دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مصاحبه

خانم مروّتی پژوهشگر حوزه علمیه خواهران یزد فعالیت پژوهشی را عامل و سبب توسعه مرزهای علم و دانش برشمرد.

خانم حمیده مروّتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد گفت: فعالیت پژوهشی فعالیتی است که در پی مسئله ای که برای انسان پیدا می شود شکل می‌گیرد و نتیجه آن هم تولید علم یا نگاهی جدید به یک مسئله و علم است و در واقع این فعالیت سبب توسعه مرزهای علم خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه انگیزه شما برای ادامه فعالیت های پژوهش چیست؟ بیان کرد: مسئله ای که برای انسان پیش می آید دنبال پاسخ آن مسئله می رود ویژگی او این است که دوست دارد علمش زیاد شود و دوست دارد که مسئله مبهمی برایش باقی نماند و همین انگیزه ای برای هر پژوهشگری است که فعالیت های پژوهشی اش را در راستای فضای علمی که دوست دارد ادامه بدهد و اطلاعات و معلوماتش را از این طریق زیاد کند.

مروتی به موانع راه پژوهشگران پرداخت و اظهار کرد: با توجه به شیوه پژوهش، مانع نیز متفاوت است؛ برای ما که پژوهش هایمان به شکل کتابخانه ای است، با توجه به فضایی که الان وجود دارد و ساختاری که‌ فضای مجازی در اختیار ما قرار داده است، منابع به راحتی در اختیار ما قرار دارد، حالا گاهی به صورت رایگان و گاهی با پرداخت هزینه، در هر صورت به راحتی و بدون بیرون رفتن از منزل نیز دسترسی به کتب امکانپذیر است البته ممکن است بیشتر در کارهای میدانی مشکل پیدا شود چون باید در جامعه‌ بررسی انجام شود، ولی مشکل ما بیشتر در ارائه گزارش پژوهشمان با عنوان مقاله است؛ متأسفانه غالب مجلات علمی پژوهشی معتبر که در حال فعالیت هستند، به گونه ای است که بیشتر مقالات اساتید هیئت علمی را چاپ می کنند و اگر حوزه های علمیه بتوانند سازو کاری داشته باشند که مقالات اساتید آن ها هم چاپ شود این امر بسیار مطلوب است البته خود حوزه های علمیه نیز مجلاتی دارند که مقالات را چاپ می کنند ولی در سامانه رتبه بندی این ها هم باید مدنظر باشند.

وی در پاسخ به راهکارهای ارتقاء انگیزه پژوهشگری در میان طلاب، تصریح کرد: لازمه ارتقای انگیزه طلاب، یکی اینکه منابع در دسترشان باشد و برای این مهم کتابخانه های مجازی را یاد بگیرند و اینکه اساتید بتوانند ساعتی را در حوزه حضور داشته باشند و کار پژوهشی و علمی انجام دهند. همچنین اگر طلبه روش مقاله نویسی را یاد بگیرد و قبل از آن خواننده خوبی باشد و مطالعه داشته باشد، در انگیزه پژوهشگری موثر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha