دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین عبادی

حوزه/ معاون پژوهش جامعةالمصطفی هفته پژوهش را آیینه تمام‌نما و ویترینی از رویکردهای دانشی یک مجموعه توصیف کرد و ابراز داشت: جامعة المصطفی به‌عنوان مرکز علمی و آکادمیک در کنار فعالیت‌های آموزشی، با راه‌اندازی گروه‌های علمی تربیتی، سه بعد آموزشی، پژوهشی و تربیتی را با هم ممزوج نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی، معاون پژوهش جامعةالمصطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، به شاخصه‌های هفته پژوهش در جامعةالمصطفی و اهمیت آن اشاره کرد و ابراز داشت: جامعة المصطفی العالمیة از ماه‌های گذشت در صدد برنامه‌ریزی هرچه باشکوه‌تر هفته پژوهش ناظر به تجربیات ارزشمند و بازخوردگیری نقاط قوت و ضعف‌ها است؛ تا دستاوردهای پژوهشی المصطفی در عرصه‌های مختلف حوزه پژوهش را به منصه ظهور بگذاریم.

وی بر حضور و مشارکت تمام مراکز و مجموعه‌های پژوهشی المصطفی در برپایی هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های هفته پژوهش اشاره کرد و ابراز داشت: امیدواریم ضمن هم‌افزایی‌های دانشی و آشنایی با ظرفیت‌ها بتوانیم دستاوردهای فاخری را در عرصه پژوهش رقم بزنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی با بیان این که نمایشگاه متمرکز دستاوردهای پژوهشی المصطفی از روز شنبه ۲۶ آذرماه در مجتمع جامع امام خمینی(ره) برپا شده است، ابراز داشت: در سیاست کلان جامعةالمصطفی و در میان انبوهی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف، پژوهش از جایگاهی خاصی برخوردار است.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی در ادامه هفته پژوهش را آیینه تمام‌نما و ویترینی از رویکردهای دانشی یک مجموعه توصیف کرد و ابراز داشت: جامعة المصطفی به‌عنوان مرکز علمی و آکادمیک در کنار فعالیت‌های آموزشی، با راه‌اندازی گروه‌های علمی تربیتی، سه بعد آموزشی، پژوهشی و تربیتی را با هم ممزوج نموده است.

وی با تأکید بر اینکه بین سه فعالیت آموزشی، پژوهش و تربیتی فرهنگی مرزبندی و جداسازی وجود ندارد و هر سه مدنظر بوده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: کارهای پژوهشی با ایجاد نشاط برای محقق و پژوهشگر، او را در عرصه آموزش موفق‌تر می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی تصریح کرد: باید هم‌زمان با تلاش برای طرح تحول آموزشی، در مسیر ایجاد تحول در پژوهش نیز قدم‌های پایدارتری برداریم؛ ازاین‌رو طرح جامع پژوهش تحت نظارت معاونت پژوهش جامعةالمصطفی آغاز شده که پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی آن را بر عهده گرفته است.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی در ادامه بحث هدف‌گذاری‌های پژوهشی را موردتوجه قرار داد و با بیان این که پرداختن به تحقیقات تخصصی، مهم‌ترین هدف جامعةالمصطفی در حوزه پژوهش است، اظهار داشت: جامعةالمصطفی در کنار تحقیقات عمومی، تحقیقات تخصصی را توسعه داده است؛ در این میان ضمن تأکید بر رویکرد مسئله محوری، مسائل جوامع هدف سرلوحه فعالیت‌ها و رویکردهای پژوهشی قرار می‌گیرد.

وی امکانات استاندارد پژوهشی جامعةالمصطفی از منظر تکنولوژی‌ها، ابرازها و یا مؤلفه‌های نرم‌افزاری را موردتوجه قرار داد و با بیان این که هنوز آن‌گونه که باید نتوانسته‌ایم به قله‌های تکنولوژی پژوهشی دست یابیم، اظهار داشت: جامعةالمصطفی در کنار تقویت مباحث سخت‌افزاری اعم از؛ تکنولوژی‌ها و راه‌اندازی امکانات اولیه، قرائت‌خانه و کتابخانه‌های تخصصی در مباحث نرم‌افزاری همچون؛ برپایی نشست‌های علمی و تخصصی به توفیقات خوبی دست‌یافته، جهت‌دهی تحقیقات پژوهشی را از پراکندگی خارج ساخته است.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی ضمن تأکید بر اهمیت بهبود کمبودها و نواقص پژوهشی مراکز و مجموعه‌های صفی، به برخی برنامه‌ها و رویکردهای پژوهشی جامعةالمصطفی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ارائه تسهیلات پژوهشی و افزایش پایه‌های پژوهشی بر اساس تولیدات دانشی، بخشی از رویکردهایی است که در کنار ارائه کمک‌هزینه‌های هدفمند پژوهشی، در برنامه‌ای فراتر از واحدهای تخصصی عملیاتی می‌شود تا پژوهشگران برتر از این مهم بهره‌مند گردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی در بخش دیگری از سخنان خودگزارشی از سامانه پژوهشی جامعةالمصطفی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: بهره‌برداری از ظرفیت واحدهای تخصصی برای تقویت فعالیت‌های پژوهشی نمایندگی‌های جامعه المصطفی بسیار مهم است.

وی بر اهمیت تقویت رصد فعالیت‌های پژوهشی نمایندگی‌های خارج از کشور جامعةالمصطفی تأکید کرد و ابراز داشت: معاونت پژوهش جامعةالمصطفی در رصد رویکردها و فعالیت‌های پژوهشی نمایندگی‌های داخل کشور، در کنار سرکشی‌های میدانی از مجتمع‌های آموزشی، گزارش‌های حضوری و غیرحضوری مراکز را احصا و آمارهای پژوهشی را جمع‌آوری و در فرایند بررسی و پایش قرار می‌دهد.

 نباید خلاقیّت‌های فردی فدای بروکراسی‌های پژوهشی شود/ رویکرد جامعة المصطفی تقویت و تشویق مدارس  برای نقش‌آفرینی در عرصه پژوهش

معاون پژوهش جامعةالمصطفی در ادامه با تأکید بر اینکه بار اصلی پژوهش در المصطفی به‌عنوان ترویج دهنده کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام و اسلام ناب برای اشراب تشنگان معارف الهی در سراسر گیتی بر دوش اساتید قرار دارد؛ تصریح کرد: بر آنیم تا با همکاری معاونت آموزش جامعةالمصطفی با کاهش بخشی از فعالیت‌های انبوه آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی اساتید را تقویت نماییم؛ برای تقویت رویکردهای پژوهشی طلاب و اساتید بسته‌های پژوهشی ضمن آموزش طراحی شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی افزود: با کمک مؤسسه آموزشی مهارتی بیان که در جامعةالمصطفی مسئولیت آموزش‌های مهارتی را برعهده دارد، آموزش پژوهش را دنبال نموده‌ایم؛ دز گفتگوها و مذاکرات تخصصی آموزش‌های مهارتی بسیار ارزشمندی ناظر به الزامات پژوهشی طراحی و پیش‌بینی‌شده است. در این بسته‌ها طلاب و اساتید معزز بامهارت‌های بیشتری در زمینه پژوهش که فراتر از روش‌های پژوهشی است آشنا می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در توصیه‌ای به پژوهشگران جامعةالمصطفی، با بیان این که پژوهشگران و طلاب المصطفی نباید از خلاقیت‌های فردی غافل بوده، آن را فدای بروکراسی‌های پژوهشی نمایند، اظهار داشت: معاونت پژوهش جامعةالمصطفی به‌منظور تسهیل رویکردهای پژوهشی تا جایی ممکن انعطاف لازم را در بازبینی آئین‌نامه‌ها دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی افزود: معاونت پژوهش جامعةالمصطفی در زمینه برگزاری نشست‌های علمی، برپایی کرسی‌های علمی ترویجی با تفویض قوانین و مسئولیت‌ها، دست پژوهشگران عزیز را بازگذارده تا در مسیر عملیاتی‌سازی سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌های کلان پژوهشی، نقش‌آفرینی داشته باشند.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی در بخش پایانی سخنان خود تقویت و تشویق مدارس پیوسته برای نقش‌آفرینی در عرصه پژوهش را از رویکردهای مهم معاونت پژوهش جامعةالمصطفی توصیف کرد و اذعان داشت: تقویت منابع پژوهشی دوره‌های آموزشی و رشته‌های ارائه شده مدارس بسیار ضروری است و در نمایشگاه متمرکز دستاوردهای پژوهشی المصطفی، غرفه‌های مناسبی برای ارائه دستاوردهای پژوهشی مدارس پیوسته پیش‌بینی‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha