پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی انفاق را راه رهایی از تعلقات مادی و رهایی از تعلقات مادی را نقطه عزیمت به سوی قرب الهی و کمال دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، در گردهمایی مدیران گروه‌های جهادی و دبیران کانون‌های خادمیاری رضوی که در سالن همایش‌های روابط عمومی آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، به جایگاه نوع دوستی و گره‎گشایی از مشکلات دیگران از منظر اسلام پرداخت و ابراز کرد: نوع‌دوستی، دلسوزی و مهربانی با خلق در روابط اجتماعی اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و از عالی‎ترین اعمال خیر توصیه شده است؛ از منظر اسلام مردم اهل و عیال خداوند هستند و محبت به آنها در واقع محبت به خداوند است.

وی با اشاره به سیره زندگی امیرالمؤمنین علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و دیگر ائمه معصومین(ع) در کمک به نیازمندان، ابراز کرد: دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به مشکلات و احوالات مردم از شاخصه‌های سیره زندگی همگی معصومین(ع) است، آن حضرات در زندگی هیچگاه تاب رنج دیگران را نداشته و با تمام وجود رنج آن‌ها را درک و برای رفع آن تلاش می‌کردند؛ مقام معنوی و عرفانی ائمه اطهار(ع) برای ما قابل درک نیست اما آن چیزی که برای ما در دسترس و قابل‌فهم بوده، سلوک این بزرگواران است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به بخشیدن پیراهن در شب عروسی از سوی حضرت فاطمه زهرا(س) به نیازمند، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) در شب عروسی از لباس عروسی خود گذشت و این درس بزرگ را به بشریت داد که انسان باید آنچه را که دوست می‌دارد انفاق کند تا بتواند خود را از تعلقات و بندهای وابستگی‌ رها سازد.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات بندگان خدا در حد مقدورات و توان وظیفه هر مسلمانی است، دو فریضه «نماز» و «زکات» را دو بال برای ارتباط با پروردگار دانست و خاطرنشان کرد: در قرآن هرکجا بحث نماز آمده در کنارش زکات نیز آورده شده است؛ نماز ارتباط محض انسان با خداوند و زکات ارتباط خالصانه با خلق خداست و این هر دو برای ارتباط طهارت معنوی انسان و ارتباط با پروردگار مورد نیاز است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی زکات، صدقه و انفاق را موجب تعالی روح و رشد معنوی انسان دانست و اظهار کرد: زکات موجب پالایش روح و مکملی برای نماز است و این امر به آن معناست که اگر آدمی می‌خواهد نماز معراجش باشد، باید ابتدا خود را از وابستگی‌های مادی رها کند و انفاق، زکات و صدقه عامل رهایی از تعلقات است.

وی با اشاره به آیه شریفه «لَن تَنالُوا البِرَّ حَتی تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» ابراز کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه انسان را به انفاق آنچه دوست دارد سفارش می‌کند؛ دلبستگی به دنیا منشاء بخل، تنگ نظری و حرص بوده که این‌ها همگی عامل اسارت انسان به تعلقات دنیوی است، انسانی به سعادت و کمال خواهد رسید که در راه کسب رضایت الهی بتواند از تعلقات دنیوی خود بگذرد.

تولیت آستان قدس رضوی تعلق خاطرها را حجابی برای رشد معنوی و رسیدن انسان به مقام قرب الهی دانست و عنوان کرد: تعلقات دنیوی انسان همچون غل و زنجیری دل را محبوس می‎کند و مانع پرواز انسان به‌سوی کمال و قرب الهی می‌شود و حجابی بر روی دل انسان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه نیاز احسان جویان به ما از نعمات الهی است، ابراز کرد: تمام کمال انسان در رهایی از بند تعلقات مادی است و نیازمندان این بستر را برای انسان و قرب الهی فراهم می‌کنند؛ لذا خیران به احسان جویان بیشتر نیاز دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی دلیل مقام معنوی والای شهدا را گذشتن از تمام تعلقات معرفی و ضمن تأکید بر اهمیت حفظ حرمت نفس و کرامت انسانی در کمک رسانی‌ها، به فعالان عرصه خدمت رسانی به احسان جویان توصیه کرد: دامنه خیرین و نیکوکاران را گسترش دهید و بستر خدمت را برای دیگران نیز باز کنید، در جذب مشارکت برای کمک به محرومان و ترویج فرهنگ نیکوکاری در جامعه نباید خط کشی‌ وجود داشته باشد و راه را برای کار خیر برای همه علاقه مندان باید باز کرد و اجازه داد اقشار مختلف، نگاه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت توفیق مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه را داشته باشند.

وی تشویق دیگران به کار خیر را یکی از پسندیده‎ترین امور دانست و گفت: تشویق اقشار متمول جامعه به امر خیر و فراهم آوری بستر حضور آنان در مناطق محروم، در صرفه جویی و تغییر سبک زندگی این اقشار بسیار می‌تواند مؤثر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به روایت این روایت حضرت زهرا(س) که «من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته؛ کسی که عبادت‌های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد؛ به اهمیت اخلاص در کار خیر اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه در اعمال خیر اهمیت دارد میزان اخلاص است نه کمیت و کثرت آن‌ها؛ اگر انسان در عمل خود اخلاص داشته باشد خدا بهترین ها را نصیب انسان خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha