شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بازدید امامان محله کشور از سومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز

حوزه/ هرچه با مخاطبین بیشتری گفت‌وگو کردیم ، بیشتر به این مسأله پی بردیم که «نمایشگاه مسجد جامعه پرداز یک مدل جامع برای تقویت شاکله ذهنی مبلغان جهت ایفای نقش صحیح در عرصه جهاد تبیین است».

به گزارش خبرگزاری حوزه، "جهاد تبیین" به‌عنوان یکی از راه‌کارهای عملیِ مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن و امری مقدس برای تحقق رؤیای بزرگ تمدن نوین اسلامی است.

در این نبرد همه جانبه، "جهاد تبیین"، یک عامل کلیدی بوده و به‌عنوان یکی از فرامین رهبر معظم انقلاب، بر همه سربازان جبهه انقلاب اسلامی لازم و واجب است.

بر این اساس: بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی، که پیشگام احیای قاعده امامت برای تحقق حکمرانی نرم مردمی است، تلاش کرده با صف‌آرایی مبلغان خود در سراسر کشور، به فرمان ولی امر مسلمین جهان، حضرت امام خامنه‌ای، جامه عمل پوشاند.

در این راستا، نشست ملی جهاد تبیین، به مدت سه روز در شهر مقدس قم، با حضور شخصیت های مطرح حوزوی، در حال برگزاری است.

جلوه دیگری از آموزش میدانی برای نبرد همه‌جانبه در جبهه نوین جهانی...

اما در حاشیه این نشست ملی، بازدید امامان محله کشور از سومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز که محلی برای ارائه فناوری نرم حکمرانی اسلامی در مقیاس میانی است، جلوه دیگری بود از آموزش میدانی برای نبرد همه‌جانبه در جبهه نوین جهانی...

ترکیبی از خلاقیت و هنر برای تحقق حکمرانی نرم مردمی در مقیاس کلان اجتماعی

در این بازدید سه‌روزه که تا کنون یک روز آن سپری شده است، مبلغانی از ۲۹ استان کشور شامل «اردبیل، اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد» حضور دارند.

از این رهگذر تلاش کردیم تا روایتی مختصر از این برنامه مهم تهیه کنیم. اطلاع می دهند که که بعد از نماز ظهر و عصر نخستین گروه وارد نمایشگاه می‌شود. پس به ابتدای نمایشگاه رفته و همراه امامان می‌شویم...

حجت‌الاسلام پشم فروش، راوی گروهی از مبلغان پنج استان است.

پرده اول؛ تاریخ تمدن‌ها

در این غرفه، پس از پخش کلیپ جنگ تمدن‌ها، راوی صحبت خود را این‌چنین آغاز می‌کند؛ در طول تاریخ تمدن‌های مختلفی از مصر و روم باستان گرفته تا تمدن غربی روی کار آمدند اما هیچ‌کدام نتوانستند برخلاف وعده‌هایی که می‌دادند، سعادت را برای بشر به ارمغان بیاورند تا اینکه تمدن اسلامی با بعثت رسول گرامی اسلام شکل می‌گیرد...

پرده دوم؛ غدیر

حجت‌الاسلام پشم فروش، در این غرفه خطاب به امامان محله می‌گوید: "روز غدیر" به‌عنوان سیستم‌عامل حکمرانی اسلام رونمایی و معرفی گردید که در آن در اصل همان الگوی حکمرانی امامت است؛ این سیستم‌عامل می‌تواند همه چیز را تغییر بدهد و نرم‌افزارهای مدیریتی خاص خودش را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... دارد.

پرده سوم؛ انسان ۲۵۰ساله

راوی نمایشگاه، در این غرفه جریانات انحرافی دوران امامت حضرت علی(ع) و دفاع جانانه حضرت فاطمه(س) از حریم ولایت را شرح می‌دهد تا می‌رسد به ماجرای کربلا و...

حجت‌الاسلام پشم فروش، چهار غرفه دیگر را روایت کرده و سپس سکان روایتگری را به حجت‌الاسلام غلامی، قائم‌مقام بنیاد هدایت می‌دهد.

ترکیبی از خلاقیت و هنر برای تحقق حکمرانی نرم مردمی در مقیاس کلان اجتماعی

وی در غرفه "نظام مسائل" پیرامون اسناد بالادستی مورد تأیید رهبر معظم انقلاب که مجموعاً ۸۰۰ مسئله است صحبت کرده و در پایان نیز، به سؤالات مخاطبین پاسخ می‌دهد.

پس از آنکه دور نخست روایتگری تمام می‌شود، ۴ گروه دیگر نیز به ترتیب وارد نمایشگاه می‌شوند و آن سیرِ روایتگری، مجدداً تکرار می‌شود.

چند دقیقه‌ای در سالن مسجد جامعه پرداز منتظر می‌مانیم تا امامان محله فراغ‌بال پیدا کنند و در این حین برآن شدیم تا گفتگویی کوتاه با برخی امامان محله استان‌های ۲۹ گانه داشته باشیم.

آموزشی جامع برای یادگیری شیوه‌های حل مشکلات مردم

نخستین مخاطب ما در این گزارش، حجت‌الاسلام سید محمود میرحسینی از روستای طرازکوی استان گیلان بود که ضمن تقدیر از عوامل این نمایشگاه، گفت: محتوایی که در نمایشگاه ارائه شده، به‌ویژه نکات مصور شده مقام معظم رهبری در باب جهاد تبیین، موجب می‌شود تا بتوانیم تبلیغ کامل و مؤثرتری داشته باشیم.

وی افزود: با نکاتی که در این نمایشگاه یاد گرفتیم، قطعاً می‌توانیم کارایی بهتری از جهات گوناگون نظیر ارتباط مؤثر با جوانان، شیوه‌های حل مسأله و مشکلات منطقه و... در روستای خودم داشته باشیم.

ترکیبی از خلاقیت و هنر برای تحقق حکمرانی نرم مردمی در مقیاس کلان اجتماعی

"نمایشگاه مسجد جامعه پرداز" شاکله ذهنی‌ام را دگرگون کرد

پس از آن، به سراغ یک روحانی خوش سیما می‌رویم؛ بر لبه حوض نشسته و چای می‌نوشد...

از او درباره محتوای نمایشگاه می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: بعد از اینکه از نمایشگاه بازدید کردم، با خودم گفتم کاش زودتر از اینها به نمایشگاه می‌آمدم؛ چراکه محتوای ارائه شده، شاکله ذهنی هر مبلغی به جامعه تبلیغی خود را تغییر می‌دهد.

او می‌گوید: به نظر من هر طلبه‌ای که قصد انجام کار تبلیغی را دارد، حتماً باید یک سری به این نمایشگاه بزند.

ترکیب خلاقیت و هنر

در ادامه به سراغ یک امام محله دیگر می‌رویم. از حجت‌الاسلام طهماسبی می‌پرسیم «بابت چند ساعتی که در نمایشگاه بودید، ابراز رضایت دارید؟» که می‌گوید: قطعاً بله. به نظر من نمایشگاه مسجد جامعه پرداز یک حرکت جالب است؛ در این نمایشگاه خلاقیت و هنر ترکیب شده بود و به همین دلیل در عصر حاضر ضرورت وجود نمایشگاه این‌چنینی حس می‌شد.

حجت‌الاسلام طهماسبی می‌گوید: نمایشگاه مسجد جامعه پرداز یک نمایشگاه مبتکرانه و به‌روز با مدل اجتماعی قوی و محتوای معرفتی بود که امیدوارم همه حوزویان و متولیان فرهنگی از آن بازدید کنند؛ چراکه به عقیده من هر شخصی از این نمایشگاه بازدید کند، یک قبل و بعدی در ذهنش پدیدار خواهد شد.

مدلی جامع جهت ایفای نقش امامان در جهاد تبیین

در پایان گزارش، هرچه با مخاطبین بیشتری گفت‌وگو کردیم ، بر این مسأله که «نمایشگاه مسجد جامعه پرداز یک مدل جامع برای تقویت شاکله ذهنی مبلغان جهت ایفای نقش صحیح در جهاد تبیین است»، بیشتر نزدیک شدیم و تصمیم گرفتیم تا روز بعد نیز با دیگر مبلغان به گفت‌وگو کنیم .

نزدیک اذان بود و امامان محله آماده اقامه نماز به امامت یک امام...

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha