چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
جلسه طلاب کرجی مقیم قم

حوزه/ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در دورانی که کشور شدیدا نیازمند ساخت مسکن بود، متأسفانه با وزیری مواجه بودیم که عدم ساخت مسکن را افتخاری برای خود ذکر می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر عباسی، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در جمع طلاب و فضلای کرجی مقیم قم، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها، به مباحث حوزه قانون‌گذاری در کشور و تبعات آن در سطوح مختلف ملی و استانی اشاره کرد و ابراز داشت: نمایندگان مجلس دو وظیفه اساسی و مهم قانون گذاری و نظارت بر قوانین را بر عهده دارند که متاسفانه در هر دو قسمت با کوتاهی هایی روبرو هستیم.

وی ضمن تأکید بر اهمیت تدوین برنامه‌های عملیاتی در برطرف سازی مشکلات کشور، به فرازهایی از منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: یکی از تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب موضوع جمعیت و جوانی جمعیت است؛ متأسفانه در گذشته کارشناسان در بیان نظراتی بهترین راهکار مقابله با سیل عظیم زاد و ولد در کشور را کنترل آن دانسته و سیاست غلط کاهش جمعیت را عملیاتی کردند.

نماینده مردم کرج در مجلس بر هم خوردن نسبت‌های جمعیتی و کاهش جمعیت خانوارها را از نخستین چالش‌های کاهش جمعیت در کشور برشمرد و ابراز داشت: بحث حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از مهمترین راهبردهای حال حاضر، برای مقابله با چالش طرح های و برنامه های غلط گذشته شد.

دکتر عباسی با بیان این که اگر مؤلفه های جمعیتی بدین منوال ادامه یابد، در سال های پیش رو ایران به کشوری با جمعیت پیر تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: مسکن، اشتغال و ارائه حمایت های هدفمند، از جمله رویکردهایی بود که در قانون جوانی جمعیت تأثیرات ارزشمندی را در پی داشته است.

وی با تأکید بر این که برای شغل و مسکن جمعیتی که افزایش پیدا می کند، باید برنامه های راهبردی ترسیم کنیم، اظهار داشت: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در راستای حمایت از خوداشتغالی ها تصویب شد. در حالی که پیش از این برخی از مجوزهای کسب و کار با مبالغ میلیاردی و به صورت غیر قانونی خرید و فروش می‌شد.

نماینده مردم کرج در مجلس با تاکید بر این که ۹۵ درصد مجوزهای اعطایی کشور صرفا نیازمند اطلاع رسانی برای نظارت‌های بعدی است، اظهار داشت: متاسفانه در رویکردهای پیشین، برای مواجهه قانونی با ۵ درصد مجوزهایی که نیازمند اخذ مجوز است، ۹۵ درصد مجوزها را در گیر و دار فرایندهای اداری ذبح می‌کردیم.

دکتر عباسی با اشاره به این که در مقابل قانون تسهیل صدور مجوزها برخی از کسب و کار به بهانه اشباع بازار به دنبال حفظ رانت و انحصار اداری خود بودند، اظهار داشت: در دورانی که کشور شدیدا نیازمند ساخت مسکن بود، متأسفانه با وزیری مواجه بودیم که عدم ساخت مسکن را افتخاری برای خود ذکر می‌کرد. با رویکرد اتخاذی دولت قبل، در عین ایجاد آشفتگی در بازار تولید و خرید و فروش مسکن، در عرصه رهن و اجاره مسکن نیز با مشکلات فراوانی روبرو شدیم.

وی در ادامه گزارش از نهضت ملی ساخت مسکن ارائه کرد و با بیان این که اراضی بیش از ۲.۵ میلیون مسکن مشخص شده است، خاطرنشان ساخت: هم اکنون در کشور در حدود ۸ میلیون خانوار مستاجر داریم؛ این در حالی است که از سوی دیگر با ۲.۵ میلیون واحد خالی مواجه هستیم.

بعضی وزرا عدم ساخت مسکن را افتخار می دانستند/ ۸ میلیون خانوار مستأجر در کشور داریم

نماینده مردم کرج در مجلس بر اهمیت فعال سازی ظرفیت دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی و تاثیرات برنامه‌های قانون جهش تولید دانش بنیاد تأکید کرد و ابراز داشت: در حوزه جمعیت، اشتغال و عرصه دانش بنیان، اقدامات ارزشمندی طراحی و در فرایند عملیاتی سازی قرار گرفته است.

دکتر عباسی در بخش دیگری از این جلسه با تاکید بر این که در فتنه اخیر نیروی انتظامی واقعا مظلوم واقع شد، اظهار داشت: نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی کشور در مواجهه با فتنه اخیر که می رفت تا جنگ احزاب را رقم بزند، رویکرد هوشمندانه و فعالی را در پیش گرفتند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه در کشور با تضادهای برنامه‌ای مواجه هستیم و دولت‌ها هر کدام رویه و رویکرد خاص و بعضا متضادی با برنامه های پیشین را به کار می‌گیرند.

وی به برخی از اقدامات مجلس در موضوع تغذیه و محصولات تراریخته اشاره کرد و با بیان این که برخی از قوانین نیم بند، آسیب هایی را در حوزه اجرا ایجاد نموده است، اظهار داشت: قانون ملی ایمنی زیستی مجلس شورای اسلامی، از مهمترین طرح های اصلاحی است که بخش قایل توجهی از آن برای ارائه در صحن مجلس آماده شده است.

نماینده مردم کرج در مجلس به برخی از ترک فعل دستگاه ها در عمل به قانون و پیگیری مجلس شورای اسلامی در ارجاع پرونده های ویژه به قوه قضائیه اشاره کرد و ابراز داشت: قانون حفظ نباتات متعلق به قانون سال ۱۳۴۰ بود که با همکاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بخش قابل توجهی از فرایند اصلاح آن انجام و در فرایند ارائه و طرح در صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

دکتر عباسی قانون تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی را از دیگر محورهای فعالیت کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دانست و اذعان داشت: پس از تشکیل استان البرز، به طور میانگین سالانه کمی بیش از ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت این استان افزوده شده است؛ این در حالی است که زیرساخت هایی که برای استان البرز آماده می شود، متناسب با نیاز جمعیتی استان نیست.

دکتر عباسی با بیان این که سرانه بهداشتی و حوزه درمان استان البرز از دو سال گذشته با رشد قابل توجهی روبرو است، اظهار داشت: در صورت اتمام طرح های درمانی و تاسیس بیمارستان‌های در دست اقدام، سرانه بیمارستانی و تخت بیمارستانی استان البرز، به میانگین سرانه کشور نزدیک خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود در اشاره به نابسمانی های ارزی اخیر کشور، تصریح کرد: متأسفانه مسکن، خودرو و ارز به جای کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است.

در بخش دیگری از این جلسه طلاب نظرات، دیدگاه ها، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha