الصادق يا صادق الوعد! في خط روح اللٰه، واللٰه! إنا علىٰ العهد!