سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/مراسم شب شهادت حضرت زهرا س هیئت فدائیان حسین اصفهان

حوزه / کارشناس دینی گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه می‌فرمایند "خدایا غنا و قناعت به من بده"، یعنی دست جلوی دیگران دراز نکنیم و هم چنین قناعت داشته باشیم و حرص نورزیم، چرا که حرص انسان را پست می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا امشب در مراسم فاطمیه فدائیان حسین(ع) اصفهان ضمن تشریح و تبیین فرازهایی از دعای بیستم صحیفه سجادیه امام سجاد(ع)، اظهار داشت: حضرت در قسمتی از دعا فرموده‌اند "خدایا فراغتی در ایام به من بده که کارهای من در دنیا بر اساس آن چیزی باشد که من را برای آن خلق کرده‌ای".

وی افزود: خداوند ما را برای بندگی خود خلق کرده است "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ"، خداوند ما را ویژه خلق کرده و برای بندگی خود امتیاز ویژه داده است و در این راستا امیرالمومنین(ع) نیز می‌فرمایند "فکر می‌کنید یک جرم کوچک بی‌مقداری هستید، در حالی که عالم بزرگی در انسان نهفته است"، بنابراین انسان، برای عبادت خدا است.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه در عبارت "الا لیعبدون" لام، تعلیل است و برای بندگی به کار رفته است، گفت: بر همین اساس هر کاری غیر از بندگی انجام شود بنا بر " أَسْرَفُوا عَلَیٰ أَنْفُسِکمْ"، اسراف است.

وی اضافه کرد: در فراز دیگر دعای بیستم صحیفه سجادیه آمده است "خدایا غنا و قناعت به من بده"، یعنی دست جلوی دیگران دراز نکنیم و هم چنین قناعت داشته باشیم و حرص نورزیم، چرا که حرص انسان را پست می‌کند.

حجت الاسلام سعیدی آریا با تأکید بر سیره عملی رسول خدا(ص) در قناعت، تصریح کرد: پیغمبر سنگ به شکم بست و به دشمنان گفت "لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ" نسبت به چیزی که می‌پرستید، تعبد ندارم و حاضر هستم در شعب ابی طالب باشم و سنگ به شکم ببندم اما زیر بار زور نروم.

وی با اشاره به بخش دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه، نظر بازی نسبت به زندگی دیگران را مذموم عنوان کرد و افزود: حضرت سجاد(ع) می‌فرماید: "خدایا گرفتار نظر در زندگی دیگران نباشم" هم چنان که یکی از گرفتاری‌ها این است که انسان دائم به وضعیت مالی و اجتماعی دیگران نگاه کند.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، فتنه نظر و چشم هم چشمی انسان را می‌گیرد، البته اهل بیت(ع) آموزش نیز داده‌اند، که در مسائل مادی پایین دست خود را نگاه کنید و در مسائل معنوی به بالادست خود توجه کنید و به این وسیله است که انسان شاکر می‌شود.

وی یکی از خطوات شیطان را در مسئله عبادت بیان کرد و گفت: روایتی از امام صادق(ع) داریم که در مسائل معنوی از خطوات سنگین شیطان، قناعت در عبادت است، که به آن قناعت مذموم گفته می‌شود و شیطان کاری می‌کند که قناعت و سیری از عبادت انسان را در برگیرد.

حجت الاسلام سعیدی آریا اظهار داشت: در عبادت باید حریص بود، بر این اساس کلمه حریص یک بار در قرآن آمده است که صفت خود پیامبر(ص) است و می‌فرماید: "حریص علیکم" یعنی برای هدایت و عاقبت به خیری و برای فلاح و رستگاری امت، حریص می‌باشند.

وی با اشاره به این بخش از دعای بیستم صحیفه سجادیه که می‌فرماید "خدایا به من عزت بده، اما مبتلا به کبر نشوم"، به تبیین تفاوت عزت و کبر پرداخت و گفت: شیطان امر زشت را زیبا و امر خوب را بد جلوه می‌دهد، لذا فرد ممکن است، متکبر باشد و جواب سلام دیگران را به زور دهد، اما فکر می‌کند که با عزت است، بنابراین باید مراقب بود شیطان نفس را تسویل نکند.

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرمایند: "خدایا فقط بنده تو باشم" هم چنان که در روایتی از امام حسین(ع) آمده است که "الناس عبید الدنیا" یعنی انسان‌ها بنده دنیا می‌شوند و مبنا و هدف و جهت‌گیری آنها دنیا می‌شود.

این کارشناس دینی در ادامه، عجب و ریا را از آفات خطرناک نفس عنوان کرد و یادآور شد: امام زین العابدین(ع) می‌فرماید: "خدایا کمک کن عبادت من با عجب فاسد نشود"، هم چنان که نفس انسان بسیار عجیب و خطرناک است و مخالفت با امام توسط نفس اماره انجام می‌شود، یعنی مقابل قدرت هدایتی امام می‌ایستاد.

وی اضافه کرد: چرا دائم می‌گوییم "و ثبت لی قدم صدق"، زیرا این یکی از زیباترین احساساتی است که مومن دارد، یعنی حس نگرانی نسبت به دین خود می‌کند و اگر انسان نگران شد باید حال و هوای افکار نیز تغییر کند و حسابرسی از خود نماید.

حجت الاسلام سعیدی آریا، رسیدن خیر به واسطه انسان به دیگر بندگان را از الطاف خداوند بیان کرد و ادامه داد: امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرمایند: "خدایا آن خیری که می‌خواهی به مردم برسانی به دست من برسد " هم چنان که امام صادق(ع) نیز در روایتی می‌فرمایند: "ما دوست داریم با دست خود خیر انجام دهید".

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تأثیر منفی برخی سکوت‌ها در جریان‌های اجتماعی و سیاسی، گفت: زمانی سکوت نیز گناه محسوب می‌شود، هم چنان که در جریان امیرالمومنین(ع)، عده‌ای پس از غدیرخم سکوت کردند و به این واسطه حقی تا امروز پایمال شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان انقلاب نیز به امام(ره) اشکال کردند که سکوت کنید و اجازه بدهید همین طور امور پیش برود و چگونه می‌خواهید جواب این خون‌ها را بدهید که حضرت امام(ره) نیز پاسخ دادند که چگونه می‌خواهید جواب این سکوت‌ها را بدهید.

حجت الاسلام سعیدی آریا منت نگذاشتن و درخواست علو اخلاق را از دیگر فرازهای دعای بیستم صحیفه سجادیه بیان کرد و افزود: امیدوار هستیم در این عزاداری‌ها و شرکت کردن در هیئت، دست مبارک امام حسین(ع) روی قلب‌های ما کشیده شود و بی‌عقلی‌ها و بداخلاقی‌ها و تندخویی‌ها را بشوید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha