شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام شريعتي تبار

حوزه/ مدیرگروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: ریشه عظمت شهید سلیمانی در مهربانی و عبودیت ایشان است که این عبودیت باید برای جامعه اسلامی بعنوان الگو قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، نشست در محضر نهج البلاغه از سلسله نشست‌های علمی و دوره تربیت مربی علوم و معارف نهج البلاغه امروز همزمان با بزرگداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و رحلت علامه مصباح، سردار و عمار انقلاب در واحد خواهران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار مدیرگروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در این نشست به تبیین معارف نهج البلاغه، بعنوان دریای بیکران دانش، تربیت و اخلاق و سیاست علوی پرداخت و اظهار داشت: سردار سلیمانی برای انقلاب اسلامی می‌تواند قابل تشبیه به مالک اشتر امیرالمومنین(ع) باشد، چرا که تعبیرات امیرمومنان درباره مالک اشتر، در مقیاس امروز، بیانات رهبر انقلاب نسبت به شهید سلیمانی است.

مدیرگروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نامه ۵۳ نهج البلاغه را بعنوان طولانی‌ترین نامه این مصحف شریف معرفی کرد و گفت: در قالب آن حضرت امیرمومنان(ع) دستورالعمل حکومتی، سیاستی و مدیریتی را به مالک اشتر بیان می‌دارند و به واقع امروز، هر مدیری از مدیران خرد و کلان جامعه باید به تعالیم بلند نهج البلاغه نظر کند.

وی با بیان اینکه این نامه در سازمان ملل بعنوان سند سیاسی و مدیریتی به ثبت رسیده، خاطرنشان کرد: در آن حضرت امیر(ع) به مالک اشتر بیان می‌دارند که قلبت را از محبت و عشق نسبت به مردم لبریز کن، چرا که عده‌ای برادر دینی تو و عده دیگری در آفرینش همانند تو هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی‌تبار، افزود: ریشه عظمت شهید سلیمانی نیز در مهربانی و عبودیت ایشان است که این عبودیت باید برای جامعه اسلامی بعنوان الگو قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به شخصیت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی، ابراز کرد: در نهج البلاغه، امیر مومنان(ع) می‌فرمایند، مالک اشتر اگر کوه بود، بعنوان پرفراز ترین قله و اگر سنگ بود، ستبر، محکم و با صلابت عمل می‌کرد، همین نگاه در وجود حاج قاسم سلیمانی متبلور است که به ظاهر انسانی افتاده، اما در میدان عمل الگوی شجاعت است.

مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در ادامه با اشاره به سالگرد رحلت آیت الله مصباح یزدی، عمار انقلاب، ایشان را به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مطهری زمان دانست و با بیان این که علامه مصباح در مسائل علمی، حکمی، فلسفی و سیاسی، بصیرت آفرینی و تواضع خاص داشتند، به ارائه خاطره‌ای از ایشان پرداخت و یادآور شد: سال‌های دور برای درس و بحث، خدمت آیت الله مصباح رسیدیم و این علامه بزرگ، با آن درجه علمی، زودتر از ما کفش‌های طلبگی‌مان را مرتب کرد، تواضع این مرد نمودار و متجلی در شخصیت سراسر شکوه او بود.

وی به تبیین بخش‌هایی از نامه‌ها، خطبه‌ها و حکمت‌های نهج البلاغه با رویکرد تربیت اخلاقی پرداخت و با بیان اینکه نهج البلاغه تجلی فرمایشات امیر مومنان(ع) است، گفت: در این کتاب ماندگار نه فقط روش روشن بلاغت، بلکه شیوه عملکرد در سیاست، اقتصاد، عدالت و تربیت نیز ظهور و بروز دارد و این کتاب، مبین راه علم و عمل است.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار، با بیان اینکه نهج البلاغه هم نهج و طریق روشن بلاغت و هم روش روشن تعلیم و تربیت است، ابراز کرد: رویکرد تربیت در نهج البلاغه به معنای زمینه سازی و ایجاد بستر مناسب فکری و عملی برای رشد، شکوفایی، نمو و بالندگی انسان‌هاست و توانایی‌ها را در نفس انسان به فعلیت می‌رساند، انسانی که می‌خواهد تربیت شود، باید ویژگی‌ها و توانمندی‌های او با نگاه انسان شناسانه شناخته شود.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در بخش‌هایی از نهج البلاغه از جمله فراز صد و سوم آن به عنوان مربی بزرگ تاریخ، بر انسان شناسی تأکید ویژه‌ای داشته‌اند، به عبارت «الْعَالِمُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ، وَ کَفَی بِالْمَرْءِ جَهْلًا أَلَّا یَعْرِفَ قَدْرَهُ» اشاره و ابراز کرد: در این عبارت صراحتا بیان می‌کنند که دانشمند واقعی آن کسی است که خود را بشناسد و به توانمندی‌ها و استعدادهای خود توجه کند و در نادانی انسان نیز همین بس که قدرت و منزلت خود را به خوبی نشناسد.

مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با بیان اینکه انسان باید کرامت نفس خود را پاس بدارد و از هر عمل و اقدام پست و رغبت‌های دنیوی فاصله بگیرد تا روح بلند او عروج کند، افزود: انسان باید به ساحت‌ها و ابعاد وجودی خود بپردازد، چرا که کتاب مبین خدا و خلیفه پروردگار در زمین است و این آشنایی با نفس، گام اول در باب تربیت است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) ارزش جان انسان‌ها را زندگی سعادتمندانه و بهشت برین می‌دانند و چنین می‌فرمایند که «وَ لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ تَرَی الدُّنْیَا لِنَفْسِکَ ثَمَناً، وَ مِمَّا لَکَ عِنْدَاللهِ عِوَضاً»، و چه بدتجارتی است که انسان دنیا را بهای جان خود دانسته و با آنچه در نزد خداست عوض کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار، در ادامه ضمن اشاره به تقوا به عنوان یکی از مهمترین اصول تربیت اخلاقی در نهج البلاغه، خاطرنشان کرد: تقوا به معنای اجتناب از بدی‌ها، پرهیز کاری و صیانت نفس است، تقوا حریم وجودی انسان را حفظ و او را از تعدی منع می‌کند.

وی با اشاره به مساله ظلم در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه، به تبیین اقسام این ظلم پرداخت و با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) ضمن نکوهش آن بر پرهیز از ظلم تأکید زیادی کرده‌اند، گفت: ظلم اول شرک به خداست که آمرزیده نمی‌شود، ظلم دوم ظلم به دیگران است که رها نمی‌شود و پیگرد دارد و ظلم سوم که قابل آمرزش است و قصاص ندارد، ظلم انسان به خود با ارتکاب کارهای حقیرانه همچون گناه است.

مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، ضمن اشاره به مساله نظم و انضباط به معنای به کارگیری و استفاده بهینه از همه توان برای حرکت در مسیر رسیدن به هدف، به فرمایش امیرالمومنین(ع) اشاره کرد که ضایع کردن فرصت‌ها را موجب غم و اندوه می‌دانند، اظهار داشت: امیرمومنان، علی(ع) در آخرین وصیت خود و در پرتو تجربه عمر ۶۳ ساله پر فراز و نشیب خویش، در نامه چهل و هفتم نهج البلاغه خطاب به حسنین(ع)، آنان را به تقوا و سخن گفتن حق همراه با یاری مستمر مظلومان توصیه می‌کنند و از آنان می‌خواهند تربیت را توأمان با نظم و انسجام در زندگی دنبال کنند و همه فرزندان و خاندان را نیز در همه عمر وصیت به تقوا و نظم می‌دارند.

وی اصل بعدی در مساله تربیت را پایبندی به صبر و استقامت در راه رسیدن به هدف دانست و با بیان اینکه انسان در پیمودن راه کمال و تربیت حتما با مشکلاتی مواجه است، یادآور شد: از این رو در کنار تلاش برای یادگیری و عمل، نیاز به صبر و پایداری نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) در حکمت ۸۲، یاران خود و بلکه همگان را به پنج مساله مهم سفارش می‌کنند که شامل امیدواری به خداوند متعال، نترسیدن از چیزی جز گناه، خجالت نداشتن از فراگیری علم، نهراسیدن از گفتن نمی‌دانم و صبر و استقامت در مسائل، می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی‌تبار از پژوهشگران خواست تا در نهج البلاغه و معارف بلند تربیت اخلاقی، سیاسی و اجتماعی با جدیت ورود کنند و به موضوعات دامنه دار آن بیش از پیش با دقت نظر بپردازند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha