جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» در دانشگاه علم و صنعت

نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» با حضور اندیشمندان و فرهیختگان برگزار و طی آن ضمن تجلیل از مقام علمی دانشمند شهید دکتر محسن فخری‎زاده، «مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران» افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، «نشست تخصصی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» به عنوان«پیش نشست اول همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی» همزمان با گرامیداشت هفته پژوهش و نوآوری، با حضور صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی و پیام وزرای علوم و ارتباطات و با همکاری ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه کشور در سالن کنفرانس مرکز همایش های بین المللی امام رضا(ع) دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد.

ببینید:

تصاویر نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده»

در این نشست از خانواده دانشمند شهید محسن فخری زاده تجلیل و «مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران» هم افتتاح شد.

در ابتدای نشست، دکتر علیرضا معینی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت با خیرمقدم به شرکت کنندگان، نکاتی را درباره اهمیت موضوع هوش مصنوعی و رابطه آن با حکمرانی مطرح کرد.

در ادامه، دکتر محمدرضا قاسمی دبیر نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» نسبت به معرفی نشست و تبیین اهداف مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند مطالبی ارائه کرد.

گزارشی از نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» + عکس

سخنرانان:

پس از آن به ترتیب دکتر حسین ملازاده دبیر ستاد تدوین سند ملی هوش مصنوعی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با موضوع «هوش مصنوعی و اقتصاد دانش‌بنیان»؛ دکتر هادی صاحبی رئیس دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه با موضوع «حکمرانی شواهدمحور و هوش مصنوعی»؛ دکتر محمدسعید جبل‌عاملی رئیس دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه با موضوع «حکمرانی نرم و هوش مصنوعی»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا قاسمی عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت با موضوع «بدن‌مندی ذهن و هوش مصنوعی»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع «حکمرانی هوش حکمی»؛ مهندس انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با موضوع «هوش مصنوعی و شبکه ملی اطلاعات»؛ دکتر بهروز مینایی رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت با موضوع «تبیینی از کاربست هوش مصنوعی در حکمرانی»؛ سردار محمد مهدی‌نژاد نوری معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح با موضوع «هوش مصنوعی و اقتدار علمی کشور» و دکتر منصور انبیاء رئیس دانشگاه علم و صنعت با موضوع «مناسبات هوش مصنوعی و دانشگاه علم و صنعت ایران » سخنرانی کردند.

قرائت پیام های وزرای ارتباطات و علوم

در بخش دیگری از «نشست تخصصی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» پس از پخش کلیپ بیانات مقام معظم رهبری با موضوع رهنمودهای معظم له درباره هوش مصنوعی، پیام های وزرای «علوم، تحقیقات و فناوری» و «ارتباطات و فناوری اطلاعات» قرائت شد.

پیام دکتر عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

بسمه تعالی

ضمن عرض سلام و احترام حضور پژوهشگران و جهادگران عزیز عرصه علم و فناوری و عرض تبریک به مناسبت هفته پژوهش، باعث افتخار است که این پیام در مراسمی قرائت می‌شود که در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص اهمیت هوش مصنوعی در اداره کشور و همچنین به منظور بزرگداشت دانشمند بزرگ هسته‌ای، شهید والامقام دکتر محسن فخری‌زاده برگزار می‌گردد.

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۲۶ فرمودند: «من پیشنهاد می‌کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع می‌شود، مسئله هوش مصنوعی باشد که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت؛ حالا یا در معاونت علمی رئیس‌جمهور یا در دانشگاه باید کاری کنیم که ما در دنیا حدّاقل در [بین] ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم؛ امروز کشورهایی که درجه اوّل در مسئله هوش مصنوعی هستند، حالا غیر از آمریکا و چین و مانند اینها که در رده‌های بالا هستند، بعضی از کشورهای آسیایی هم هستند، بعضی کشورهای اروپایی هم هستند [امّا] ما نیستیم؛ البتّه کشورهای آسیایی ظاهراً بیشتر هم هستند؛ در آن ده‌ رتبه اوّل، تعداد کشورهای آسیایی بیشتر است. باید کاری کنیم که حدّاقل به ده کشور اوّل دنیا در این مسئله برسیم.»

هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری توانمندساز و تحول آفرین، فرصتهای بی بدیلی را برای بشر ایجاد کرده است و قطعا کاربردهای آن در بخشهای گوناگون زندگی انسان در آینده نزدیک می تواند کیفیت زندگی را ارتقا داده و افق های جدیدی را برای پژوهشگران و محققین در بخشهای گوناگون فراهم آورد. به همین دلیل لازم است مطابق یک برنامه راهبردی و نظام‌مند نسبت به استفاده از این فناوری در حکمرانی کشور و تنظیم قوانین مرتبط با آن اقدام شود، تا از این فناوری راهبردی برای حکمرانی هوشمند، ارتقا صنایع مختلف، ارتقا کیفیت زندگی مردم عزیز کشورمان و توسعه و ترویج فرهنگ و ارزشهای ایرانی اسلامی بهره گیری شود.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با درک این مهم و به‌ منظور بهره گیری هر چه بیشتر از این فناوری نوظهور در راستای اهداف کلان کشور، فعالیتهای بسیاری را در برنامه کار خود قرار داده است که از جمله می توان به تأسیس «مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی» در «پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات» اشاره کرد. اهداف و برنامه های وزارت ارتباطات برپایه استقرار مرجعیت تنظیم‌گری، توسعه زیرساخت‌ها، منابع، کاربردها و خدمات و گسترش نوآوری در حوزه هوش مصنوعی با همکاری سایر بخش ها و بویژه دانشگاه ها استوار بوده است. از اقدامات موثر و شاخص انجام شده در این وزارت می توان به «تدوین نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی» اشاره نمود که در آن، الزامات و توانمندسازهای اصلی توسعه هوش مصنوعی و کاربردهای اولویت دار این فناوری در کشور بررسی و استخراج شده‌اند. نتایج این اقدامات در بخشهای مختلف کشور و از آن جمله در «سند راهبردی هوش مصنوعی در کشور» مورد بهره برداری قرار گرفته است .

در انتها، ضمن تقدیر از فعالیت های دانشگاه علم و صنعت در راستای توسعه بهره برداری از فناوری هوش مصنوعی در کشور و از آن جمله برگزاری این همایش، آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای حمایت از فعالیت‌های دانشگاهیان، متخصصان و نخبگان در حوزه هوش مصنوعی و در راستای توسعه این فناوری‌ نوظهور و کاربردی در کشور، به منظور گام برداشتن در مسیر مطالبه رهبر فرزانه انقلاب و توسعه و پیشرفت کشور عزیز ایران، اعلام می‌دارم.

پیام دکترمحمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

بسم الله الرحمن الرحیم

دستیابی ایران اسلامی به فناوری‌های اقتدارآفرین و پیشتازی و خودکفایی کشور، در علوم مرتبط با آن، یکی از مسائل مهمی است که همواره مورد توجه ویژه و تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌مد ظله‌العالی بوده است؛ از این رو با وجود همه سختی‌ها و موانع باید در مسیر تحقق شاخص‌های مدنظر ایشان در زمینه تولید علم و فناوری، تمام تلاش و همت خود را به کارگیریم.

هوش مصنوعی- که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، یک فناوری اثرگذار در اداره آینده دنیا است- سال‌هاست توسط دشمنان ایران اسلامی به عنوان سلاحی خطرناک و با ضریب نفوذ و اثر بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای گوناگون هوش مصنوعی، از تحلیل تصاویر، اصوات و داده‌های متنی گرفته تا صنایع پیشرفته نظامی و ابزارهای جنگ نرم و جنگ شناختی، اهمیت این نکته را بیش از پیش نمایان می‌کند که کشوری که می‌خواهد آزادی، استقلال و تمامیت ارضی خود را حفظ کند باید صاحب این فناوری و مشرف بر راه‌های پیشگیری از سلطه آن بر خود باشد.

از این رو ایران بزرگ و مقتدر نیز نیازمند ترسیم نقشه راه دستیابی به لبه‌های دانش و فناوری‌های حوزه هوش مصنوعی است تا ضمن پیشگیری آسیب از ناحیه دشمنان، تشکیل شبکه علمی اساتید و نخبگان این حوزه و تکمیل زنجیره ارزش مطلوب فناوری‌های راهبردی و تحول‌آفرین، از تحقق زیست بوم متناسب با اقتضائات، آرمان‌ها و اهداف بلند نظام اسلامی اطمینان حاصل کند.

در جایگاه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری همایش «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» و تأسیس «مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران» را گام مهمی در همین راستا می‌دانم و ضمن تقدیر از دبیران علمی و اجرایی و سایر دست‌اندرکاران برگزاری این همایش باشکوه و اعلام حمایت این وزارتخانه از تأسیس آن مرکز؛ به ضرورت توسعه مطالعات بین رشته‌ای و نیز تبیین ظرفیت‌های هوش مصنوعی در همه رشته‌های علمی و نظام نوآوری و فناوری کشور تاکید نموده و از دانشمند ارجمند، جناب آقای دکتر منصور انبیاء، رییس محترم دانشگاه علم و صنعت ایران انتظار دارم از تحقق اهداف و حصول خروجی‌های راهبردی در آن مرکز، حمایت و پشتیبانی ویژه‌ای داشته باشند.

گزارشی از نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» + عکس

تجلیل از خانواده شهید فخری زاده

در ادامه نشست، آیین گرامیداشت مقام علمی دانشمند برجسته حوزه هسته‌ای و دفاعی کشور شهید دکتر محسن فخری‌زاده برگزار شد و از فرزند شهید به نمایندگی از خانواده ایشان با اهدای لوح، تجلیل به عمل آمد.

گزارشی از نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» + عکس

افتتاح مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند

سپس نشان و سایت مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران توسط حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه و مسئولین دانشگاه رونمایی شد.

افتتاح دفتر مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران و رونمایی از طرح درس سرویسی و نیز شاسی رویداد مسأله‌محور هوش مصنوعی، پخش کلیپ مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند و اعلام نام‌گذاری سالن A مجموعه مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی امام رضا (ع) دانشگاه به یاد دانشمند شهید، دکتر محسن فخری‌زاده از دیگر برنامه های نشست تخصصی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده بود.

گزارشی از نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» + عکس

امضای تفاهم نامه

در این نشست، تفاهم‌نامه همکاری در حوزه فناوری‌های دیجیتالی و هوشمندسازی، بین مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری توسط دکتر بهروز مینایی رئیس هیئت امنای مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران و دکتر حسین ملازاده دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به امضا رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد رضا قاسمی IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    لطفا چند نمونه از کارهای مرکز را گزارش دهید