پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سلیمانی

حوزه/ «رضا گرزین » معاون فرهنگی سابق لشگر زینبیون مدافع حرم گفت: شهید سلیمانی فردی عابد و صالح بود و اساس تمام کارهایش توکل، توسل و نگاه الهی بود و بر اساس فرمایشات رسول الله درباره اهمیت خدمت به مردم، در عرصه خدمتگزاری موفقیت‌های خاصی داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در سومین سالگرد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی همرزمان، دوستان و نزدیکان شهید حاج قاسم سلیمانی هر یک به زاویه‌ای از زوایای متعدد زندگی و شخصیت این شهید می‌پردازند به طوری که به تعبیر رهبری عبارت مکتب حاج قاسم در توصیف ابعاد مختلف شهید سلیمانی مطرح شد.

در همین راستا، «رضا گرزین» معاون فرهنگی سابق لشگر زینبیون مدافع حرم و از دوستان و همرزمان شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان خاطرات و ویژگی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت.

حوزه: آشنایی شما با حاج قاسم به چه زمانی بر می‌گردد و چه همکاری‌هایی با ایشان داشتید؟

در ابتدا یاد و خاطره همه شهدای اسلام بویژه شهدای مدافع حرم و سید شهدای مدافع حرم شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌دارم. شهید سلیمانی فردی بود که بلوغ خودش را در رزم، شجاعت و شهادت طلبی در دفاع مقدس به ثبت رساند. ایشان تنها فرماندهی بود که در هشت سال دفاع مقدس فرمانده لشگر ثار الله ماند. آن زمان اسمشان را شنیده بودم و در برخی برنامه‌ها ایشان را می‌دیدم اما هنوز ارتباط نزدیک با ایشان نداشتم. در عملیات ظفرمندانه کربلا ۱۰ کردستان ما از لشگر ۲۵ کربلا بودیم که با همکاری هم در منطقه در این عملیات پیروز شدیم.

حوزه: چه خاطره‌ای از عملیات‌هایی که همراه شهید سلیمانی بودید دارید؟

یادم می‌آید آن روز هواپیمایی از سوی عراق برای جلوگیری از کار عظیم رزمندگان آمد و منطقه را بمباران کرد و عده‌ای شهید و عده‌ای مجروح شدند و حاج قاسم یکی از مجروحان آن عملیات بود.

با پوشیدن پوتین‌های حاج قاسم احساس افتخار می‌کردم

در آن عملیات نزدیک قرارگاه بودم و من پوتین نداشتم. حاج قاسم که مجروح شده بود نیازی به پوتین نداشت و سردار معین زاده پوتین‌های حاج قاسم را به من داد و این اتفاق برایم جالب بود. وقتی با آن پوتین‌ها راه می‌رفتم احساس افتخار می‌کردم.

حوزه: در بعد فرهنگی از چه زمانی با شهید سلیمانی همکاری می‌کردید؟

بعد از ۸ سال دفاع مقدس برگزاری کنگره شهدای استان‌ها شروع شد. حاج قاسم در دهه ۷۰ کنگره بزرگداشت سرداران شهید را در کرمان برگزار کرد. در طول ۲۷ سالی که در بیشتر کنگره‌ها حضور داشتم به نظر من این کنگره بی‌نظیر بود. در کنگره کرمان سردار با دیدگاه بلند و روحیه فراجناحی از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و بهترین کنگره را برگزار کرد. همان زمان احداث باغ موزه دفاع مقدس را دیدیم و در ادامه این فعالیت‌ها، جریان دفاع از حرم اهل بیت و حضور در سوریه پیش آمد که دعوت شدم در لشگر مدافعان زینبیون پاکستانی همکاری کنم. من در این دوران سرنوشت ساز از فرماندهی و ارشادات شهید سلیمانی استفاده می‌کردم و بهتر ایشان را شناختم.

خاطراتی از حاج قاسم/ از دوران گمنامی تا «مثل پدر» برای فرزندان شهدا

حوزه: یکی از ویژگی‌های شهید سلیمانی تواضع و فروتنی ایشان بود و از موقعیت و مقام خود استفاده نمی‌کردند در این خصوص اگر خاطره‌ای دارید توضیح دهید.

اوایلی که شهید سلیمانی به سوریه رفته بودند ، مشهور نبودند و تنها افراد خاص در دفاع مقدس با ایشان آشنا بودند و معدود افرادی شهید سلیمانی را می‌شناختند. قرار بود من در یکی از شهرستان‌ها که دختر حاج قاسم در دانشگاه آنجا قبول شده بود برای گرفتن خوابگاه برایشان اقدام کنم. اما به هیچ وجه نمی‌توانستم بگویم او دختر چه مقامی است و بتوانم به راحتی خوابگاه برایشان بگیرم. در واقع شهید سلیمانی از آن حیطه گمنامی به این جایگاه شناخته شده امروز رسیدند.

حوزه: در طول سال‌هایی که با شهید سلیمانی همکاری داشتید، ایشان چه ویژگی‌ها و خصوصیات بارزی داشتند؟

حاج قاسم در طول عمر ۴۰ساله انقلاب اسلامی با تبعیت از دستورات ناب اسلام و فرامین امامین انقلاب اسلامی در نقش یک پاسدار جلوه کرد. ایشان بر حسب جایگاه سپاه و حفظ دستاوردهای انقلاب نماد یک پاسدار واقعی بود. خصوصیات زیادی از حاج قاسم گفته شده و به همین دلیل نام مکتب در رابطه با این شهید مطرح شد، چرا که او در هر حوزه‌ای ویژگی‌های خاصی داشت؛ در بعد جهانی، تمدن سازی، اخلاقی و سبک زندگی.

اما دو شاخصه مهم ایشان، یکی اینکه اهل ذکر و دعا بود به این معنا که فردی عابد و صالح بود و اساس تمام کارهایشان توکل، توسل و نگاه الهی بود و دیگر آن که بر اساس فرمایشات رسول الله که هیج کاری بعد از انجام واجبات ، خدمت به مردم نیست، ایشان در عرصه خدمتگذاری موفقیت‌های خاصی داشتند.

آوازه حاج قاسم در دفاع از اهل سنت که مورد تهاجم بودند همه جا پخش شد

برپایی موکب‌های اربعین، کمک رسانی در زلزله و سیل از جمله خدمات مردمی ایشان بود. حرکت‌های جهادی حاج قاسم تنها مربوط به فرزندان شیعیان و حفاظت از مرقدهای مطهر اهل بیت علیهم السلام نبود. آوازه حاج قاسم در دفاع از اهل سنت که مورد تهاجم بودند و حتی فراتر از آن مظلومین منطقه، در همه جا پخش شده بود. او دغدغه خدمت به جامعه جهانی را داشت و این ویژگی موجب شد چنین محبوبیتی را کسب کند. به طوری که وقتی در قید حیات بودند خیلی‌ها آرزوی دیدن و همکاری با ایشان را داشتند و عنوان فرمانده دل‌ها را پیدا کرد و مردم آرزوی هم کلامی با او را داشتند و بعد ازشهادت نیز برق شهادتش چشم جهانیان را خیره ساخت و امروز مردم در مسیر سعادت و نیکبختی از برنامه‌ها و خصوصیات این شهید و زندگی ایشان بهره می‌برند.

حوزه: در زمینه نحوه برخورد حاج قاسم با خانواده معظم شهدا و روابطی که بین آنها حاکم بود لطفا توضیح دهید.

در زمان دفاع مقدس و در ادامه آن در جبهه‌های سوریه و عراق بسیاری از یاران، نزدیکان و دوستان ایشان به شهادت رسیدند. خدا به زندگیش برکت و وسعت داده بود و توفیق داشت پس از شهادت دوستانش انقطاع بین آنها ایجاد نشد و با خانواده‌های شهدا ارتباط داشتند و واژه «مثل پدر» درباره حاج قاسم تجلی پیدا کرد. فرزندان شهدا حاج قاسم را عمو صدا می‌زدند و واقعا حاج قاسم را پدر خود می‌دانستند. حاج قاسم به خانواده شهدا سر می‌زد به خانه آنها می‌رفت و با آنها سر سفره می‌نشست و با فرزندان شهدا صمیمی بود.

خاطراتی از حاج قاسم/ از دوران گمنامی تا «مثل پدر» برای فرزندان شهدا

گاهی پیش می‌آمد که ایشان در منطقه سوریه و عملیات بود در فرصتی که پیش می‌آمد به شهید پور جعفری می‌گفتند که از دختر شهیدی و یا فرزند شهیدی خبر بگیرد و با آن‌ها صحبت می‌کرد.

وقتی حاج قاسم به شهادت رسید فرزندان شهدا گویی پدر خود را دوباره از دست داده بودند. این ویژگی خاص حاج قاسم بود که خداوند به او توسعه و برکت داد و او نیز صفای دل خودش را در جامعه و نه تنها برای خانواده و هم رزمان، بلکه در بین خانواده‌های شهدا تقسیم کرد.

حوزه: در مدتی که با حاج قاسم کار می‌کردید چه درس‌ها و توصیه‌هایی از ایشان آموختید؟

شهید سلیمانی یک مجاهد پا به کار بود. بطن کار و ماموریت ایشان تلاش و مجاهدت بود. کسی که با حاج قاسم کار می‌کرد خودش در این موازات می‌دید. ویژگی هایی که در حاج قاسم دیدیم را در کارها و ماموریت‌ها و در ارتباط با کار نهضتی دنبال می‌کردیم. بویژه با شرایط سخت لشگر زینبیون که احساس می‌کردیم ایشان شاهد کارهای ما است و فعالیت‌هایمان را به حاج قاسم عرضه می‌کردیم و می‌خواستیم که بهترین کار را انجام دهیم.

برداشت من از راه و رسم حاج قاسم و درسی که باید از ایشان می گرفتم را در دو گفتمان باید دنبال کنیم. گفتمان اول؛ تلاش و دقت بود به این معنا که ما وظیفه نداریم فقط کار کنیم، بلکه باید کار متناسب با شان و کار صحیح دقیق انجام دهیم.

گفتمان دوم؛ صبر در برابر مشکلات و سختی ها و تعامل بود. اگر به جای سختی رسدیم نه تنها شکوه نکنیم بلکه استمرار در کار و ارتباط با دیگران داشته باشیم و این بهترین درسی بود که من از حاج قاسم گرفتم. در کار نهضتی که در بین رزمندگان زینبیون انجام وظیفه می‌کردیم و در ارتباط با دوستانمان این نکات را رعایت می‌کردیم.

حوزه: آخرین دیدار شما با حاج قاسم چه زمانی بود و چه خاطره‌ای از آن دیدار دارید؟

أخرین دیدار من با شهید سلیمانی به چند ماه قبل از شهادتشان در مشهد بر می‌گردد. در محفلی که به یاد شهدا برپا شده بود و حجت الاسلام رئیسی و آقای حاتمی کیا هم حضور داشتند برای من نگاه فرهنگی هنری حاج قاسم بسیار جالب بود. از این رو خدمت ایشان رسیدم و دستم را روی شانه اش گذاشتم در حالی که کنار آقای حاتمی کیا بودند به حاج قاسم گفتم این همراهی شما با چهره‌های هنری بهترین کار و ضروری ترین اقدام شما بعد از پیروزی علیه داعش است.

خاطراتی از حاج قاسم/ از دوران گمنامی تا «مثل پدر» برای فرزندان شهدا

در آن دوران فیلم به وقت شام با راهشگایی حاج قاسم اکران می‌شد. مقام معظم رهبری فرمودند تفکری که با هنر گنجانده و عجین نشود، ماندنی نیست. ایشان این کار بزرگ را کرد و من در حد خودم ابراز احساسات و تقدیر کردم. با فیلم به وقت شام گرد و غبار مظلومیت از روی فرهنگ مقاومت و تلاش مدافعان حرم زدوده شد.

امیدارم این خط بهره مندی از هنر در تبلیغ آموزه های دینی و جهادی در کشور و جامعه فرهنگی ما و متصدیان امر دنبال شود.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha