پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

حوزه/ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گزارشی علمی تخصصی تحت عنوان " پژوهش و پیشنهادات تقنینی در موضوع صنایع خلاق" با ارائه ۱۲ پیشنهاد تقنینی خاطرنشان کرد: دولت بستر لازم برای ایجاد غرفه‌های صنایع دستی در بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد تجاری را فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه این گزارش به نظام قانونگذاری پیشنهاد داد: دولت تصدی همه امور صنایع دستی را که در قانون حمایت از صنایع دستی آمده از وزارت صنعت و معدن اخذ و به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی واگذار نماید.

در ادامه این گزارش خاطرنشان کرد: دولت اساسنامه صندوق حمایت از صنایع دستی و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی را اصلاح و صندوق مستقلی را به صنایع دستی جهت حمایت اختصاص دهد.

حذف مالیات از تولیدات صنایع دستی که محصول کارگاه‌های کمتر از ۵ سال هستند و کمتر از ۷ نفر کارگر دارند، تخفیف در عوارض گمرکی مواد اولیه صنایع دستی و ابزارهای صنایع دستی از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این گزارش علمی است.

در ادامه این گزارش پیشنهاد شده است: دولت نظام‌نامه تولید و فروش صنایع دستی را تا سال ۱۴۰۲ تدوین و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ نماید و باید تسهیلات ارزان قیمت از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تولیدکنندگان صنایع دستی را در قالب قوانین بودجه سنواتی جهت تولید صنایع دستی کاربردی با معرفی وزارت میراث فرهنگی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

در این گزارش تصریح شده است: همه ارگان‌های دولتی و نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی که تحت قوانین دولتی اداره می‌شوند مکلف هستند هدایای خود را فقط در قالب صنایع دستی تهیه نمایند، در همه نمایشگاه‌های صنایع دستی اجاره غرفه برای بانوان تولیدکننده صنایع دستی تا ۵۰ درصد تخفیف داده شود.

در این گزارش همچنین پیشنهاد شده است: دولت زمین‌های غیرمستعمل در حواشی شهرها را تغییر کاربری داده، در قالب شهرک‌های هنری در اختیار تولیدکنندگان و هنرمندان قرار دهد. غرفه‌داران صنایع دستی و هنرهای سنتی از پرداخت عوارض شهری نوسازی و بهسازی به مدت پنج پس از راه‌اندازی معاف می‌شوند. معیار محاسبه بیمه تامین اجتماعی هنرمندان صنایع دستی از حالت روزانه ۷ ساعت به حالت محصول‌محور تغییر یابد، صداوسیما برای ارائه آموزش‌های تخصصی صنایع دستی، تولید و کسب و کار بستر لازم را فراهم آورد.

این گزارش افزوده است: ورود هر گونه کالای صنایع دستی که اصالتا متعلق به کشور ایران است نظیر فرش و مانند آن، از مرزهای کشور جرم محسوب می‌شود، دولت بازارهای داخلی و خارجی صنایع دستی را چنان طراحی بکند که عرصه حضور و رقابت صنایع دستی تولیدات داخل فراهم گردد.
همچنین پیشنهاد شده است: عنوان صنایع دستی در سرفصل دروس اعم از دروس دانشگاهی یا آزاد بایست چنان تعریف شود که از تحدید به کالای لوکس منصرف شده و در معنای عام تجهیزات کاربردی روزانه را نیز شامل شود.

در این گزارش پیشنهاد شده است: جهت تقویت و بهبود کانال‌های توزیع صنایع دستی، بایست بازارچه‌های اختصاصی این هنر در هر منطقه شهرداری در کلان‌شهرها و دست‌کم یک بازارچه در شهرهای کوچک به هزینه دولت احداث و به صورت ارزان قیمت به نحو استیجاری در اختیار تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی قرار گیرد.

در این گزارش به مباحثی مانند تعریف صنایع خلاق، اهمیت صنایع خلاق در اقتصاد دنیا، وضعیت موجود صنایع خلاق در جوامع بین الملل، وضعیت موجود صنایع خلاق در ایران، عرصه‌های امکان حضور صنایع خلاق، وضعیت صنایع خلاق ایران در آمار آنکتاد، قوانین موجود و سیاستگذاریها در حوزه صنایع خلاق و پیشنهادات تقنینی صنایع خلاق با موضوع صنایع دستی پرداخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha