شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیاع السودانی

حوزه/ محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی نوشت: تا قبل از این مصاحبه السودانی، به نظر می‌رسید سازشکارترین نظر در مقابل آمریکایی‌ها، این است که اخراج نیروهای آمریکایی باید از راه های دیپلماتیک انجام شود. اما اکنون مشخص شد که جریان بزرگی در عراق وجود دارد که دستورات واشنگتن را پذیرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، پس از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس دو تن از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت توسط تروریست‌های آمریکایی در بغداد، موضوع اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق در دستور کار گروه‌های مقاومت عراق قرار گرفت و به تصویب پارلمان این کشور رسید، اما این قانون تاکنون به طور کامل اجرا نشده است. طی چند روز گذشته السودانی نخست وزیر عراق در یک مصاحبه تلویزیونی از موافقت دولت این کشور با بقای نیروهای آمریکایی در عراق صحبت به میان آورد.

در همین راستا، محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی یادداشتی نوشته است.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

سخنان آقای «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر را در پاسخ به سؤالات یک شبکه آلمانی درباره موافقت دولت با بقای نیروهای آمریکایی را شنیدیم. آقای السودانی صراحتا گفت: «بقای نیروهای آمریکایی نظر و رویکرد هماهنگ دولت محسوب می شود و از سوی نیروهای سیاسی تایید شده است. در همین رابطه تعیین ماموریت ها و مکان فعالیت ها در چهارچوب مهلت های مشخص، به صورتی که مورد تایید دوستان و ایالات متحده و نیروهای ائتلاف بین المللی باشد، انجام می شود.»

طبق این گفته صریح و شفاف السودانی، احزاب و گروه های تشکیل دهنده دولت با ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق موافقت کردند.

بر همین اساس به چند نکته ی مهم اشاره می کنیم:

اول: اگر احزاب سیاسی عراق معتقدند که حضور نیروهای آمریکایی در عراق (در چهارچوب مشخص و مشروط) به نفع عراق است، چرا تاکنون این نظر خود را بدون ترس و واهمه صراحتا بیان نکرده‌اند؟

دوم: اگر احزاب سیاسی عراق موافق حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیستند، باید رسما سخنان و ادعاهای السودانی را تکذیب کنند. در غیر این صورت افکار عمومی و طرف‌های مختلف، سخنان السودانی را باور خواهند کرد.

سوم: بغداد و واشنگتن در سال ۲۰۰۸ توافقنامه‌ای امضا کردند که طبق آن نیروهای آمریکایی به صورت تدریجی از عراق خارج شدند. اما در سال ۲۰۱۴ آمریکا بار دیگر تحت عنوان ائتلاف بین المللی وارد عراق شد.

پس از جنایت فرودگاه بغداد نیز پارلمان عراق قانون اخراج نیروهای آمریکایی را تصویب کرد. اما پیچیدگی های مذاکرات عراق و آمریکا در پایان (طبق گفته های السودانی) منجر به موافقت احزاب عراقی با آمریکا و ائتلاف بین المللی برای ابقای نیروهای آمریکایی در عراق شد. بخصوص اینکه السودانی تصریح کرد این نظر شخصی او نیست، بلکه نظر کلی احزاب عراقی است.

چهارم: بی تردید این تصمیم پیامدهای سیاسی و حاکمیتی گسترده‌ای برای عراق دارد و بر روابط مردم با احزاب و محبوبیت احزاب حاکم تاثیر مستقیم می‌گذارد. بدین معنا که مردم از این پس شعارهای ایدئولوژیک و سیاسی و ملی احزاب حاکم را باور نخواهند کرد.

پنجم: تا قبل از این مصاحبه السودانی، به نظر می‌رسید سازشکارترین نظر در مقابل آمریکایی‌ها، این است که اخراج نیروهای آمریکایی باید از راه های دیپلماتیک انجام شود. اما اکنون مشخص شد که جریان بزرگی در عراق وجود دارد که دستورات واشنگتن را پذیرفته و حاضر به اجرای آنها شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha