شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با گروه تئاتر هنر مقدس

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با بیان اینکه انتظار ما از بانوان پیشرو در عرصه هنرهای اسلامی این است که یک مجموعه پیشران باشند، گفت: در زمانه جهاد تبیین و جنگ تبلیغاتی با مؤثرترین روش‌ها که هنر باشد، می‌شود با جامعه حرف زد و مضامین مهم و بلند زندگی‌ساز و جامعه‌پرداز را با مردم در میان گذاشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سومین نشست از سلسله نشست‌های بانوان پیشرو، این بار با دعوت از گروه تئاتر «هنر مقدس» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، در محل این سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با بیان اینکه شما بانوان هنرمند، یک مجموعه پیشرو هستید، گفت: انتظار ما از شما این است که یک مجموعه پیشران باشید. از پیشرویی تا پیشرانی راه زیادی نیست، اما مسیر سختی در پیش است. برای پیشران بودن، حرکت ایجاد کردن و بسنده نکردن به یک گروه پیشرو، خط‌شکن و موفق می‌توان از مسیر آموزش که مثل چشمه به این رودخانه ورودی دارد، استفاده کرد.

وی اظهار کرد: باید مجموعه‌ها و افرادی که قرابت‌هایی با مجموعه شما دارند، ولو اینکه در مسیر آموزش شما رشد نکرده‌اند، اما نسبت‌هایی بین شما وجود دارد را جذب کنید تا در گام‌های بعدی شبکه‌ای از بانوان هنرمند و مجموعه‌های مرتبط ایجاد شوند که بیش از پیش به هم مدد برسانند و به جریان گسترده اجتماعی جذاب تبدیل شوند که در این صورت حتماً مخاطب بین‌المللی خواهد داشت.

قمی با تأکید بر لزوم رقم زدن یک جریان گسترده اجتماعی و اکوسیستم در عرصه هنر اسلامی، افزود: نمایش فاطمه(س) کار بزرگی است، ولی اگر این کار یک اکوسیستم شد، آن‌وقت این اقدام فراتر از یک فعالیت فصلی خواهد بود.

وی عنوان کرد: در زمانه جهاد تبیین و جنگ تبلیغاتی با روش‌های مؤثر و موثرترین روش‌ها که هنر باشد، می‌شود با جامعه حرف زد و مضامین مهم و بلند زندگی‌ساز و جامعه‌پرداز را با مردم در میان گذاشت. به مرور وقتی پدیده‌ای فراگیر شود، مسیرها نیز هموار می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خطاب به این گروه بانوان هنرمند گفت: چه بخواهید و چه نخواهید، مسئولیت پیشران بودن بر عهده شما قرار دارد. یک مسیری باید باز کنید که افراد در این مسیر قرار بگیرند، جای زیست برای جامعه باشد و عامل مشخص و ممیزه جامعه ایرانی شمرده شود که در آن هنر پاک مکتبی و مؤثر با مخاطب قابل اعتنا وجود دارد و رو به رشد است، البته بخشی از آن به حمایت سازمان‌ها و نهادها منوط است که باید صورت پذیرد و ما به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی همکاری‌های لازم را خواهیم داشت.

عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی هم تئاتر «فاطمه (س)» را کار ارزشمند و اتفاق رو به جلویی دانست و با بیان اینکه اصل این فعالیت هنری، یک جنس کار تبلیغی متفاوتی را در فضای بانوان پیش می‌برد، گفت: اتفاق مهمی که در سازمان تبلیغات اسلامی به دنبالش هستیم، یافتن مجموعه ظرفیت‌هایی است که به نوعی در این مسیر تبلیغی راه خود را پیدا کرده‌اند و در صدد هستیم با این مجموعه‌ها به هم‌افزایی برسیم.

وی با بیان اینکه در مسیر جهاد تبیین به ضرورت شکل‌گیری شبکه تبلیغ مردمی رسیده‌ایم، اظهار کرد: واقعیت این است که امروز شکل سابق تبلیغ کم کارآمد شده و اتفاق مهمی که شاید هر بانوی متعهد و دینداری به نوعی می‌تواند در فرصت‌های زندگی خود رقم بزند، شکل تبلیغ مردمی در محیط پیرامون در ارتباط با فامیل و همسایگان و دوستان است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امروز باید در بستر واقعیت زندگی افراد به دنبال پیدا کردن فرصت‌های تبلیغی باشیم و این ظرفیت در زندگی بانوان مذهبی وجود دارد. از بین بانوان و آقایان نیز می‌توانیم بگوییم که بانوان نسبت به این مسأله اولی‌تر هستند، زیرا در تبلیغ بیشتر از اینکه نگرش را باید هدف بگیرید، باید عاطفه را مد نظر قرار دهید و ایجاد پیوند و تعلق کنید و این از جنس مدیریت عواطف زنانه است.

وی بیان کرد: یکی از مباحث کلیدی، معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) به درستی است که اکسیرهای مورد نیاز جامعه از چند منظر محسوب می‌شود. یکی از منظر نیاز جامعه در حوزه بانوان است که اتفاقاً در این حوزه، حرف برتر داریم که در ارائه آن کم گذاشته‌ایم و نقطه تعالی این حرف، ترسیم شخصیت مبارک حضرت زهرا(س) در عرصه‌های مختلف است.

سعیدی‌نژاد گفت: موضوع دیگر این است که جنس جهاد تبیین زنانه را باید در جامعه تعریف کنیم. معمول مدل‌های کنشگری جهادی این است که گروه‌های جهادی فضاهای عمرانی را شکل دهند که جنس حرکت‌های انقلابی مردانه است. جنس جهاد تبیین زنانه مبتنی بر فطرت زنانه است که در مدل تبلیغی حضرت زهرا(س) می‌توانیم دنبال کنیم.

وی افزود: نکته سوم این‌که حضرت زهرا(س) می‌خواهد رسالت تبلیغی عموم زنان جامعه را به ما متذکر شود. امروز یکی از مشکلات این است که بانوان مذهبی در انفعال به سر می‌برند. اگر می‌گوییم حضرت زهرا(س) الگویی برای همه ماست، باید اصل قیام و جهاد تبیین زنانه را از حضرت زهرا(س) بیاموزیم.

سعیدی‌نژاد معتقد است، امروز اگر به صورت جدی دغدغه گسست‌های اجتماعی را داریم که از سوی دشمن صورت می‌پذیرد، آنکه می تواند این پیوند را برقرار کند، جامعه بانوان است.

وی بیان کرد: در سازمان تبلیغات اسلامی یکی از رویکردها و طرح ها، طرحی با عنوان «خانه مادری» است که زنان می‌توانند با جدی گرفتن محوریت نقش خود در خانواده با رویکرد مادری که هم در خانواده و هم اجتماع معنا دارد به تأسی از حضرت زهرا(س) این مفهوم را در جامعه پیگیری کنند و به نوعی موجب تقویت اتصال و ارتباطات اجتماعی شوند.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: امروز هرچه از حضرت زهرا(س) بگوییم، کم گفته‌ایم و البته باید روایت درست بگوییم. متأسفانه معمولاً به حداقل‌ها و جنبه‌های سلبی زندگی ایشان پرداخته‌ایم در حالی که زندگی ایشان پر از ایجاد و حرکت‌های مؤثر است که حرف‌های شنیدنی و مورد نیاز برای جامعه ما دارد، لذا فعالیت شما در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی به نوعی جهاد تبیین و بلکه بیش از جهاد تبیین است به این معنا که اگر تاکنون وظیفه تبیین داشته‌اید از این به بعد وظیفه اقامه تبیین دارید. امروز کاری که در هنر انجام می‌دهید باید در این جهت باشد که کمک کنید دیگران برای جهاد تبیین قیام کنند.

مریم شعبانی، مسئول گروه تئاتر هنر مقدس معتقد است مهمترین چالش بانوان که در حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی فعالیت می‌کنند این است که زیرساخت لازم برای فعالیت این بانوان در جامعه وجود ندارد و عدم وجود این زیرساخت‌ها باعث می‌شود، بسیاری از بانوان و مادرها علی‌رغم انگیزه و توانمندی که دارند نتوانند در فعالیت‌های اجتماعی حضور مؤثر داشته باشند و اگر بدین شکل ادامه پیدا کند، جامعه عظیمی از مخاطبان زن را از دست خواهیم.

زن ایرانی باید به اسلحه هنر مجهز باشد

وی با بیان اینکه ما همچنان در جنگ و میدان مبارزه با دشمن قرار داریم و هنر، اسلحه خاصی است که زن هنرمند ایرانی باید به این اسلحه مجهز باشد، اظهار کرد: از جمله اقداماتی که در حیطه فعالیت خود برای رفع چالش حضور بانوان در عرصه هنر انجام دادیم این بود که مکانی برای نگهداری فرزندان مادرانی که برای مشاهده تئاتر حضور پیدا می‌کردند اختصاص دادیم، همچنین این امکان ایجاد شد که گروه بانوان، تئاتر را مورد بازبینی قرار دهند و درواقع این بخش در اداره هنرهای نمایشی ایجاد شد.

شعبانی با معرفی گروه تئاتر هنر مقدس به عنوان گروه تئاتر حرفه ای و دارای گیشه برای بانوان افزود: خوشبختانه تئاتر فاطمه(س) مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و ما توانستیم مخاطب خود را بشناسیم. تاکنون ۵۰۰ اجرای تئاتر و بیش از ۲۰ نمایشنامه با مضامین زنان جریان‌ساز و تاریخ‌ساز، داستان‌های دراماتیک و ... داشته‌ایم و نقش‌ها تماماً زنانه است. مخصوصاً سعی کرده‌ایم داستان‌ها، جامعه دانشجو و دانش‌آموز را در برگیرد.

وی با تأکید بر اینکه جای دارد حضرت زهرا(س) را به عنوان برترین الگو معرفی کنیم، گفت: در این زمینه تلاش کردیم توان هنری گروه را تقویت کنیم به همین منظور کارگاه‌های هنری برگزار کردیم، بیش از سه سال پژوهش انجام دادیم و طراحی لباس و فرم متناسب با این موضوع که وزین باشد، صورت گرفت و در نهایت پس از ۴۰ روز تمرین و کارورزی، نمایش فاطمه(س) روی صحنه رفت.

زینب یزدانی، مدیر تولید گروه تئاتر هنر مقدس به دغدغه‌ خود در زمینه حضور بانوان در عرصه هنرهای نمایشی اشاره کرد و گفت: متأسفانه از رویدادهای ویژه زنانه غفلت کردیم که اگر به این موضوع بها می‌دادیم به انسداد گفتمان دچار نمی‌شدیم. «هنر مقدس» از جمله فضاهایی است که باید هزاران مورد از آن وجود داشت.

وی با بیان اینکه عرصه هنر، عرصه نمایشگری است که با فطرت زنان سازکار است، اظهار کرد: ما در ایجاد جامعه هنری اسلامی غفلت کرده‌ایم و نگفته‌ایم زن باید در هنر چگونه ایفای نقش کند و گاهی خط قرمزها را این‌قدر جلو آوردیم که فقط خیال خود را راحت کنیم در حالی که اگر بستر صحیحی برای ظهور و بروز این هنر اتفاق نیافتد با آسیب مواجه می‌شود.

یزدانی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه ما در بحث زن، پیشرو هستیم، عنوان کرد: ما این‌قدر محتوای والا در حوزه بانوان داریم که روی زمین مانده و از زبان هنر به آن نپرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه شعار ما «هنر قدسی زنان برای تمام جهان» است، افزود: در نمایش فاطمه(س) در حد بضاعت در این عرصه ورود کرده‌ایم. ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که شخصیت حضرت زهرا(س) را به جهان اسلام معرفی کنیم و بعد تصمیم گرفتیم حرف خود را به دنیا برسانیم و اکنون اعلام می کنیم که آمادگی این را داریم که به‌عنوان بانوان تبلیغی اسلام در دنیا حضور پیدا کنیم.

مدیر تولید تئاتر «هنر مقدس» با تأکید بر اینکه این فضاها در اصل روحیه امید و توانمندی در بانوان مذهبی ایجاد می‌کند، گفت: موضوع حائز اهمیت، بحث اتحاد گروه‌هاست که در ۱۰ سال گذشته، رشد گروه‌های هنری بانوان را داشته‌ایم و با حمایت نهادهایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی این اتحاد مستحکم‌تر می‌شود.

در ادامه هریک از اعضای گروه تئاتر هنر مقدس به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در عرصه هنرهای نمایشی ـ اسلامی خصوصاً در حوزه بانوان پرداختند که بخشی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

ـ بستری برای هنرهای نمایشی باید تعریف شود.

ـ از شهرهای دیگر برای اجرای تئاتر استقبال می‌شود اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، نمی‌توانیم در آنجا اجرا داشته باشیم.

ـ استعدادهایی در زمینه هنرهای نمایشی وجود دارد که در مسیر درست قرار نمی‌گیرند و متأسفانه منحرف می‌شوند.

ـ آموزش مجازی در قالب باشگاه مجازی هنر مخصوصا برای نوجوانان باید در نظر گرفته شود.

ـ با کمبود استاد برجسته در حوزه هنرهای نمایشی مواجهیم که از نظر دیدگاه و جهان‌بینی بتوانیم به وی اعتماد کنیم و نوجوان خود را به او بسپاریم.

ـ نگاه ما در دوره‌های آموزشی باید خروجی‌محور باشد و دوره‌ها صرف آموزش دیدن نباشد و باید برای هر هنرجو برنامه طولانی‌مدت داشته باشیم.

ـ افق بلندمدت برای تأسیس مدرسه تئاتر بانوان داریم که بتواند بستر امن برای بانوان هنرمند مسلمان باشد.

ـ لزوم اعتماد به بانوان هنرمند و قرار دادن امکانات لازم در اختیار آنها از جمله در اختیار قراردادن اتاق فرمان

ـ به شبکه بانوان دغدغه‌مند فرهنگی نیازمند هستیم تا بتوانیم اهداف فرهنگی خود را پیش ببریم

ـ جای آموزشگاه‌ها و مدارس تئاتر سالم خالیست.

ـ سرمایه‌گذاری برای مدارس تئاتر صورت پذیرد تا بتوانیم مبانی ویژه خود را در عرصه هنر تولید کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha