جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین برته

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین برته عنوان کرد: لازمه‌ی کنش‌گری موفق در فضای مجازی شناخت دقیق مخاطب و تولید پیام متناسب با نیازها و اقتضائات فکری و فرهنگی مخاطبان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست علمی "پژوهش با رویکرد رسانه و تبلیغ مجازی" در ادامه سلسله نشست‌های ترویج فرهنگ و دانش‌افزایی پژوهشی طلاب و اساتید در حوزه های دانشی کانون های علمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد.

وی در این نشست با اشاره به تبلیغ دین بیان کرد: وقتی درباره تبلیغ دین صحبت می شود در واقع شبیه به یک پروسه‌ای سخن گفته می‌شود که در آن محتوایی را به کسی تحویل می دهیم و مطمئن می شویم که واصل شده است، لذا هدف و قصد ما فقط بیان دین و تمام کردن حجت بر دیگران نیست.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه گام دیگر را اجرا و تحقق و اقامه دین در جامعه برشمرد و گفت: موضوع واسط و میانی امروز همان تبلیغ دین است، آموزش دین خدا و راه و رسم سعادت به مردم و دوستانمان و نحوه آموزش شیوه نزدیک شدن به خدا و دلبری از خداوند منان و تقرب به مقام ربوبی هدف نهایی ما در تبلیغ است.

حجت الاسلام والمسلمین برته ادامه داد: کلان روندهای فراوانی در عرصه پژوهش ما وجود دارد، که اگر تحقق یابد نوع کنشگری ما در عرصه های پژوهشی متفاوت خواهد بود و اگر بدانیم آینده چگونه خواهد بود رفتار امروز خودمان را متناسب با آن تغییر خواهیم داد که برای این کار لازم است چند گام برداشته شود.

وی در بیان این گام ها عنوان کرد: گام اول آینده پژوهی است که بفهمیم آینده به چه شکل است و بتوان مسیر تحول و ردیابی آن را تشخیص داد، قدم مهم‌تر پس‌نگری است یعنی امروزِ خودمان را ببینیم و بدانیم از کجا باید شروع کنیم و چه تغییراتی را در نگرش و کنش‌مان ایجاد کنیم و چه مهارت‌هایی را بیابیم تا به وضعیت مطلوب مورد نظر در آینده برسیم.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم حضور طلاب و پژوهشگران در فضای مجازی اضافه کرد: دنیای مبتنی بر فضای مجازی دگرگون شده و کلان روندهایی مانند مسئله نوروساینس، مسئله شبکه های اجتماعی، مسئله متاورس ، مسئله دیتا ماینینگ، اخلاق رباتیک و بلاک چین، موجب ایجاد تغییرات جدی در دنیای ما شده است و دامنه این تغییرات در آینده نیز بسیار پر رنگ تر خواهد بود که لازم است به عنوان محور پژوهش ها و مطالعات طلاب قرار گیرد.

وی با اشاره به فضای مجازی و تفاوت آن با دنیای حقیقی مطرح کرد: این فضا به انسان باورهایی مثل توهم اختفاء، توهم مانایی، توهم اقتدار و نهایتا هویتی برساخته را القا می کند که نتیجه این همه، نفوذ بی محابای فضای مجازی در لایه های مختلف اجتماعی است و شامل عرصه‌های خرد و کلان زندگی و خواص و عوام است.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه در ادامه به تعریف نوروساینس پرداخت و گفت: نوروساینس، دانش مطالعه دستگاه یا سامانه‌های عصبی و دانشی چند رشته‌ای است که با بهره‌گیری از آناتومی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، الگوسازی ریاضی و روان‌شناسی نانو تکنولوژی و الکترونیک به درک ویژگی‌های شناختی انسان و نقش نورون‌ها و مدارهای عصبی و سپس مدل سازی ریاضی آن می‌پردازد.

وی با اشاره به ابعاد تکنولوژیک و صنعتی فضای مجازی و کمپانی‌های زیادی که در دنیا و در حوزه نوروساینس فعالیت دارند، اشاره کرد. فعالیت های موسسه فینستین، سامسونگ، ایکول نرمال سورپرایز و سی ان آر اس کمپانی فرانسوی و دانشگاه های فعال در این زمینه را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: این فناوری‌های نوپا در زمینه فعالیت خود تا حدی موفق بوده اند و رشد خوبی نیز داشته اند. یکی از مشکلات بشر در دنیای امروز ذخیره ‌سازی اطلاعات است در حالی که مغز حجم زیادی از اطلاعات را به راحتی ذخیره می‌کند و این خود سوژه ای برای پژوهش در این زمینه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین برته در تشریح زیست مجازی با عنوان متاورس عنوان کرد: عرصه دیگر متاورس است، فضایی که فرد درآن بازی نمی‌کند، بلکه زندگی بازی می‌کند و برخلاف بازی رایانه‌ای و موبایلی، شخصیتی از پیش تعیین نشده و از قبل برنامه‌ریزی شده، ندارد و هرکسی را که در محیط متاورس می‌بینید دارای یک حقیقت انسانی پشت سر آن است که لباس فضای مجازی را پوشیده است.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه ادامه داد: اگر به بازی های رایانه ای دقت کنیم روز به روز در حال پیشرفت هستند و ویژگیهای آن ها هم این است که هریک دارای یک کاراکتر و داستان از پیش تعیین شده هستند و انسان با این استوری کاراکتر را به حرکت می آورد و بر اساس همان حرکت امتیاز می گیرد؛ اما در فضای متاورس هیچ داستان و کاراکتری نیست و انسان با ویجت ها و گجت ها و حقیقت نماها همراه و مواجه است.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه با بیان اینکه در عرصه فناوری‌ها و مباحث نظری فضای مجازی، طلاب در آغاز راه هستند گفت: اگر به صورت قوی این عرصه را ادامه دهیم، به نتایج خوبی خواهیم رسید ما یک رسانه قدیمی و قوی به نام منبر داریم که با این رسانه انسان های بزرگی تربیت و رشد یافته اند، اولین مسئله در این راه این است که ما مخاطب خود را به خوبی بشناسیم و برای هر ذهن و فکر مختص خودش محتوا آماده سازی شود.

وی در بخش دیگر به استقبال مردم از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایران اشاره کرد و افزود: رشد استفاده از اینترنت در سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ با رشد بسیاری همراه بوده و از۵۶ میلیون نفر کاربر اینترنت و ۱۷ میلیون نفر مخاطب شبکه اجتماعی، در چهار سال بعد به ۵۹ میلیون نفر کاربر اینترنت و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به ۵۹ میلیون رسیده اند.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: در واقع هدف اصلی شبکه‌های مجازی، تفریح هدفمند و خود روایت گری است و تمدن بصری رقیب تمدن کلامی و کلمه محور شده است و وقتی تمدن بصری شد رازپوشی و خطاپوشی و حیا و عفاف که زمانی ارزش بود به تجسس و احترام تکشف تبدیل شده است. و در اینجا است که تعفف در برابر تکشف، راز پوشی و سِرّ نگهداری در برابر تجسس و تکلیف محوری و مسئولیت پذیری در برابر تفرج قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در تمدن کلمه محور ایرانی اسلامی انسان شاخص، انسان مخلص و است که هدف او اخلاص و شهادت است اما در تمدن بصری هدف و غایت شهرت است، در اولی شهید زاده می‌شود و در دومی شهیر. افرادی این فضا را مدیریت می کنند که به الهه های فضای مجازی تبدیل شده اند و در پی تفرج و شهرت هستند، الهه‌هایی که به خاطر لایک و توئیت در این فضا توسط مخاطبان پرستیده می‌شوند و به آن‌ها توجه می‌شود.
لازم است طلاب مبلغ آینده باشند و باید با فضای مجازی آشنا باشند تا بتوانند این فضا را مدیریت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین برته در پایان به عرصه هوش مصنوعی و رباتیک اشاره و عنوان کرد:ربات ها فناوری های واسطی هستند که قرار است بخشی از وظایف و مسئولیت های ما را برعهده بگیرند و با تکیه بر هوش مصنوعی انتخاب گری آموخته دارد، اخلاق رباتیک یکی از مقوله های مهمی است که باید برای آن فکر کرد و چاره اندیشی و محتوا تولید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha