جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زن

در نشست مجازی با موضوع «نگاه های جهانی به هویت زن ایرانی در عصر حاضر» دیدگاه های اندیشمندان مطرح غربی درباره جایگاه زن مطرح و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست مجازی با موضوع "نگاه های جهانی به هویت زن ایرانی در عصر حاضر" با همکاری گروه طریق الرشد که شامل مدارس علمیه صالحیه، کریمه اهلبیت، زینب شاهد، نورالزهرا، راه زینب، نورالاصفیا، مشکات اندیشه و سیدة النساء ( سلام الله علیهم اجمعین) استان تهران برگزار شد.

زن ایرانی در حال رشد و شکوفایی است

در این نشست خانم مینایی پور، استاد حوزه خواهران و مبلغ بین المللی افزود: دیدگاه های که در مورد زن ایرانی در مجامع بین المللی وجود دارد و از دو مقوله نشأت گرفته است، یک دیدگاه عرفی و دیگری دیدگاه علمی است.

و با اشاره به دیدگاه علمی و جایگاه، حضور و فعالیت زنان گفت: وقتی به دیدگاه علمی و فعالیت اجتماعی و نیز جایگاه علمی زنان در عرصه جهانی و نقش آفرینی در صحنه های حساس کشور از جمله اقتصادی و بین المللی و تمام عرصه ها در مجامع علمی نگاه کنیم این طور بیان می‌شود که زن ایرانی در حال رشد و شکوفایی است و نمود آن به صورت عام در سطح جامعه و مجامع بین المللی مطرح است.

استاد حوزه خواهران جایگاه عرفی زن را اینگونه تشریح کرد: بحث دوم در دیدگاه عرف و عام است که هم از منظر داخلی و هم خارجی به آن اشاره می شود. از منظر داخلی وقتی به این قضیه نگاه می شود به این نتیجه میرسیم که با وجود این که زن ایرانی نسبت به سالهای گذشته جایگاه خوبی را پیدا کرده است اما خود انگاره و هویت بخشی برای او ایجاد نشده است و نتوانسته است به خود انگاره مثبت در زندگی دست یابد، و احساس کند که پیشرفت کرده است

وی با اشاره به جایگاه بین المللی زنان افزود: در محیط بین الملل کسانی وارد شدند و به مباحثی از جمله جایگاه زنان در جامعه ایران پرداخته اند که در هیچ جای دنیا صاحب نظر نیستند در حالی که باید زن ایرانی را با ویژگی هایی که حقیقتاً در مجامع علمی و پژوهشی شناخته می شود بشناسیم.

نگاه اندیشمندان و جوامع غربی به جایگاه زن

در ادامه این نشست خانم فلاح تفتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به نگاه اندیشمندان و جوامع غربی به جایگاه زن پرداخت و تشریح کرد: اگر با دیدگاه های این اندیشمندان آشنا شویم بهتر است، تا اینکه بخواهیم این نظرات را تفسیر کنیم.

سقراط فیلسوف بزرگ یونانی قرن پنجم می گوید: «وجود زن منشاء بزرگترین انحطاط بشری است.»

ارسطو فیلسوف یونانی قرن ۴ می‌گویند: «زن چیزی نیست مگر مرد ناکام خطای طبیعت و حاصل نقص در آفرینش.»

فیثاغورث دانشمند یونانی می گوید: «اصل خوبی وجود داشته و نظم و نور و مرد را به وجود آورده و نیز اصل بعد که آشوب و تیرگی و زن را آفرید.»

منتسکیو از رهبران آزادی اندیشه فرانسه می گوید: «زن ها در زندگی خانوادگی باید تابعی از مرد باشند و بر خلاف عقل و طبیعت است که زنها ارباب خانواده باشند .»

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در کنار این دیدگاه دانشمندان غربی قرن بیستم و دیدگاه های فمینیستی را هم باید بدان بپردازیم. همچنین یکسری مثل هایی در جوامع غیر ایرانی پیرامون زنان وجود دارد که اینها جزء مثل هایی هست که در محاورات جوامع غربی استفاده می شود:

در قرن ۱۸ شوپنهاور فیلسوف آلمانی می‌گویند: «زن حیوانی با گیسوانی بلند و افساری کوتاه است.»

فلاح تفتی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) بهترین فرزندان را دختران خطاب می کنند و دختران را حسنه می شمارند و حضرت زهرا (س) که به عنوان الگوی تمام زنان محسوب شدند را پیامبر پیش پای ایشان قیام می کردند و می فرمودند:« فداها ابوها» این در واقع اهمیت زن در نگاه دینی است همچنین سوره کوثر که در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شده است.

استاد حوزه خواهران افزود: زن ایرانی مانند بانو مجتهده امین اصفهانی از زنان معاصر که صاحب کرسی تدریس در حوزه فلسفه و تفسیر و فقه بوده‌اند و از علمای بزرگی مانند آیت الله مرعشی نجفی و علامه امینی صاحب کتاب الغدیر اجازه روایت داشتند. اجازه روایت یک مسئله بسیار مهمی است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: در اسلام حضور زن در عرصه های سیاسی و اجتماعی تثبیت شده است، حتی در قرآن کریم پیرامون مالکیت زن و بیعت زنان و حضور اجتماعی ایشان آیات قرآنی وارد شده است.

تصویر زن فرهیخته ایرانی و اسلامی بازنمایی شود

در ادامه این میزگرد خانم غازی اصفهانی با اشاره به شرایط کنونی و کنشگری زنان در عرصه فضای مجازی اینکه الگوی کنشگری زن مسلمان ایرانی در این فضا باید به چه صورت باشد گفت: امروزه ظهور رسانه ها، فناوری های ارتباطی مثل اینترنت و شبکه های اجتماعی باعث تغییرات بسیار قابل توجهی در هویت انسان ها از جمله مردم کشور ایران شده است. آماری که در این زمینه وجود دارد نشان می‌دهد که بسیاری از اقشار مردم از جمله زنان در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی حضور دارند.

وی در ادامه دو رویکرد را مورد بررسی قرار داد اولین رویکرد را اینگونه تشریح کرد: یک رویکرد بیان می‌کند که اینترنت فقط یک مکانیزم انتشار اطلاعات در سطح جهانی و یک ابزار است که کاربران را پیش می‌برد و یکسری اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

غازی اصفهانی رویکرد دوم را نیز شرح داد: رویکرد دوم میگوید اینترنت معادل مفاهیمی مانند مشارکت و سهیم شدن، اجتماع، انجمن و رسیدن به باور های مشترک است. ما از اینترنت و فضای مجازی انتظاری بیش از انتقال پیام داریم طبق این رویکرد پویش های اجتماعی و فرهنگی در فضای سایبر حوزه ممکنات محض است.

وی با اشاره به عرصه های کنشگری و باز نمایی مقام زن در سطح بین الملل گفت: در داخل ایران نگاه غالب زنان ایرانی آنچنان رضایت‌بخش نیست؛ متاسفانه در عرصه فضای مجازی و بین المللی زنان مبلغی که بتوانند تصویری از یک زن فرهیخته ایرانی و اسلامی را بازنمایی کنند کم داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha