سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
محمد سعیدی آریا

حوزه / کارشناس مذهبی با بیان اینکه دشمن با مسائل مالی به دنبال تضعیف در ایمان است، گفت: مثال آن در زمان حاضر، تحریم است که می‌گویند اگر با ما نباشید فقیر می‌شوید و به قول حضرت امام (ره) اکنون شیطان بزرگ این عبارات را می‌گوید و از بزرگ‌ترین کارهای شیطان این است که خود را رزاق معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا کارشناس مذهبی، شب گذشته در مراسم سوگواری فاطمیه در هیئت فدائیان حسین(ع) اصفهان، با اشاره به اینکه از مهمترین خصایص حضرت زهرا(س) یاری کردن دین بود، بر لزوم نصرت و یاری دین خدا تأکید کرد و اظهار داشت: در کلمات خداوند متعال در قرآن کریم و اهل بیت(ع)، کلمه نصرت فراوان به کار برده شده و آنجایی که می‌فرماید "إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم"، این سوال پیش می‌آید مگر خداوند به کمک ما نیاز دارد در حالی که همه امور برای خدا است.

وی افزود: این به معنای آن است که اگر دین خدا را کمک کنید، در واقع خدا را کمک کرده‌اید، از همین رو است که امام سجاد(ع)، پس از کمک به فقیر دست خود را می‌بوسند و زمانی که از دلیل آن سوال می‌شود، می‌فرمایند، دستی که در دست خدا قرار می‌گیرد، بوسیدنی است، لذا ما به کمک کردن به دین خدا نیاز داریم.

کارشناس مذهبی با بیان یکی از عبارات دعای صحیفه سجادیه به تبیین مفهوم ایمان کامل پرداخت و گفت: در این بخش از دعای صحیفه سجادیه، حضرت(ع) می‌فرماید "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ"، یعنی در مقابل ایمان یک با ایمان‌تر داریم، لذا از یک سو درجه و ایمان انسان می‌تواند بالا برود و از سوی دیگر ایمان می‌تواند کسر شده و پایین بیاید.

وی اضافه کرد: اموری، ایمان انسان را قوی و اموری نیز ایمان را متزلزل می‌کند و لذا در جایی ایمان متزلزل می‌تواند انحراف ایجاد نماید، همانند جریان عمر سعد که از یک طرف حکومت ری به او پیشنهاد شد و از طرفی جنگ با امام حسین(ع) را در مقابل داشت.

حجت الاسلام سعیدی با تأکید بر امکان تشکیک در ایمان و تضعیف آن، تصریح کرد: ایمان قابل تشکیک است و کم و زیاد می‌شود و اموری ایمان انسان را ضعیف می‌کند، هم چنان که در روایات اشاره شده مال و غذای حرام بر ایمان اثر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: حرفی که انسان می‌شنود، مانند دروغ و غیبت روی قلب انسان اثر می‌گذارد و ایمان را ضعیف می‌کند، از همین رو است که ابوجهل و ابوسفیان توصیه می‌کردند زمانی که از کنار پیامبر(ص) عبور می‌کنید انگشت در گوش کرده و از راه دیگری بروید تا صدای پیامبر را نشنوید و یا در روایات درباره امام کاظم(ع) است که حضرت را در جایی زندانی می‌کردند که صدای ایشان را کسی نشوند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اثر نگاه به قرآن کریم در تقویت ایمان، همه اعضاء و جوارح انسان را در تقویت و تضعیف ایمان موثر دانست و گفت: یکی دیگر از مصادیقی که ایمان در آن تضعیف می‌شود، مسائل مالی است و شیطان نیز با مسائل مالی ایمان دزدی می‌کند، هم چنان که در قرآن کریم آمده "یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ"، با وعده فقر انسان را می‌خرد و می‌ترساند.

وی افزود: مثال آن در زمان حاضر، تحریم است که می‌گویند اگر با ما نباشید فقیر می‌شوید و به قول حضرت امام(ره) اکنون شیطان بزرگ این عبارات را می‌گوید و از بزرگ‌ترین کارهای شیطان این است که خود را رزاق معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام سعیدی، با بیان اینکه شیاطین طول تاریخ همواره صفت خدایی برای خود تعریف می‌کرده‌اند، گفت: فراعنه نیز همین کار را می‌کردند و می‌گفتند می‌میرانند و زنده می‌کنند.

وی یادآور شد: حدیثی به نام "ضحک" به معنای خنده داریم که در برخی مواقع پروردگار عالمیان می‌خندد، یعنی در مواقعی که خدا بخواهد به فردی عزت بدهد اما مردم بخواهند او را ذلیل کنند، خداوند خنده می‌کند و یا در مواردی که خدا بخواهد فردی را ذلیل نماید، اما مردم بخواهند به او عزت دهند خداوند می‌خندد، چرا که عزت با خداوند است.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: اباعبدالله(ع) در روایتی فرمودند "الناس عبیدالدنیا" مردم بنده پست دنیا می‌شوند و با آن چیزی که ذائقه انسان طعم عبید بودن و پستی را می‌چشد به سراغ فرد می‌آیند، سپس انسان، حسین(ع) فروش و دین فروش می‌شود و یا روزی نیز شیطان به شیوه سلیمان بن صرد خزاعی، یعنی بصیرتی جلو می‌آید اما در لحظه‌ای که باید نصرت می‌کرد این کار را انجام نداد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha