چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تبریز

حوزه/ استاد حوزه با اشاره به اینکه ماجرای غدیر باید در ۳ محور مورد توجه فعالین این حوزه قرار گیرد، گفت: معرفت‌افزایی، شبهه‌زدایی و تبیین باید سرلوحه فعالیت‌های ما باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، کارگاه غدیر شناسی با محوریت تبیین جایگاه ولی فقیه امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی قزوینی استاد حوزه در دفتر امام جمعه تبریز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی قزوینی در این کارگاه با اشاره به اینکه ماجرای غدیر باید در ۳ محور مورد توجه فعالین این حوزه قرار گیرد، اظهار داشت: معرفت‌افزایی، شبهه‌زدایی و تبیین باید سرلوحه فعالیت‌های ما باشد.

وی با اشاره به اینکه محور اول معرفت‌افزایی است، گفت: ما ادله خود را باید به نحو مطلوب از جمله آیه و احادیث غدیر به مخاطب ارائه کنیم، ادله محدود اما قوی، یعنی استدلال کم و محکم استفاده شود.

استاد حوزه علمیه، محور دوم را شبهه‌زدایی دانست و افزود: در سال‌های قبل همراه ۳۰ نفر از اساتید در موسسه‌ای، کتبی که علیه شیعه نگارش شده بود را جمع‌آوری کرده و حدود ۵ هزار کتب احصاء شده و از آن‌ها حدود ۸ هزار شبهه را استخراج کردیم، این‌ها موضوع ‌بندی شد در چندین عنوان و به علمای بزرگ داده شد، قبل از سال ۱۳۸۷ خدمت فارض‌الحستون بودیم که با تقدیر از این امر، بر این موضوع تأکید شد که بیشتر این کتب در زمان بعد از انقلاب علیه شیعه نوشته‌ شده است.

وی با تأکید بر اینکه زمانی که شبهه به ذهن وارد می‌شود، بسیاری از مسائل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، گفت: ما ناگزیریم برای این شبهات جواب بدهیم، با چند شبهه اذهان جوانان را مخدوش می‌کنند، برای حدیثی مانند ثقلین، ۱۴۸ شبهه احصاء کرده‌ایم، یا در مهدویت حدود ۵۴۸ شبهه را در آوردیم.

حجت الاسلام و المسلمین قزوینی، روشنگری را سومین مولفه در این راستا دانست و یادآور شد: در کنار دفاع و پاسخ باید روشنگری کنیم، قبل از پاسخ، باید پاسخ نقضی مطرح شود تا تاروپود مطلق بودن شبهه ضربه‌پذیر شود.

وی کتاب “الفین” علامه حلّی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هزار پاسخ به شبهات در این کتاب آورده شده که یکی از نزدیکان نقل می‌کند که در خواب ایشان را دیدم و پرسیدم که “در برزخ چه خبر؟ ”، ایشان پاسخ دادند “تنها کتابی که به دادم رسید همین کتاب الفین بود. ”، اما متاسفانه شرح و ترجمه مناسبی بر این کتاب نوشته نشده و برخی فرمایشات ایشان نیز تلگرافی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha