جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
نرجس شکرزاده

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران گفت: ما باید الگوی زن مسلمان را بر اساس شاخصه ها و مؤلفه های سبک زندگی حضرت زهرا(س) به درستی تبیین کنیم.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک سالروز ولادت صدیقه اطهر حضرت فاطمه(س) ابراز داشت: دشمن می کوشد که الگوی زن غربی را به زنان و دختران جامعه ما معرفی کند و حال آن که ما کامل ترین الگو و اُسوه زنان همه تاریخ یعنی حضرت زهرای مرضیه (س) را داریم و متأسفانه در معرفی شاخصه های سیره و سبک زندگی ایشان به بشریت کوتاهی کرده ایم.

وی افزود: نخستین و بارزترین ویژگی حضرت فاطمه زهرا(س) این بود که ایشان همچون بزرگوارشان «عبد» بودند و راه و رسم بندگی خدای متعال را به بهترین شیوه ادا کردند و در حدیث داریم ایشان آن قدر در محراب عبادت می ایستاد که پای مبارکشان ورم می‌کرد.

وی همچنین گفت: البته در سیره و سبک زندگی ایشان، درس توحید، حق‌محوری، استقامت و … یافت می‌شود و لذا این بانو، الگوی کامل مکتب متعالی اسلام و شیعه به شمار می روند که هم در سیره فردی و هم سیره اجتماعی و سیاسی و ... بهترین و کامل ترین الگو و اُسوه برای انسان ها اعم از زنان و مردان می باشند.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت سیره به آن رفتاری گفته می‌شود که قابل الگو برداری باشد. به عنوان نمونه در سیره عبادی حضرت، تعابیری پیرامون ایشان یافت می‌شود که عبارتند از: "وقتی به محراب عبادت ایستاد، تلألوی نورانیت ایشان اهل آسمان را نورانی می‌کرد". نیز در بُعد ایمان ایشان نیز روایتی از پیامبر(ص) نقل شده که فرمودند: "خداوند قلب فاطمه زهرا (س) و همه جوارح او را پر و مملو از ایمان ساخته است. "

وی افزود: یا به عنوان مثال و در بحث خانه‌داری، تعابیر معروفی درباره ایشان وجود دارد که می‌گویند: "برای کار خانه به گونه‌ای می کوشید که دست‌هایش به واسطه چرخاندن آسیاب، تاول زده بود" در بحث همسایه‌داری نیز روایتی از امام حسن مجتبی(ع) وجود دارد که می‌فرمایند: مادرم در نماز شب و در حال عبادت، دائم برای همسایگان دعا می کرد و وقتی از ایشان علت آن را پرسیدم آن عبارت معروف را بیان نمودند که "الجار ثم دار"

شکرزاده بیان داشت: حقیقتاً باید گفت که هر بُعد و بخشی از زندگی نورانی ام ابیها(س)، سرشار از درس زندگی برای همه ما به خصوص زنان و دختران جامعه است به شرط آن که حقیقتاً به آن تأسی بجوییم و در این مسیر ثابت قدم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha