یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سراج زاده

حوزه / عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با وجود موانع به هیچ وجه امکان تقویت خداباوری وجود نخواهد داشت، گناه و همنشینی با اهل غفلت دو مانعی است که باعث می‌شود انسان ایمان خود را از دست بدهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسن سراج زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عصر امروز در نشست علمی که به مناسبت هفته پژوهش در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد با اشاره به تعریف و ضرورت خداباوری در خانواده به تبیین موضوع راهکارهای خداباوری در خانواده پرداخت و اظهار داشت: زمانی که به تحقیقات انجام شده درباره خانواده‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم یکی از مشکلات بسیار زیادی که زوج‌ها بیان می‌کنند، مشکل ارتباطی است و بیش از ۹۰ درصد زوج‌هایی که آشفته هستند مشکلات ارتباطی دارند.

وی افزود: شاخص آشفتگی در روابط زوجین، آمار طلاق است و هر چه آمار طلاق بالاتر باشد نشان می‌دهد که این آشفتگی در میان زوج‌ها زیادتر است و مشکلات ارتباطی بیشتری دارند و معیار مشکلات ارتباطی نیز رضایت زناشویی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان تعریفی از رضایت زناشویی و رابطه صلح آمیز زوجین، گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات ارتباطی زوجین را برطرف کنیم و رضایت زناشویی حاصل شود، یکی از راهکارهای آن توجه به مباحث اعتقادی و به ویژه خداباوری است، چرا که آمارها نشان می‌دهد زوج‌هایی که دارای اعتقاد مذهبی بیشتری هستند، رضایت زناشویی بیشتری نیز دارند.

وی اضافه کرد: اگر بحث راهکارهای خداباوری را بیان می‌کنیم برای این است که واقعا نیازی را در زندگی خود احساس می‌کنیم، لذا اگر به راهکارهای خداباوری به نحو شایسته توجه کنیم می‌توانیم اختلافاتی که در مسائل اعتقادی بین زوجین وجود دارد را کاهش دهیم.

حجت الاسلام سراج‌زاده در ادامه با اشاره به کلام امیرمومنان(ع) به تبیین معنای خداباوری پرداخت و خاطرنشان کرد: ایمان یعنی، معرفت و شناختن به دل و اعتراف به زبان و انجام دادن با اعضاء، بنابراین فردی می‌تواند بگوید باور به خدا دارد که قلبا خدا را پذیرفته باشد و سپس این باور به خدا در زبان و در مقام عمل نیز بروز و ظهور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: درباره تقویت خداباوری می‌توان گفت که این تقویت می‌تواند در مقام نظر یا در مقام عمل باشد، چرا که گاهی می‌خواهیم به لحاظ ذهنی و نظری باورهای فردی را تقویت کنیم و گاهی نیز می‌خواهیم در مقام عمل آنها را تقویت نماییم، که اگر در مقام نظر باشد، منظور آن است که می‌خواهیم فرد را در مراحل ایمان پیشرفت داده و از مرحله سطحی به مرحله عمقی برسانیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به بر مراحل و مراتب ایمان، تصریح کرد: اگر بخواهیم خداباوری را تقویت کنیم و یک مرحله فرد را بالاتر ببریم و از علم الیقین به عین الیقین برسانیم، یعنی زوجین آثار ایمان را در خود و زندگی ببینند، این یک مرحله از تقویت خداباوری است.

وی افزود: تقویت خداباوری در مقام عمل دو زیر مجموعه دارد، گاهی به معنای این است که ایمان نظری فرد به ایمان عملی تبدیل شود و گاهی نیز به معنای ایمان حداکثری و تکثیر و کیفیت بخشی به عمل است.

حجت الاسلام سراج‌زاده، اقسام تقویت خداباوری را شامل راهکارهای دانشی و ذهنی و راهکارهای کنشی و رفتاری عنوان کرد و گفت: منظور از راهکارهای دانشی و ذهنی، راهکارهایی است که بیشتر با ذهن و دانش و شناخت انسان ارتباط دارد و اولین راهکار این است که فرد باور داشته باشد امکان و ضرورت تقویت خداباوری وجود دارد و بر همین مبنا آیه شریفه می‌فرماید " إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا".

وی اضافه کرد: از همین رو است که گفته می‌شود ایمان قابل اضافه شدن است و پله پله درجات ایمان انسان بالا رفته تا به هدفی که از ایمان وجود دارد دست یابد و در مرحله بعد انسان نباید به مراحل پایین ایمان اکتفا کند و باید خداباوری را سرمایه بداند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: اگر فردی ایمان به خدا را دارایی ارزشمند بداند، ایمان خود را تقویت می‌کند، اما اگر ایمان را بار تصور کند، به دنبال اینکه درجات ایمان خود را از لحاظ نظر و عمل تقویت کند نخواهد رفت، لذا در کنار سرمایه‌های مادی که داریم، سرمایه معنوی به نام ایمان به خدا و عمل به دستورات الهی را نیز داریم، از همین رو است که در قران آمده است " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَیٰ تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ".

وی در ادامه داشتن اطلاعات کافی را به عنوان سومین راهکار تقویت خداباوری بیان کرد و یادآور شد: متاسفانه برخی اطلاع درستی ندارند و یا برداشت اشتباه از خداباوری و دین داری دارند که این باعث می‌شود نه تنها خداباوری در ذهن فرد تقویت نشود، بلکه دست از دین و آیین و خداوند بردارد، لذا باید اطلاعات کافی برای استفاده از سرمایه ایمان را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر داشتن مهارت کافی برای تقویت خداباوری، باید مهارت نیز داشته باشیم، یعنی اولا توان و استعداد طرف مقابل را در نظر بگیریم و دوما اینکه چیزی را به اجبار به فرد تحمیل نکنیم و اجازه دهیم، فرد آرام و با انتخاب خود به افزایش ایمان توجه کند.

حجت الاسلام سراج‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روایتی از امام صادق(ع) در خصوص افضل بودن برخی از مومنین نسبت به مومنین دیگر در درجات ایمان اشاره کرد و افزود: اگر می‌خواهیم خداباوری را تقویت کنیم، به جای مباحث پیچیده فلسفی و سخت اعتقادی، افراد و زوجین را با افعال و صفات خداوند آشنا کنیم، زیرا با این کار فهم روشن‌تر و آسان‌تری از خدا پیدا کرده و هم چنین محبت افراد به خداوند نیز زیادتر می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از افعالی که می‌توانیم بر آن تأکید داشته باشیم، امدادها و نصرت‌های الهی در زندگی و هم چنین آشنایی با علم خداوند است، چرا که اگر ما با علم خداوند آشنا شویم حضور خدا را در زندگی بیشتر حس کرده و اگر زوجین بدانند که خداوند حاضر و ناظر بر آنها است، حواس خود را بیشتر جمع می‌کنند.

وی راهکار آخر را یادآوری نعمت‌های الهی عنوان کرد و گفت: اگر به این نعمت‌ها توجه داشته باشیم باعث می‌شود خدا را دوست داشته باشیم و کم کم می‌توانیم ایمان خود را تقویت کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، راهکار کنشی و رفتاری را که در تقویت خداباوری موثر است را مانع زدایی در مسیر خداباوری عنوان معرفی کرد و یادآور شد: با وجود موانع به هیچ وجه امکان تقویت خداباوری وجود نخواهد داشت، گناه و همنشینی با اهل غفلت دو مانعی است که باعث می‌شود انسان ایمان خود را از دست بدهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha