دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زبان آموزان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که در تعلّم و یادگیری زبان، نباید زیاد در مورد امکانات آموزشی و بستر ها سخن گفت تصریح کرد: آنچیزی که بیش از هر همه در یادگیری زبان اهمیت دارد، داشتن انگیزه و اراده قوی و محکم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، در جمع طلاب زبان آموز مدرسه علمیه رضویه بیرجند، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد مقدس با بیان این که تلاش کنید تا در این مدتی که در جوار حضرت رضا(ع) هستید از علم و معرفت این امام همام استفاده کرده و توشه بردارید، گفت: در زمانی که به زیارت امام مشرف می شوید از ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) درخواست کنید تا شما را به درجات و مراتب والای علمی برسانند.

وی ضمن ابراز خرسندی از گزارش شایسته عملکرد مدرسه علمیه رضویه در موضوع زبان، تصریح کرد: طلاب این مدرسه در کنار قواعد زبان عربی به یادگیری مکالمه عربی نیز می پردازند؛ یادگیری زبان منحصر در مهارت قرائت نیست بلکه مهارت هایی مانند نوشتن، مکالمه و ... از مهارت هایی است که در یادگیری زبان عربی باید فراگرفته شود و هر کس می خواهد یک زبان را به نحو کامل فرابگیرد لازم است همه مهارت های مربوط به آن از جمله مکالمه را آموزش ببیند.

مدیر حوزه علمیه خراسان به تبیین تجربیات در زمینه یادگیری و تدریس زبان پرداخت و با بیان این که در تعلّم و یادگیری زبان نباید زیاد در مورد امکانات آموزشی و بسترها سخن گفت و یادگیری را مشروط به این امور دانست، خاطر نشان کرد: آن چیزی که بیش از هر چیز در یادگیری زبان اهمیت دارد داشتن انگیزه و اراده قوی و محکم است.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط ادامه داد: زمانی که انگیزه ها و اراده های محکم وجود داشته باشد، همین اراده ها و انگیزه ها زمینه های یادگیری را فراهم می کند و به واقع این انگیزه ها هستند که بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان این که آن سال ها در دانشگاه رضوی زبان عربی را می آموختیم و تنها امکانات در اختیارمان یک جزوه متعلق به استاد عراقی بود که به دانشکده الهیات آمده بود و با جزوه ای ساده به یادگیری عربی مشغول بودیم، ابراز کرد: در کنار این امکانات کم، طلابی حضور داشتند که دارای انگیزه هایی قوی برای یادگیری زبان بودند و همین انگیزه های قوی باعث شد تا با امکانات کم زبان را به خوبی فرا بگیرند و در جامعه اسلامی بتوانند منشا اثر باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که در دوران طلبگی پس از فراگیری زبان عربی به یادگیری زبان فرانسوی پرداختم، به نقل خاطره ای از استاد خود در این راستا پرداخت و گفت: استاد از طلبه ای پرسیدند که چرا زبان فرانسوی را می آموزی ؟ او جواب داد برای اینکه بتوانم کتب دینی را به زبان های خارجی ترجمه و مردم عالم را با معارف اهل بیت(ع) آشنا کنم، استاد پس از شنیدن انگیزه و هدف این طلبه خطاب به زبان آموزان فرمود که این طلبه می تواند زبان را فرا بگیرد ولکن کسانی که انگیزه ای قوی و هدفی والا مانند این شخص ندارند، نمی توانند پیش بروند.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که در فراگیری زبان، انگیزه قوی و هدف والا اهمیت دارد که اگر چنین باشد زبان آموز خواهد توانست تا زبان مورد علاقه خود را فرا بگیرد، عنوان کرد: شاهد زنده و حاضر هم خود شماها هستید که توانسته‌اید به این مهم دست یابید. مدرسه‌ای با امکانات محدود و در شهری دور از مراکز علمی و حوزوی برجسته کشور، اما اراده کرد که خواسته‌ای را محقق کند و توانست به هدفش دست یابد. پس آنچه مهم است همان انگیزه قوی و هدف بلند است.

وی با بیان این که می بایست زمینه گسترش تجربه موفق شما در سایر مدارس حوزوی نیز فراهم شود، خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه باید در عرصه فراگیری زبان عربی خوش بدرخشند؛ اگر طلاب حوزه‌های علمیه به سطحی برسند که زبان عربی را به خوبی فرا بگیرند و بتوانند به عربی سخن بگویند و بنویسند، چشم‌اندازی بسیار بزرگ و پسندیده پیش رو خواهد بود و ما هم به دنبال تحقق این هدف هستیم و از خداوند می‌خواهیم تا همه حوزه‌های علمیه به این سطح از فراگیری زبان دست پیدا کنند. لذا این اقدام شما را به مثابه‌ی یک نهال مبارک می‌بینیم که اگر به ثمر نشست و میوه داد و آن را موفق یافتیم، هیچ مانعی در مسیر توسعه و گسترش آن به سایر حوزه‌های علمیه وجود نخواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به مسأله تاسیس مرکز آموزش زبان، آن را اقدام مبارکی دانست و با بیان این که طلاب عزیز از همین‌جا می توانند کار را آغاز و در آینده نیز گسترش و توسعه دهند تا هم طلاب، روحانیون و اقشار مردم و هم خانواده های آنان از این نعمات بهره مند و متنعم شوند و آنانی که تمایل دارند در کلاس ها شرکت کنند، گفت: حوزه علمیه خراسان در این مسیر همراه مجاهدان این عرصه خواهد بود و از این مجموعه حمایت و پشتیبانی نیز خواهد داشت.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha