یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ آیین گرامیداشت هفته پژوهش در حرم مطهر رضوی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم انطباق پژوهش‌ها با مسائل مردم و پاسخگویی تحقیقات علمی به نیازهای روز جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری که با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران بخش‌های علمی، فرهنگی و انتشاراتی آستان قدس رضوی در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش به تمام پژوهشگران، محققان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور، از تلاش‌های این قشر در اعتلا و رشد ایران اسلامی تقدیر و اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل پیرامون موضوع پژوهش انطباق آن با مسئله نیازهای روز جامعه است که این امر می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در تعالی و رشد جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به تأکیدات اسلام در خصوص توجه به تحقیق، تتبع، خردورزی و عقلانیت در امور، تصریح کرد: علمای بزرگ اسلام در طول تاریخ از مسائل مردم فارغ نبودند و در فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود به این مهم توجه داشته‌اند و بدین وسیله از وقوع پدیده های نامطلوب و انحرافات در جامعه پیشگیری و به تحقق اهداف مطلوب اسلامی کمک می‌کرده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه تحقیقات، پژوهش ها و تألیفات باید ناظر به مسائل روز جامعه باشد، خاطرنشان کرد: اندیشمندان، علما و قشر فرهیخته جامعه اگر بخواهند در قبال جامعه به درستی ایفای نقش کنند باید ابتدا مسائل روز جامعه را بشناسند، پیرامون آن تحقیق و پژوهش انجام دهند و برای آنها راهکار و راه حل ارائه دهند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: امروز با توجه به هجمه‌های گسترده دشمنان و وسایل ارتباطی نوین، دیگر فرصتی برای پرداختند به پژوهش‌های انتزاعی وجود ندارد؛ امروز حتی لحظات برای پاسخگویی به مسائل اهمیت دارد و تعیین کننده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی علمای بزرگ اسلام برای حفظ جامعه اسلامی و پاسخگویی به مسائل روز، تصریح کرد: مبارزه و تهاجم فرهنگی مستکبران موضوعی است که از صدر اسلام بزرگان دین با آن روبه رو و همواره علما، پژوهشگران و نویسندگان مسلمان با چنین چالش هایی مواجه بوده‌اند و در برابر آن‌ها ایستادگی و مقاومت کرده‌اند تا جامعه دینی حفظ گردد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به چالش‌های رخ داده در جامعه اسلامی با آغاز غیبت کبری، عنوان کرد: با آغاز غیبت کبری حضرت ولی عصر(عج) جامعه شیعی دچار یک بحران فرهنگی عمیق شد، در آن دوران عده ای برگشته و عده ای دچار گمراهی شدند؛ اما این عالمای راستین دین و زمان شناس بودند که به داد مردم رسیدند و با تألیفات کتب ارزشمند و پاسخگویی به مسائل، جامعه را از تشدد و انحراف نجات دادند.

وی ابراز کرد: تحقیقات، پژوهش ها و تألیفات علمای بزرگ اسلام ناظر به مسائل روز مردم بوده و این رمز موفق آنها در نجات جامعه از بحران‌های فکری است.

حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: امروز دشمنان ارزش ها و فضیلت های اخلاقی، با حربه فرهنگ و با خلق واژه های به ظاهر زیبا و فریبنده به جنگ انسانیت آمده اند و برای رسیدن به اهداف پلید خود از واژه‌های زیبا و فریبنده‌ای همچون آزادی، حقوق بشر، حقوق زن و غیره استفاده می‌کنند؛ البته این حربه‌ها منحصر به این عصر نیست و در طول تاریخ همواره راهزنان فضیلت های انسانی از این ابزار استفاده کرده اند.

وی با اشاره به وقایع تاریخی دوران ائمه اطهار(ع)، عنوان کرد: در قرون اولیه اسلام تا زمان امام باقر(ع) مواجهه مستکبران با دین با ابزار شمشیر، مبارزه مسلحانه و جنایت بوده که اوج آن عاشوراست؛ اما پس از دوران امام باقر(ع) دشمنان درمی‌یابند که از این طریق نمی‌توانند به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است، برسند زیرا اگر این روش پاسخگو بود باید همزمان با شهادت امام حسین(ع) اسلام نیز دفن می‌شد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: لذا از دوران امام باقر(ع) به بعد، دشمنان با دین و فضیلت های اخلاقی و انسانی یک مواجه فرهنگی داشتند، بطوریکه در مسجد النبی سران ملحدین، کفار و زندیق‌ها در کنار مرقد مطهر پیغمبر(ص) و در حضور مسلمانان اصل اسلام را منکر می‌شدند و از حمایت حکومت‌های وقت نیز برخوردار بودند.

وی با اشاره به وقایع دوران امام رضا(ع) ابراز کرد: مأمون که نقاب علم دوستی را بر چهره ضد امامت‌اش کشیده بود؛ بسیاری از کتاب‌های مغرب زمین را با هدف ترویج فلسفه غربی و افکار الحادی برای به انحراف کشیدن مسیر اسلام ناب که در امامت تبلور داشت، ترجمه و وارد جامعه اسلامی کرد؛ همچنین با برگزاری مناظرات با ادیان مختلف تلاش کرد امام رضا(ع) را با شمشیر فرهنگ و علم به شهادت برساند، در واقع جلسات مناظره به زعم مامون همان گودال قتلگاه عاشورا بود و وقتی در این میدان موفق نشد، دست به شهادت امام علی بن موسی الرضا (ع) زد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پشتوانه معنوی و سرمایه بی بدیل نام حضرت رضا(ع) که مراکز علمی و پژوهشی آستان قدس از آن برخوردار هستند، گفت: با توجه به پشتوانه معنوی حضرت رضا(ع) و امکانات علمی و پژوهشی موجود، آستان قدس باید بتواند بر کل کشور تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نتایج فعالیت‌های علمی و پژوهشی آستان قدس باید در جامعه امتداد داشته باشد؛ گفت: امتداد فرهنگ رضوی و امام رضا(ع) در میان نسل جوان و انتقال پیام انقلاب و ارزش های انقلابی به نسل جدید از بایسته‌های حوزه پژوهش است؛ فعالیت علمی و پژوهشی آستان قدس در جامعه باید امتداد داشته باشد که نیازمند پویا سازی و اصلاح شیوه ها و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و مراکز علمی کشور در این حوزه هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha