یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
روح الله رفعتی پور

حوزه/ کارشناس علوم سیاسی با اشاره به روایت امام رضا علیه السلام در حدیث سلسلة الذهب، شرط ورود به توحید را ولایت پذیری دانست و تصریح کرد: بدون ولایت توحید امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، روح الله رفعتی پور در نشست سیاسی با موضوع «ثبات قدم» در جمع طلاب مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، استقامت را یکی از مهمترین موضوعاتی در حوزه دین برشمرد و افزود: بحث استقامت که در ادبیات دین و ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی مطرح شده بسیار حائز اهمیت است و در بیانات حضرت آقا با تعبیر "ثبات قدم" مطرح شده است.

وی با اشاره به روایت امام رضا علیه السلام در حدیث سلسلة الذهب، شرط ورود به توحید را ولایت پذیری دانست و افزود: بدون ولایت توحید امکان پذیر نیست. اگر یک جامعه ای توحید و ولایت را پذیرفت و بعد از دایره ولایت خارج شد خوار و زبون می شود و انحراف در دین به وجود می آید.

این پژوهشگر ادامه داد: طبق آیه ۱۵۰سوره مبارکه اعراف «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَکَادُوا یَقْتُلُونَنِیبا» که در غیاب حضرت موسی و سرپیچی قوم از ولی زمان، موجب استضعاف ولی جامعه می شوند و تصمیم به قتل حضرت هارون داشتند. در حالیکه در آیه ۴۷سوره مبارکه بقره قوم حضرت موسی(ع) تنها امتی بودند که خداوند متعال آنها را با تعبیر وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعَالَمِینَ، مورد خطاب قرار داده است و آنها استقامت در کارهای خود نداشتند و این امر موجب انحراف آنها از دین شد.

رفعتی پور از مهمترین اصول سیاست خارجی نظام اسلامی در ارتباط گرفتن با کشور و مناطق دیگر را بر اساس نوع رفتار و برخورد آنها برشمرد و گفت: در آیات۸و۹ سوره مبارکه ممتحنه معیار ارتباط و یا عدم ارتباط با دیگران بطور صریح بیان شده است لا یَنْهاکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ * إِنَّما یَنْهاکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ وَ ظاهَرُوا عَلی إِخْراجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ* خدا شما را از نیکی‌کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی‌کند؛ چرا که خداوند عدالت‌پیشگان را دوست دارد. خداوند شما را تنها از دوستی و رابطه با کسانی نهی می‌کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه‌هایتان بیرون راندند و [کسانی که] به بیرون راندن شما کمک کردند و هرکس با آنان رابطه‌ی دوستی داشته باشد ستمکار است.

وی در ادامه به نکات استقامت و ثبات در دین در اندیشه سیاسی دین در قرآن اشاره کرد و گفت: اولین نکته در باب استقامت در قرآن این است که خود مومنین با درخواست از خداوند ثبات را طلب می کنند. دعای اهل ایمان در ثبات قدم در دین طبق آیه ۲۵۰سوره بقره می باشد. این ثبات قدم را خدا از طریق ملائک به انسان عطا می کند (۱۲ انفال) و در دل دشمنان رعب و وحشت می اندازد و این خود امر خداوند در برابر دشمن است.

کارشناس سیاسی طبق آیه ۷۴سوره مبارکه اسراء میل و توجه به دشمن را از نبود ثبات قدم برشمرد و افزود: کسانی که در دین استوار نباشند میل و توجه به دشمن پیدا می کنند. ثابت قدم بودن ویژگی خاص مومنین است که طبق آیه ۱۶ سوره جن موجب نزول رحمت الهی می شود.

رفعتی پور رفع حزن و ترس از مومنین را از نکات دیگر ثابت قدم بودن در قرآن دانست و گفت: با استقامت و پایداری می توان در برابر دشمنان داخلی و خارجی محکم ایستاد و نتیجه ایمان و ثبات قدم نشانه ظفر و پیروزی مومنین خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha