پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر

حوزه / حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر گفت: باید مدیریت فرهنگی محلات را امامان عهده دار شوند که این عزم جدی حوزه های علمیه را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه "سی و هفتمین هم اندیشی تخصصی ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نَجما۳۷)" با موضوع «مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و ارکان عرش تدبیر و فرماندهی نظام خلقت» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پورفر رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قم با حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر کشور به همت دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور گفت: مدیریت اسلامی در کشور با توجه به اتفاقات اخیر در جامعه باید اندیشه کند و باید توجه کرد چالش‌ها و مشکلات به وجود آمده برای نظام توسط دشمن رقم خورده و ناشی از ضعف های درونی است و لازم است قوت داشته باشیم تا آن‌ها را دفع کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اهمیت افزایش جمعیت کشور و جوانی جمعیت عنوان کرد: وضعیت جمعیت کشور به یک وضعیت بحرانی تبدیل شده و بحران دیگر وجود ۱۵ میلیون جوان در آستانه ازدواج است که نیازمند حرکت جهادی جامعه نخبگانی و عموم مردم و مدیریت جامعه است.

وی با اشاره به آیات مبارکه قرآن کریم صداقت ایمان و شرایط سه گانه ایمان را اینگونه مطرح کرد: پذیرش داوری پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در تمام چالش های زندگی خود و رضایت قلبی به آن و تبعیت بی چون و چرا از آن از شرایط ایمان است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه ادامه داد: ایمان فقط اقامه نماز و روزه داری و شهادتین نیست، بلکه اینها فقط تلبس و آغاز راه است، پذیرش رهبری الهی در جامعه مرحله ارتقا ایمان است.

وی در ادامه اضافه کرد: در قرآن کمتر دیده شده خدا به وجود مقدس خودش قسم یاد کند، در آیات سوره نساء خدای متعال به وجود مقدس خودش قسم یاد کرده که مسلمان وقتی مومن است که داوری پیامبر و اهل بیتش را بپذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین نقی پور فر ضمن اشاره به سوره نور گفتمان ملی را لازم دانست و خاطرنشان کرد: در سوره نور خدا وسط میدان ایستاده و آیه مبارکه نور را بین آیه بسیج ازدواج و آیه تحکیم پایگاه مسجد آورده که خود نشان از اهمیت آن دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در ادامه افزود: پایه نظامات فرهنگی و اداری، اجتماعی و امنیتی ما حفظ ناموس و اخلاق است که این نیازمند گفتمان ملی است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه موضوع مهریه در جامعه امروزی را معضل و ضعف برشمرد و تصریح کرد: نباید مهریه برای زن به پشتوانه اقتصادی تبدیل شود، بلکه در علامت صداقت مرد نسبت به زن است با مهریه زیاد به فرهنگ ازدواج آسیب زده شده که باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: ازدواج پیامبر در مدیریت و فرهنگ سازی ازدواج اولین الگو و نمونه است که به جوانان توصیه می‌شود سیره پیامبر در مدیریت ازدواج مطالعه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر مطرح کرد: سلسله مراتب مدیریت فرهنگی و در راس آن روحانیت در جامعه باید علمدار اصلاح امر خانواده ها باشد و سعی در برطرف کردن موانع و مشکلات داشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: امام باقر علیه السلام در بیان مدیریت و بسیج ازدواج به شرح ازدواج یکی از اصحاب صفه می‌پردازد که توجه یک معصوم به این امر نشان از اهمیت بالای آن دارد، حضرت به شاخصه های مختلف ازدواج اشاره می‌کند که یکی از آن‌ها کفویت در ازدواج است، کفویت دو فرد مومن که کافی و لازم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر در بخش دیگر به سیره امیر مومنان در مدیریت و فرهنگ سازی ازدواج اشاره و بیان کرد: حضرت علی علیه السلام به عنوان حاکم و رهبر جامعه دستور تامین اسباب و هزینه زندگی جوانان گنهکار و حتی زنان خیابانی را از بیت المال داد و بر امر ازدواج حساسیت ویژه ای داشت.

وی در بخش دیگر با بیان ضرورت تحول اساسی کارآمد مساجد و سازمان بسیج عمومی با محوریت بسیج ازدواج و حفاظت از خانواده ها گفت: باید نقش خانواده محوری در تدبیر تمام نظامات اسلامی به ویژه نظامات فرهنگی، نظامات اقتصادی و نظام استخدامی پیگیری شود و مساجد باید به مرکزیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در محلات تبدیل شوند.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه به لزوم تربیت امامان کارآمد در محلات تأکید و بیان داشت: احیاء مساجد در مرحله اول نیازمند عزم جدی حوزه در پرورش امامان انقلابی و توانمند در مشاوره و حفاظت از خانواده ها است و در مرحله بعد شکل گیری هیئت امنای خدا ترس و اهل اقامه نماز کمک کننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم عوامل محقق کننده بسیج ازدواج را اینگونه معرفی کرد: همراهی مثلث مردم، نخبگان و سلسله مراتب مدیریت اسلامی در بسیج ازدواج و حفاظت از خانواده می‌تواند کمک به تحقق این امر مهم داشته باشد.

وی در انتقاد از تشکیل وزارت ورزش و جوانان گفت: یکی از الزامات ساختاری و قانونی نسبت به نظامات فرهنگی ایجاد وزارت خانواده است، اولویت جوانان در جامعه ورزش نیست، جوانان نیازمند وزارت خانواده هستند تا از آن طریق بتوانند مشکلاتشان را حل کنند.

لازم به ذکر است: ریاست این سمینار بر عهده دکتر علی رضاییان،چهره ماندگار مدیریت ایران و دبیری دکتر روح الله تولایی (دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام) بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha