چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
DSC_0091 (Copy).JPG

حوزه/ مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر لزوم آینده پژوهی فضای مجازی و متاورس توسط طلاب و مبلغان دین، گفت: دین داری در دنیای متاورس چگونه خواهد بود؟ اگر به این مسئله فکری نشود و آینده پژوهی انجام نگیرد وقتی خواهیم دید که دنیای متاورس جوانان و جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده و کار برای ما سخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، روز چهارشنبه در مراسم سومین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان، در جمع طلاب و اساتید این مدرسه با بیان اینکه از نگاه فلاسفه انسان‌شناسی، فرق انسان با خیلی از موجودات دیگر، توجه، درک و خودآگاهی است، اظهار داشت: در عالم واقع این فقط انسان است که می‌فهمد، می‌اندیشد و حسرت می‌خورد و به محیط پیرامون خود توجه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌ تبیین کرد: پژوهش با رویکرد رسانه و تبلیغ مجازی

وی در ادامه با اشاره به ضرورت آینده پژوهی طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه در موضوع فضای مجازی و متاورس، گفت: فضای مجازی ابزار تخدیر اجتماعی است، یعنی همه را با یک مخدر جمعی سرگرم می‌کنند و توهمات خوش و جذابی به انسان دست می‌دهد.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور افزود: طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه برای اینکه بتوانند در آینده رسانه و فضای مجازی اثرگذار باشند، ابتدا باید آینده را بشناسند و بعد از آن، باید ببینیم در زمان حاضر چه راهکاری ارائه بدهیم تا بتوانیم در آینده مرد میدان و موثر باشیم.

وی با بیان اینکه نوروساینس یکی از عرصه‌های آینده پژوهی فضای مجازی است، گفت: نوروساینس (Neuroscience) دانش مطالعه دستگاه یا سامانه عصبی و زیر شاخه‌ای چند رشته‌ای از زیست‌شناسی است که با بهره‌گیری از آناتومی، زیست‌شناسی تکاملی و زیست شناسی سلولی و مولکولی، مدل‌سازی ریاضی و روانشناسی، نانو تکنولوژی و الکترونیک به درک ویژگی‌های نورون‌ها و مدارهای عصبی و سپس الگوسازی آن می‌پردازد.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برای توضیح بیشتر باید برگردیم به دوران اولیه تاریخ و اینکه انسان‌های اولیه چگونه با یکدیگر حرف می‌زدند، یادآور شد: عموما ارتباط انسان‌های اولیه با یکدیگر به وسیله پانتومیم، نقاشی، شکلک درآوردن بوده است و مثلا اگر می‌خواستند خطر وجود شیر را نشان دهند، با نشان دادن پنجه افراد را متوجه خطر می‌کردند و یا برای گفت‌وگو از راه دور از دود استفاده می‌کردند.

وی تصریح کرد: انسان‌های اولیه برای اینکه بتوانند مفاهیم انتزاعی مثل انسانیت، عدالت و امنیت را به یکدیگر بفهمانند، خط و صوت را ابداع کردند، چرا که با توجه به بدوی بودن سطح ارتباطات و امکانات آن زمان به نظر می‌آید، انتقال این مفاهیم تقریبا غیرممکن بوده است، لذا پیدایش خط در عالم بشر یکی از بزرگترین ابزارهای تمدنی انسان بود.

حجت الاسلام والمسلمین برته خاطرنشان کرد: برای درک بهتر، تصور کنید کتابی دست شما است و مشغول نوشتن یا خواندن موضوعی تاریخی هستید و مجبور هستید خط به خط کتاب را بنویسید یا بخوانید، با این روند چه اتفاقی در ذهن شما می‌افتد؟ چشم شما این خطوط را می‌بیند و تصویر برداری می‌کند و از نمادها و قراردادهایی که قبلا در ذهن شما ثبت شده، هر واژه با طی فرایندی به یک معنایی می‌رسد، به این صورت که سلول‌های عصبی تصویر واژه را از طریق قرنیه و شبکیه چشم به مغز منتقل می‌کند و مغز آن را تبدیل به معنا می‌کند و شما معنای واژه را می‌فهمید، حال این سوال مطرح است که آیا می‌توانیم به کد نگاری‌های مغز دسترسی داشته باشیم تا این فرایند را طی نکنیم و مثلا کل اطلاعات را به صورت یکجا در مغز و ذهن دانلود کنیم؟

وی افزود: مطالعات نوروساینس پاسخ می‌دهد، بله، این امکان وجود دارد، بنابراین بر اساس این یافته‌ها سعی می‌کنند نماد یابی و الگو یابی کنند و مثلا کسی که مطالعات تاریخی دارد، از ذهن او یک بک آپ گرفته و در ذهن طرف دیگر که قبلا هیچ مطالعات تاریخی نداشته، به یک باره به ذهن او منتقل کنند، بدون اینکه بخواهد خط به خط کتاب مربوطه را بخواند و به ذهن بسپارد و لذا می‌گویند اگر مغز می‌تواند کامپیوتر را درک کند، چرا کامپیوتر نتواند واسطه انتقال اطلاعات به مغزها شوند، پس احتمالا در شکل دنیای آینده ما تعلیم و تعلّم جور دیگری است و از ابزارهای دیگری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند و شعارشان هم این است: "شما مطالعه نکنید، در یک کلمه به جای مطالعه، دانلود کنید".

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه با بیان اینکه متاورس یکی دیگر از عرصه‌های مهم در فضای مجازی و زیست مجازی است، گفت: در دنیای متاورس هیچ شخصیت پیش طراحی شده کارتونی نداریم و همه آنچه که هست و وجود دارد، شخصیت‌های کاملا واقعی هستند و در پس هر کارکتری یک انسان با انبوهی از احساسات و علایق وجود دارد، لذا عکس العمل در دنیای متاورس غیرقابل پیش بینی و در لحظه است و حرارت‌ها را حس می‌کنید. در واقع شما در متاورس زندگی نمی‌کنید، زندگی بازی می‌کنید.

حجت الاسلام والمسلمین برته توجه طلاب به دنیای متاورس و تعیین جایگاه خود در عالم جدید را مورد تأکید قرار داد و گفت: تاکنون به این مسئله توجه کرده‌اید که دین داری در دنیای متاورس چگونه خواهد بود؟ یک طلبه و مبلغ دین چگونه خواهد توانست در این فضای جدید رسالت خود را انجام دهد و برای حضرت ولیعصر(عج) یارگیری کند؟ اگر به این مسئله فکری نشود و آینده پژوهی انجام نگیرد وقتی خواهیم دید که دنیای متاورس جوانان و جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده و کار برای ما سخت خواهد شد.

حجت الاسلام محمدحسین میرمعزی، مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان هم در این مراسمی یاد و خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت و بر ضرورت ورود هدفمند و اثرگذار طلاب به فضای مجازی و رسانه ای تاکید کرد. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha