سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ دومین همایش شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به چرایی اهمیت ذات البین در دین اسلام خاطرنشان کرد: دلیل اینکه اسلام به این امر اهمیت ویژه‌ای قائل شده، این است که باید اساس جامعه اسلامی بر محور همدلی و همیاری باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در دومین همایش شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت که امروز در سالن همایش های مرکز آموزش قوه قضاییه در قم برگزار شد، با اشاره به دشمنی دشمنان با روحانیت در طول تاریخ اظهار داشت: هر مقدار جایگاه روحانیت بالاتر باشد هجمه های دشمنان علیه آنان نیز بالاتر و گسترده تر می شود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه افزود: در صلح و سازش حداقل و کف کار این است که روحانیت بر اختلافات کوچک رسیدگی کنند؛ اما در نگاه کلان، باید نگاه روحانیت به مسائل بزرگ کشور باشد و افق نگاه آنان همانند افق نگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به چرایی اهمیت اصلاح ذات البین در دین اسلام خاطرنشان کرد: دلیل اینکه اسلام به این امر اهمیت ویژه‌ای قائل شده، این است که باید اساس جامعه اسلامی بر محور همدلی و همیاری باشد.

وی در ادامه افزود: جامعه ای به رشد و تعالی دست پیدا می کند که از همدلی کافی برخوردار باشد و در تاریخ گذشته نیز مواردی وجود داشته است که عدم اصلاح ذات البین موجب اختلاف‌های مهمی گردیده و آسیب های جبران ناپذیزی به بار آورده است.

دبیرشورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت صلح و سازش میان افراد ابراز کرد: جایگاه عالمان برای اصلاح ذات البین از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و خداوند به کسانی که در اصلاح بین دو فرد، نقش بسیار بزرگی ایفا می کنند، پاداش مناسب عنایت می‌کند که صلوات ملائکه بر آنان و نوشتن ثواب اعتکاف لیلة القدر برخی از این پاداش‌ها است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه اصلاح ذات البین نیاز به راهکارهایی راه گشا دارد خاطرنشان کرد: دارا بودن و به کارگیری ادبیاتی خاص در این مسئله بسیار امر مهم و کاربردی است که علاوه بر داشتن صبر، تحمل و تحلّم، وجود آن ضرورت ویژه ای دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: در روایات ما بسیار سفارش شده است که هنگام اصلاح بین افراد، باید به گونه ای رفتار کرد که خِرد افراد بیدار شود و افراد را به کارهای زشت و خوب خوب خود آگاه کند تا با زنده کردن عقل خدادادی آنان، راه راست را پیدا کرده و به مسیر مناسب هدایت شود.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: اعتمادسازی یکی از کلیدی‌ترین اصول اصلاح ذات البین است و تا زمانی که اعتماد افراد به این شورای صلح جلب نشود، از تاثیرگذاری خوبی برخوردار نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • nashe IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    0 0
    باعنایت به رویکرد چین به سمت عربستان و عدم تاثیرزمستان سرد براروپا آیا امکانش هست دولتمردان هوشمندمااز خرشیطون بیان پایین و برجام را قبول کنن و اگه از نظر شرعی مشکلی نداره بدون حضور روسیه و چین و اروپا مستقیم با امریکا بشینن صحبت کنن تا فرجی حاصل بشه و ازاین وضعیت نجات پیدا کنیم!یانه بااینکار امام زمان از دست ما دلخورمیشه و منع شرعی داره وعقوبات اخروی در پی داره؟!