دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رجبی

حوزه/عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اگر بخواهیم از جامعه خود صیانت کنیم و فرهنگ انقلاب را به جامعه بشری انتقال دهیم و اگر بخواهیم حکمرانی مردمی در سطح جهان حکمفرما شود، باید بر مساله معنویت و اخلاق تکیه خاص داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی در دومین روز از هفدهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی با موضوع نقش معنویت و اخلاق در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به ایراد سخنرانی پرداخت و با تاکید بر اهمیت و جایگاه اخلاق و معنویت در اسلام اظهار داشت: اگر بخواهم تمامی ویژگیهای اسلام را در یک مطلب خلاصه کنیم، مساله اخلاق و معنویت است، در تمامی ویژگیهایی که خداوند برای پیامبر یاد میکند خاصترین و مهمترین آنها اخلاق و معنویت است و از حضرت با خلق عظیم یاد می‌کند.

وی گفت : باید فرهنگی که مایه حیات و آبروی جامعه است آغشته و عجین با معنویت و اخلاق باشد و رهبر آن جامعه نیز خود باید سمبل اخلاق باشند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی( ره )گفت: اگر ما بخواهیم از جامعه خود صیانت کنیم و فرهنگ انقلاب را به جامعه بشری انتقال دهیم و اگر بخواهیم حکمرانی مردمی در سطح جهان حکمفرما شود، باید بر مساله معنویت و اخلاق تکیه خاص داشته باشیم.

وی ادامه داد: اولین مولفه در این مسیر این است که نسل جوان را به صحنه بیاوریم چون‌که در بین همه ی سطوح و اقشار جامعه، قشر جوان مورد عنایت و دارای ویژگیهای خاص است و در بیانیه گام دوم نیز مخاطب اصلی جوانان هستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه اظهار کرد: مرحوم آیت الله مصباح بر تربیت عمیق اسلامی جوانان، تاکید فوق العاده ای داشتند. و طرح ولایتی که ایشان دنبال میکردند در همین راستا بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: فرهنگ اسلامی ناب مملو از آموزه های اخلاقی و معنوی است که می‌بایست شناخته شده و با روش ها و قالبهای عاطفی که متناسب سازی شده است به جوانان منتقل شود

وی ادامه داد: یکی از شگردهای دشمنان برای ضربه زدن به اسلام، تاکید و برجسته سازی احکام جزایی اسلام و تهی نشان دادن فرهنگ اسلام از آموزه های اخلاقی و عاطفی است.

آیت الله رجبی در بیان شیوه انتقال مفاهیم اسلام ناب به جوانان و سایر اقشار جامعه اظهار داشت: قران روی فکر و تامل تاکید زیادی دارد و یکی از نام های قرآن برهان است، یعنی استدلال عقلانی، همه کلام اولیاء زیبا است باید در شیوه عرضه آن ، زیبایی را لحاظ کرده و به روش جذاب و استدلال عقلانی منتقل نماییم.

وی افزود:برای جذب جوانان، زیبایی و حسنی که در سیره و کلام ائمه معصومین( ع )هست، باید برجسته سازی شود اگر می بینیم نتوانستیم در این زمینه موفق باشیم، به دلیل ناکامی ما در برجسته سازی محاسن قول انبیا و اولیا بوده است.

آیت الله رجبی در پایان با ذکر بعضی از ویژگیهای اخلاقی و معنوی مرحوم آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت:ایشان تاکید زیادی بر اخلاص در کارها داشتند و مرتب می گفتند کار را برای خدا انجام دهید. باید تلاش کنیم همه کارهای ما برای رضای خدا باشد. مخصوصا فعالین فرهنگی خیلی می بایست مواظب حیله های شیطان باشند چرا که شیطان در باطل کردن کارهای فرهنگی طمع زیاد دارد

وی در پایان با اشاره با آثار معنوی توسل به ائمه اطهار علیهم السلام گفت : آیت الله مصباح می گفتند هر کاری که می‌خواهید انجام دهید یک توسل به ائمه انجام دهید. خداوند تعالی اراده کرده است تمامی فیوضات را از طریق اهل بیت علیهم السلام عنایت نماید. تاکید می کنم مطمئن ترین و مفید ترین روش برای رسیدن به خواسته ها، توسل به ائمه است. چون ایشان به اندازه کرم و بزرگواری خود عطا می کنند. نه به اندازه توسل ما.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha